Oljud från kopplingen?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
cm_larsson
Nykomling
Nykomling

Oljud från kopplingen?

Inlägg av cm_larsson »

Hej! Har en C5a -01 med manuell låda. Nu har den börjat lixsom rassla eller skramla när man har kopplingen i dragläge.
Inte när man har kopplingen nere eller när den är släppt.

Kan det va nån hardy skiva kanske? Det sitter väl 2 st?
Eller hur ser det ut inuti trans axeln?
Hade uppe bilen på liften, men sådär underifrån ser man inte mycket...

Det är ganska mycket arbete att ta ner transaxeln va? Eller hur går man tillväga?

Mvh//Magnus
mse
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Oljud från kopplingen?

Inlägg av mse »

Hmm, borde det inte vara själva kopplingen om det rasslar just vid dragläget? Om det vore tuben skulle det rassla när du har kopplingen uppe och axeln i tuben roterar.

Det är hursomhelst en del jobb att ta ur koppling eller tub. Man får plocka bort allt som sitter bakom det man ska ta ur. Inklusive bakhjulsupphängningen. Vet inte om det smartast att plocka bort bakvagn/slutväxel/växellåda/tub i ett stycke. Det kanske någon annan kan svara på?
Ex C5 Z06 2002
cm_larsson
Nykomling
Nykomling

Inlägg av cm_larsson »

Nu har jag iaf hittat felet! På tiden då det är dax att ut och åka nu...
Det är stödlagret i vevaxeln som är helt kass.... Men hur får man ut/loss detta? någon som vet?
Joggy
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Joggy »

Hej
Jag hadde exakt samma symptom som dig. Även mitt stödlager var helt slut och det berodde på att TT bussningarna var mycket dåliga så axeln vobblade i stödlagret. Du MÅSTE demontera transaxeln och inspektera TT bussningarna och TT lager. Eller kanske byta dom i vilket fall som helst då allt redan är nere.

För att få ut mitt stödlager var jag tvungen att såga ett snitt i den med en liten tigersåg och huggmejsel. Sedan använde jag en Toyota SST avdragare för att dra ut den, kan kolla SST nummret imorgon.
Skriv svar