Det är som vanligt: det beror på (föraren).
Man kan se det så här, vettarna är placerade som 10e och 12e snabbaste bil i världen på Nürburgring med sina bladfjädrar. Hur fel kan det då vara? Nackdelen är att man inte kan justera bilen individuellt i varje hörn vilket behövs på en tävlingsbil som går på olika banor med snabba förare som kör.
Problemet med orginalgrejorna är inte så mycket konstruktionen i sig utan att de är gatanpassade eftersom de flesta vill kunna komma över ett väggupp och köra 10 mil i sträck utan att plomberna ramlar ur. Vettarna är supersportbilar som följer gatlegala krav, inte tävlingsbilar som följer ett tävlingsreglemente.
Många verkar blanda ihop sportbil med tävlingsbil. De är byggda för helt olika syften och efter olika regelverk.
För den glade amatören finns det mycket mer att hämta med att lägga pengarna på körträning och bantid istället för prylar, men eftersom man är amatör och inte yrkesförare så gör man det man tycker är roligt och inte det som är effektivast.
Bladfjädrar är en gammal teknik som har överlevt och moderniserats. Den skulle aldrig ha uppfunnits idag med de material och den tillverkningsteknik som finns tillgänglig.
Som summering; coilovers är mer justerbara och därmed bättre för en bra tävlingsförare över flera banor. Om bladfjädrar tillverkades med race spec skulle det inte vara någon skillnad för en amatör jämfört med race coilovers. Skillnaden skulle vara lika stor att gå från gatanpassad till raceanpassad oavsett teknik.