cold air intake
cold air intake
Någon som provat dessa intakes?Själv har jag en 1974 BB som är i behov av kall luft,med en holley 750cc förgasare,problemet är ju höjden emot huven som just nu max tight.Jag har bryderi hur man skall mäta fram vilken man ev skall välja för ev köp.Hoppas på bra respons/diskussion mvh
http://www.spectreperformance.com/searc ... prod=98423
http://www.spectreperformance.com/searc ... prod=98423
Re: cold air intake
Kall luft är ju alltid bra.
Jag mätte tempen i mitt motorrum 2012, (stripsade fast termometer-sensorn framtill på luftfiltret) och vid låg fart mätte jag 56 grader, vid hög fart sjönk temperaturen till ca 38 grader.
Med andra ord var tempen vid luftfiltret under hög fart ungefär det dubbla mot omgivande ytter temp.
I dag kör jag med en L88-huv och har en tätning från luftfilter-basen upp mot huven och motorn får då luft från högtrycksområdet framför vindrutan precis som det var tänkt 1968 då designen kom till.
Spectre-designen du länkar till är beprövad och jag vet att Micke Östberg kör en liknande design (om inte samma Spectre) på sina Historic Racing Camarobilar.
Så iden är det inget fel på.
Det kniviga kan vara att välja den modell som passar din bil/huv bäst.. För man måste nog räkna med att INGEN passar hel perfekt direkt från kartongen.
Ett IMO bra sätt att mäta höjder och frigång mellan luftfilter och huv är att:
1. Tejpa fast papperslappar med centimetermärkning på luftfilter locket, -lappa fram, bak, höger och vänster sida.
2. Lägg en ficklampa/jobbarlampa i motorrummet.
3. Lägg din Iphone eller filmkamera i motorrummet
4. Stäng huven helt.
5. Se på filmen hur pappret med märkningarna tagit i huven
6. Justera papperslapparna tills du har en exakt höjd runt om.
(Det funkar säkert alldeles utmärkt även med modell-lera).
Nu bör du kunna mäta dig fram så du får en någorlunda kläm på hur luft-boxen bör se ut för att passa under din huv.
Räkna dock med att den du beställer måste justeras för att passa perfekt.
Behöver du gummilist etx så kan jag rekommendera Kuntze i Västberga, dom har massor på hyllan.
Lycka till.
Jag mätte tempen i mitt motorrum 2012, (stripsade fast termometer-sensorn framtill på luftfiltret) och vid låg fart mätte jag 56 grader, vid hög fart sjönk temperaturen till ca 38 grader.
Med andra ord var tempen vid luftfiltret under hög fart ungefär det dubbla mot omgivande ytter temp.
I dag kör jag med en L88-huv och har en tätning från luftfilter-basen upp mot huven och motorn får då luft från högtrycksområdet framför vindrutan precis som det var tänkt 1968 då designen kom till.
Spectre-designen du länkar till är beprövad och jag vet att Micke Östberg kör en liknande design (om inte samma Spectre) på sina Historic Racing Camarobilar.
Så iden är det inget fel på.
Det kniviga kan vara att välja den modell som passar din bil/huv bäst.. För man måste nog räkna med att INGEN passar hel perfekt direkt från kartongen.
Ett IMO bra sätt att mäta höjder och frigång mellan luftfilter och huv är att:
1. Tejpa fast papperslappar med centimetermärkning på luftfilter locket, -lappa fram, bak, höger och vänster sida.
2. Lägg en ficklampa/jobbarlampa i motorrummet.
3. Lägg din Iphone eller filmkamera i motorrummet
4. Stäng huven helt.
5. Se på filmen hur pappret med märkningarna tagit i huven
6. Justera papperslapparna tills du har en exakt höjd runt om.
(Det funkar säkert alldeles utmärkt även med modell-lera).
Nu bör du kunna mäta dig fram så du får en någorlunda kläm på hur luft-boxen bör se ut för att passa under din huv.
Räkna dock med att den du beställer måste justeras för att passa perfekt.
Behöver du gummilist etx så kan jag rekommendera Kuntze i Västberga, dom har massor på hyllan.
Lycka till.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: cold air intake
Hej hopp i värmen
Detta är jag intresserad av.
Varför behöver du mer kall luft.
Fattar förstås att det är bra med den varan, effektmässigt.
Det ser ut som om du har en huv med nån sorts scoop på, är det "öppet" bakåt på huven?
Men vad är problemet
Anledningen till mitt intresse är att jag som har en Sb och dito huv, har problem med att bli av med värmen.
Alltså, när jag parkerar måste jag öppna huven för att släppa ut värme, annars kokar soppan bort i förgasaren.
Tyvärr kokar den även när man krypkör en längre stund.
Temperaturen på/i intake manifioldet är c:a 65-70 grader under förgasaren. Alltså lagom för ett kok
Vid landsväg inga problem.
Detta problemet hade jag inte i min förra uppsättning, men ok, mer effekt ger förstås mer värme.
Lösningen för mig är förmodligen en spacer, med tillhörande huvbyte, tyvärr
Skall bli intressant att ta del av kommande svar/föslag/erfarenheter.

Detta är jag intresserad av.
Varför behöver du mer kall luft.
Fattar förstås att det är bra med den varan, effektmässigt.
Det ser ut som om du har en huv med nån sorts scoop på, är det "öppet" bakåt på huven?
Men vad är problemet

Anledningen till mitt intresse är att jag som har en Sb och dito huv, har problem med att bli av med värmen.
Alltså, när jag parkerar måste jag öppna huven för att släppa ut värme, annars kokar soppan bort i förgasaren.
Tyvärr kokar den även när man krypkör en längre stund.
Temperaturen på/i intake manifioldet är c:a 65-70 grader under förgasaren. Alltså lagom för ett kok

Vid landsväg inga problem.
Detta problemet hade jag inte i min förra uppsättning, men ok, mer effekt ger förstås mer värme.
Lösningen för mig är förmodligen en spacer, med tillhörande huvbyte, tyvärr

Skall bli intressant att ta del av kommande svar/föslag/erfarenheter.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: cold air intake
Ricky skrev:Kall luft är ju alltid bra.
Jag mätte tempen i mitt motorrum 2012, (stripsade fast termometer-sensorn framtill på luftfiltret) och vid låg fart mätte jag 56 grader, vid hög fart sjönk temperaturen till ca 38 grader.
Med andra ord var tempen vid luftfiltret under hög fart ungefär det dubbla mot omgivande ytter temp.
I dag kör jag med en L88-huv och har en tätning från luftfilter-basen upp mot huven och motorn får då luft från högtrycksområdet framför vindrutan precis som det var tänkt 1968 då designen kom till.
Spectre-designen du länkar till är beprövad och jag vet att Micke Östberg kör en liknande design (om inte samma Spectre) på sina Historic Racing Camarobilar.
Så iden är det inget fel på.
Det kniviga kan vara att välja den modell som passar din bil/huv bäst.. För man måste nog räkna med att INGEN passar hel perfekt direkt från kartongen.
Ett IMO bra sätt att mäta höjder och frigång mellan luftfilter och huv är att:
1. Tejpa fast papperslappar med centimetermärkning på luftfilter locket, -lappa fram, bak, höger och vänster sida.
2. Lägg en ficklampa/jobbarlampa i motorrummet.
3. Lägg din Iphone eller filmkamera i motorrummet
4. Stäng huven helt.
5. Se på filmen hur pappret med märkningarna tagit i huven
6. Justera papperslapparna tills du har en exakt höjd runt om.
(Det funkar säkert alldeles utmärkt även med modell-lera).
Nu bör du kunna mäta dig fram så du får en någorlunda kläm på hur luft-boxen bör se ut för att passa under din huv.
Räkna dock med att den du beställer måste justeras för att passa perfekt.
Behöver du gummilist etx så kan jag rekommendera Kuntze i Västberga, dom har massor på hyllan.
Lycka till.
Hmm ja det är ju ett sätt att lista ut höjden tycker ju i och för sig att motorn reser sig vid gas pådrag också så lera kanske är bättre?
Re: cold air intake
PG-son skrev:Hej hopp i värmen![]()
Detta är jag intresserad av.
Varför behöver du mer kall luft.
Fattar förstås att det är bra med den varan, effektmässigt.
Det ser ut som om du har en huv med nån sorts scoop på, är det "öppet" bakåt på huven?
Men vad är problemet![]()
Anledningen till mitt intresse är att jag som har en Sb och dito huv, har problem med att bli av med värmen.
Alltså, när jag parkerar måste jag öppna huven för att släppa ut värme, annars kokar soppan bort i förgasaren.
Tyvärr kokar den även när man krypkör en längre stund.
Temperaturen på/i intake manifioldet är c:a 65-70 grader under förgasaren. Alltså lagom för ett kok![]()
Vid landsväg inga problem.
Detta problemet hade jag inte i min förra uppsättning, men ok, mer effekt ger förstås mer värme.
Lösningen för mig är förmodligen en spacer, med tillhörande huvbyte, tyvärr![]()
Skall bli intressant att ta del av kommande svar/föslag/erfarenheter.
min blir väldigt varm också beroende på ca 450 hp inbillar mig och tror att strålningen ifrån motorn avgränsas med detta intake följden borde bli avgränsning av värme underifrån och en kall förgasare? man slipper kokning? detta borde också ge nån procent mer Hp och bättre förbränning? http://www.jegs.com/p/Holley/Holley-Und ... 5/10002/-1 eller http://www.ebay.com/itm/Holley-Performa ... e3&vxp=mtr kan nog vara ett bra komplement men all bygger ju höjd!
Re: cold air intake
Hejs!
Kanske det, men om värmen ligger på tillräckligt länge blir väl alltihopa lika varmt ändå
Om du har original kylare med tätning mot huven, kommer det nog inte in någon extra kylluft framifrån.
Däremot sugs kalluft in "bakifrån" under förutsättning att tillräcklig hastighet hålls.
(enligt scoop med typ den möjligheten)
Visst, under körning landsväg, eller race, funkar allt, men problemet är ju att bli av med värmen i stadstrafik.
Spacers gör ju sitt till att sänka värmen i förgasaren som kommer via "intake runners", men värmen behöver "släppas" ut på nått sätt.
Eller
Undrar hur våra kolleger löst detta?
Kan väl inte vara något nytt prolem
Är lösningen spacer och "högre" /scoop huv
Kanske det, men om värmen ligger på tillräckligt länge blir väl alltihopa lika varmt ändå

Om du har original kylare med tätning mot huven, kommer det nog inte in någon extra kylluft framifrån.
Däremot sugs kalluft in "bakifrån" under förutsättning att tillräcklig hastighet hålls.
(enligt scoop med typ den möjligheten)
Visst, under körning landsväg, eller race, funkar allt, men problemet är ju att bli av med värmen i stadstrafik.
Spacers gör ju sitt till att sänka värmen i förgasaren som kommer via "intake runners", men värmen behöver "släppas" ut på nått sätt.
Eller


Undrar hur våra kolleger löst detta?
Kan väl inte vara något nytt prolem

Är lösningen spacer och "högre" /scoop huv

70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: cold air intake
personligen har jag en vinklad 4 radig kylare med en termostatstyrd fläkt som trycker ut överskottsvärme värme igenom"gälarna" vid behov ett problem jag hade tidigare var värme ,kylaren såg bra ut men när jag lämnade in den på renovering hade den rostat ca 15cm ifrån botten och det kunde man inte se eller lista ut nya celler. denna kylarspecialist kopplade sedan på ett aggregat med slangar med igenomstömning av kylkanalerna i motorn med någon form av avfettning/rengöring ett dygn sen dess har jag inga värme problem jag har "läppen" och tätningarna men ej original fläktPG-son skrev:Hejs!
Kanske det, men om värmen ligger på tillräckligt länge blir väl alltihopa lika varmt ändå![]()
Om du har original kylare med tätning mot huven, kommer det nog inte in någon extra kylluft framifrån.
Däremot sugs kalluft in "bakifrån" under förutsättning att tillräcklig hastighet hålls.
(enligt scoop med typ den möjligheten)
Visst, under körning landsväg, eller race, funkar allt, men problemet är ju att bli av med värmen i stadstrafik.
Spacers gör ju sitt till att sänka värmen i förgasaren som kommer via "intake runners", men värmen behöver "släppas" ut på nått sätt.
Eller![]()
![]()
Undrar hur våra kolleger löst detta?
Kan väl inte vara något nytt prolem
Är lösningen spacer och "högre" /scoop huv
Re: cold air intake
Hej igen
Ursäkta vi kom visst ifrån frågan lite.
Alla mått finns ju noga angivna, borde nog funka med lite terampiarbete, meddelst lämplig kartong, sax och tejp, att tillverka en prototyp.
Allt beror ju på vad som finns och hur huven "ser ut".
Ursäkta vi kom visst ifrån frågan lite.
Alla mått finns ju noga angivna, borde nog funka med lite terampiarbete, meddelst lämplig kartong, sax och tejp, att tillverka en prototyp.
Allt beror ju på vad som finns och hur huven "ser ut".
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: cold air intake
Som jag precis skrev i en annan tråd, så funkar det ypperligt att mäta svårtillgängliga utrymmen/spalter med aluminiumfolie "korvar". Knögla bara ihop helt vanlig aluminiumfolie lätt till korvar eller vilken form som önskas, stäng huven och vips så har du nåt att mäta på. Folien fjädrar knappt tillbaka alls, så den ger dej en bra mall.Ricky skrev:Ett IMO bra sätt att mäta höjder och frigång mellan luftfilter och huv är att:
1. Tejpa fast papperslappar med centimetermärkning på luftfilter locket, -lappa fram, bak, höger och vänster sida.
2. Lägg en ficklampa/jobbarlampa i motorrummet.
3. Lägg din Iphone eller filmkamera i motorrummet
4. Stäng huven helt.
5. Se på filmen hur pappret med märkningarna tagit i huven
6. Justera papperslapparna tills du har en exakt höjd runt om.
(Det funkar säkert alldeles utmärkt även med modell-lera).
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: cold air intake
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... luftsinsug denna lösning funkar riktigt bra för mig. ångrar inte en sekund att ja la ner en massa tid =)
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk