förslag på bra headders till bigblock

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Christian Möller
Rookie
Rookie

förslag på bra headders till bigblock

Inlägg av Christian Möller »

Hejsan,
En nybliven corvette ägares första post,har läst en längre tid men nu är det dags för första posten :D .
Jag håller på och letar efter headders till min -68 427 och vill ha tag på ett par bra kvalitets headders.
Jag har idag Hookers sidepipes och dom är inte i bästa skick plus att det piper i öronen när man kommer hem efter en längre sväng.
Vill gärna ha något som är tystare
Tanken har varit att få tag på ett par fullängds headders och bygga resten själv(före detta rörläggare :wink: ).
Jag kommer att bygga så grovt det går (3"?)och sätta en bra reflektions dämpare på var sida bak.
X-pipe kommer det att bli,vad jag förstått så skall den sitta så nära motorn som möjligt men har sett avgassystem till corvette där den suttit bakom axeln innan ljuddämparen,funkar det?
Jag behöver nog inte några monster primär rör för motorn som skall i senare varvar inte mer än 5200rpm(Vortec 8.1 496).
Ideér och förslag är hjärtligt välkomna :D .

Mvh
Christian
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: förslag på bra headders till bigblock

Inlägg av Ricky »

Vilken diameter och längd du behöver/bör ha på primärrören är nog lite beroende på vad motorn du ska ha vill ha.

Jag kör med Hooker Supercomps "fullängds" med 2-1/8" primärrör och 3,5" collectorer, dubbelt 2,5" rör efter det och en samlingskammare (större modell av X-pipe) under diffklumpen.
X-pipen sitter under diffklumpen för det var där det var minst krångligt att montera den.

Dessa hedders gjorde en del effektmässigt på min motor men på bekostnad av markfrigången.

Har du inga ambitioner av att ha en låg bil är det inga problem men på min bil som är lite sådär lagom låg kan det ibland vara lite väl nära till marken.

Dessutom är fullängds heddersen så pass långa att i alla fall jag inte ville göra en tight S-böj direkt efter reducern utan drog 2,5" rören under växellådsbalken.

Jag växlar min 454 på 5500rpm och spärren sitter på 6000rpm, i bromsbänken tappade jag 6hk då 2,5" avgassystemet mar monterat jämfört med öppna hedders vilket jag definitivt tycker är acceptabelt och att öka rördiametern kändes inte aktuellt till min motor.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Christian Möller
Rookie
Rookie

Tack så mycket för det snabba svaret!
Jag har ingen direkt tanke på en superlåg bil utan lite orginalstuk men ändå inte :shock: (låter märkligt).
Motorn jag har är liknande som sitter i större Cheva pickuper och Escalade (8100,8.1)och liknande fast min är en båtmotor,Penta GXI 420,Mercruiser har den som båtvariant också då på 425hkr.
det är inga varvmonster,5-5200varv ligger det på och avgasportarna såg "små"ut vid första titten.
502ans är den klassiska rektangulära men dessa har D-portsutseende och lite mindre,dom sitter dessutom lite högre än 502an så kanalen är lite rakare.
Jag har ett par böjar med lång radie som jag tänkt använda till Xpipe/samlingskammare,den skulle man ju kunna sätta precis bakom klumpen lite snett uppåt för att kunna falla ut till ljuddämpare på ett snyggt sätt,vika av med höger rör åt vänster uppåt och tvärt om med vänster röret.

Mvh
Christian
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Som sagt, vad just din motor vill ha vet jag inte.

Jonas som byggde min motor räknade på några olika hedders till min motor, bla de korta Hedman som satt på den gamla motorn och i hans Desctop Dyno var det Hooker Supercomp som kom på första plats av köpe-heddersen.
Men som sagt, hur de passar ihop med just din motor kan jag inte uttala mig om.

Men är det en marinmotor du har med marinkam och rubbet kommer den som sagt inte att varva speciellt mycket och då bör man ju ha hedders som funkar med den motorn/varvtalet om man vill försöka optimera.

Jag kan heller inte se att det skulle vara behov för 3" avgasrör av någon annan anledning än att det är fränt till en sådan motor då 2,5" funkar finfint.

Här är en bild på hur X-pipen sitter på min bil.
Jag vet inte om det är optimalt men det är där den är minst i vägen..
Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Här ser du hur lågt Hooker 2-1/8 Supercomp heddersen hamnar.

Nu sitter de lite lägre banåkar hjulen på och med mina BFG 255-60-15 gatdäck runt om är markfrigången 8cm.

Lägsta punkten är där reducer möter collector.

För att slippa flänsen mellan reducer och collector som skulle reducera markfrigången ytterligare och som alltid krokar i allt och börjar läcka, så har jag tagit bort den och svetsat reducern direkt i collectorn. :)

Jag har inga stora problem med att det skrapar i även om det gör det ibland men skulle jag haft lösare fjädring än vad jag nu har skulle problemet säkerligen vara större.
Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Christian Möller
Rookie
Rookie

Gôtt stuk du har på din bil 8) !
Oj,dom hänger lågt,ett plus med vortecmotorn är att avgas portarna sitter en tum högre och så kan man ju göra som du med kollektor anslutningen för att vinna höjd.
Lösningen med samlingskammaren såg elegant ut utan att vara ivägen.
2.5" rör känns som att det får räcka.
Jag skall se om jag kan ta ett par bilder på topparna mest för skoj

Mvh
Christian
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Jag tror inte 2,5" drar ner effekten nämnvärt jämfört med 3" på dessa motorer.
Börjar man prata höga varvtal kanske det blir en annan sak..

Min maskin bromsades till 470 hk på 5500rpm med hedders, reducers och en 1m lång 2,5" pipa efter det.

Med 2,5" avgasrör, ljuddämpare och luftfilter landade maxeffekten på 462,7 hk på 5500rpm.

Känns som en helt OK förlust för mig.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Meatos »

Beställde hedman ceramic coated full lenght headers som kom hem idag var inte så värst dyra kan återkomma hur de är om det är intressant. Ska sitta på c3 427 man 68. Tänkt också bygga eget avgas men inte tänkt ha x pipe är det värt det extra jobbet?

Mvh
Medlemsnummer 3955
ABEJ
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ABEJ »

Jag har ett par begagnade hooker lika som Ricky's, som du kan få köpa riktigt billigt.
Anders
Christian Möller
Rookie
Rookie

ABEJ skrev:Jag har ett par begagnade hooker lika som Ricky's, som du kan få köpa riktigt billigt.
Anders
Ja,jo,det kan ju vara intressant,var finns du?
Meatos skrev:Beställde hedman ceramic coated full lenght headers som kom hem idag var inte så värst dyra kan återkomma hur de är om det är intressant. Ska sitta på c3 427 man 68. Tänkt också bygga eget avgas men inte tänkt ha x pipe är det värt det extra jobbet?

Mvh
Vad var det för prislapp på dom?
Det hade även varit kul och se hur dom sitter på bilen med tanke på frigång och dyl.
Kastar in ett par bilder på Vortec topparna,tittar man på sotet på avgas sidan så ser man skilnaden mot gen.6 bigblock.
sedan syns ju även avsaknaden av vattenkanal mot insug,den går numer i framkant på topplocket och det sitter en"crossover pipe"emellan med termostathus och bypass utag till pumpen.

Bild

Bild

Bild

mvh
Christian
ABEJ
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ABEJ »

Christian, jag bor alldeles utanför Södertälje.

Anders
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Meatos »

Medlemsnummer 3955
Christian Möller
Rookie
Rookie

ABEJ skrev:Christian, jag bor alldeles utanför Södertälje.

Anders
Hej,
Du har ett PM :D

/christian
Christian Möller
Rookie
Rookie

Hej igen,
Det blev ett par Headman headders.
Beställde från Summit i måndags och åkte sedan och köpte en hög med böjar,tänkte jag kunde börja bakifrån så försiktigt medans jag väntar på grejorna från usa 8) .
Pysslade med ljuddämpare och lite upphängningar och så idag brakade det in en DHL bil på gården :shock: :shock: :D .
Ett par headders från summit,snacka om snabb leverans.

Bild

Bild
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Meatos »

Kul att du köpte likadana får hoppas de passar bra också :)
Medlemsnummer 3955
Christian Möller
Rookie
Rookie

det jag har märkt hittills är att det ena röret på högersidan i stort sett ligger imot ramen :evil: ,blir till att göra nått där.....
Vänster har jag inte satt dit än,blir i eftermiddag efter en tur till mekonomen för lite rördelar till.

/Christian
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Hej,

Funderar också på att fixa till/tysta ner systemet lite.. Tänkte dock behålla konceptet med 3" samt H-pipe under växellådan, även om det är trångt.

Hur mycket måste du rucka på motorn för att byta headers/ måste du lyfta nåt? Har du original styrsnäcka?

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Christian Möller
Rookie
Rookie

StingrayRacing skrev:Hej,

Funderar också på att fixa till/tysta ner systemet lite.. Tänkte dock behålla konceptet med 3" samt H-pipe under växellådan, även om det är trångt.

Hur mycket måste du rucka på motorn för att byta headers/ måste du lyfta nåt? Har du original styrsnäcka?

//Lasse
Hej Lasse,
Jag behövde inte släppa motorn för att byta,det gick precis.
Jag gjorde som Ricky gjorde med en kammare under diffklumpen.
Jag har orginal styrsnäcka nu men kommer att sätta dit kuggstång.
Fåfängan gjorde att det blev 3",trångt....jodå :D !
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Christian Möller skrev: Hej Lasse,
Jag behövde inte släppa motorn för att byta,det gick precis.
Jag gjorde som Ricky gjorde med en kammare under diffklumpen.
Jag har orginal styrsnäcka nu men kommer att sätta dit kuggstång.
Fåfängan gjorde att det blev 3",trångt....jodå :D !
Okey, bra då kanske man ska kolla på nya headers :-)

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Skriv svar