Tjocklek på spacer?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Tjocklek på spacer?

Inlägg av Johan Fräjdin »

Har köpt ett set sådana här:
Bild

17x8", BS 4,75" och offset är ca 5mm.
De passar inte rakt av, det räcker med 5-6mm spacer för att få på dem, men vilken tjocklek på spacer skall jag ha för att få "original" mått? Spontant känns det som 20mm för att få däcket ända ut i kant med skärmen?

Mina gamla fälgar (Western Wheels) har 4" BS, fälgens ytterbred är ca 9,5" så jag antar att fälgen är 9". Med 255-or så sticker däcket några mm utanför skärmkanten (klart mer på högersidan kan man notera, vilket väl säger något om karossens passform på ramen...) men det ser ändå bra ut tycker jag.

Nästa fråga är om man måste ha navpassning på spacern? Manton.se säljer bolt-on spacers för Chevrolet som endast centrerar med koniska bultar, jag tycker det borde räcka gott och väl. Själv har jag ju kört i alla år med de gamla fälgarna utan vare sig navpassning eller konad mutter (ovala hål i fälgen, och muttrar med cylindrisk styrning), och det har gått alldeles utmärkt.
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Tjocklek på spacer?

Inlägg av Meatos »

Här kan du lägga in original måtten och sen jämföra och labba med nya fälgarna till du hittar rätt spacer tjocklek :)

http://www.rimsntires.com/specspro.jsp

Vad jag vet ska man alltid ha centreringen mot navet och inte med hjälp av bultarna. Men det funkar ibland ändå som i ditt fall men är inte att rekommendera.
Medlemsnummer 3955
Christian Möller
Rookie
Rookie

Inlägg av Christian Möller »

Har precis likadana på min -68,jag har 11mm både fram och bak.
Jag gjorde dom så dom centrerar på navet men varenda gammal bil centrerar det på hjulbulten och det har gått bra dock är väl oddsen att få det riktigt mycket större.
Det sticker ut en liten aning bak men inget man tänker på för än man vet om det.
Som du säger,det sticker mer på ena sidan :shock: .
dock vet jag inte hur spårvidden är kontra original men den är bra att köra så det är nog inte helt galet .

/Christian
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Ok! 11mm låter tunt tycker jag, då satsar jag nog på 20mm (stod i valet mellan 20 och 25).
Jämför jag med mina befintliga fälgar så minskar jag ändå inåt (men visst det sticker ju ut några mm ändå).

Tunnare än 20mm är väl dessutom svårt med bolt-on spacers? Med 11mm så blir det väl hålspacers, och så måste man byta alla bultar?
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Har sånna fram på min bil,minns inte riktigt men tror jag har 13 eller 14 mm fram och 10mm bak,fast jag har 9,5"bak,jag bytte till längre halvtums bultar runt om för att vara säker..
Bild
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Meatos »

Johan Fräjdin skrev:Ok! 11mm låter tunt tycker jag, då satsar jag nog på 20mm (stod i valet mellan 20 och 25).
Jämför jag med mina befintliga fälgar så minskar jag ändå inåt (men visst det sticker ju ut några mm ändå).

Tunnare än 20mm är väl dessutom svårt med bolt-on spacers? Med 11mm så blir det väl hålspacers, och så måste man byta alla bultar?
Manton gjorde för några år sedan 18mm spacers med bultar till mig och det var det minsta de kunde göra, då iaf.
Medlemsnummer 3955
Skriv svar