Jag tycker allt tekniskt på bilen fungerade mycket bra och vad som kan göras är nog möjligen att ställa om fjädrarna till den hårdaste inställningen
sedan bilen ibland "bottnar" på avgasrören under körning.
Bromsarna verkar jag nu "hittat hem med" sedan de funkar extremt bra, inte ett enda hickup varken på Knutstorp eller Mantorp, de bara levererar bromskraft i massor som på beställning inför varje kurva.

De riktigt stora förbättringarna måste dock ske på förarsidan då jag inte alls är vän med bilen på vått underlag..

I övrigt funkar chassiet bra och en avgörande anledning till är att motorn funkat helt felfritt under de tre somrar som den nu körts sedan Jonas byggde den.
Detta har gett tid att köra och att jobba med bromsarna mm.

Fast det är klart, en del meck har det ju varit med motorn... -Förutom olje och filterbyten har jag ju under de 3 åren faktiskt bytt en (1) tändkabel samt i förra veckan lyft på ena ventilkåpan sedan oljepåfyllningslocket fastnat..
Motorn går helt enkelt som en klocka och det var roligt att med R-däcken få så pass bra fart ut ur chikanen att jag hann tända växlingslampan på 4:an efter vid tidskyltarna på striprakan (204km/h)!

Dock på torrt underlag sjönk oljetrycket till från 50psi till 20psi i Pariserkurvan och i Mjölbykurvan, dvs de långa accelererande kurvorna där man står på på 3:ans växel.
Oljan klättrar då upp på väggen i tråget/blocket och pumpen suger luft vilket garanterat slutar med motorras om man inte ger sig.
Men det finns en plan på ett fungerande våtsumpsystem och i vinter åker motorn ur för att få sig en översyn.

Hursomhelst så kördes racet med avslag i nämnda kurvor (Parisern blev ändå snorhal i vätan) och under kvalet då det var torrt låg varvtiderna på runt 1:41 och jag hade bästa varvtid av Oldies och 13:e bästa kvaltid totalt inklusive de "snabba" klasserna som -500hk och +500hk vilket jag är mycket nöjd med.

Snabbast i +500hk körde på 1:24 och snabbast i -500hk körde på 1:30.
Under kvalet var banan torr med mycket bra fäste men precis då racet startade kom regnet och jag hade inte fält upp luckan för torkarna (måste fällas upp manuellt innan torkarna kan startas) och jag körde i regnet utan torkare, banan blev hal och varvtiderna sjönk men det blev ändå seger i Oldies klassen.

KM är ett fantastiskt evenemang som har ALLT man kan önska sig, bankörning för ALLA och dragracing för ALLA samt att man om man vill bara kan vara nöjd med att sitta på läktaren eller smyga runt i depån och prata med trevliga människor och se allt från balla racebilar till fina orginalare.

Tack alla som kom och förgyllde dagarna och kvällarna i Filterteknik-tältet/trailern där jag huserade och tack till Åke Jörlås som lät mig campera där.

Stort grattis till andraplatsen i Oldies banracing Åke!

STORT TACK till Kjell Dahlen som lånade ut ett oljepåfyllningslock då jag tappat mitt under träningen på lördagen.

Skicka din adress i ett PM så sänder jag dig locket.