Limma matta.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Limma matta.

Inlägg av Johan Fräjdin »

Skall lägga in en ny matta, är det kontaktlim som gäller, eller finns det nåt mer lämpat? Såg att biltema hade ett "monteringslim" i patron, någon som har testat? Silikon? Limpistol?
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Varför limma? En bra matta ligger på plats ändå 8)

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Läste precis på andra forum, och det verkar vara 50/50 om folk limmar mattan eller ej.
Men blir den inte "bubblig"? Å hur är det med den delen som man viker över den vertikala delen bakom stolarna, ner mot batteriluckan, hur håller man den på plats?
Sen är det ju det här med extra isolering, med någon typ av reflekterande material. Biltema har ju mattor som är 10mm tjocka, men det tycker jag verkar vara i tjockaste laget. Finns det tunnare, och isåfall var?
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

jag tycker nog man ska limma... kontaktlim... funkar utmärkt...
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Endorfine
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Endorfine »

Man kan också använda matt tejp (dubbelhäftande).
Matten sitter ofta bra, men det går även att ta bort den om man behöver komma åt någon plats.
/ Mange C3 -78 och C5 -01
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

jag ska precis göra samma grej på gatrejsern idag,,,, räknar med att kontaktlim funkar,,,(tänker just på partiet bak stolarna,,,,sen kanske golvet under cabluckan,,,den mattstumpen far runt en hel del av fartvinden.... tyvärr kommer jag nog inte lägga dit bitarna överhjulhusen bak...annars behöver nog även de limmas...
mvh R
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Är det någon som provat att ljuddämpa kupen? Jag har väldigt högt landsvägsljud inne i kupen.
Jag har hört att man skall använda 4mm "asfaltmatta" och tjock "luddmatta" i kombination.
Är det någon som testat nån liknande kombination?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
grebnE
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av grebnE »

jag håller ju på med inredningen just nu och jag har fått tag på 6 mm isoleringsmattor som jag klippt exakt som originalisoleringen var och lagt dit och sen satt på "loop" mattorna.. vart kanon.. 10 mm tror jag nog blir i tjockaste laget.. en polare fixade fram 6 mm isoleringsmattor åt mig från sitt jobb.. men det borde ju inte vara nån match att få tag på tycker jag.. :wink:

mattan som går bakom stolarna och ner mot batterilådan var sliten så den har jag köpt ny från top n trim shop i stockholmstrakten. (originalmattan) den har jag limmat med kontaktlim.. blev kanon... :lol:
Corvette 427 -69
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Har läst om många som använt 1/4" tjock isoleringsmatta med aluminiumfolie på bägge sidor. Den är ju både värme- och ljudisolerande och lätt att forma efter golvet. Men var får man tag på sån i Sverige?
Kanske skall testa med Biltemas ändå.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Den hittar du hos ventilationsgrosister om inte byggvarofirmor har det. Andvänds till att isolera skorstenar mm. Har själv tjock skumgummi där bak bakom högtalarna. tycker det funkar bra men det låter ju så mycket ändå från alla håll.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

*ler *...tynger Ni ner era bilar med sånt??...*börjar förstå varför de är så långsamma*... :wink:
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

2QIK4U skrev:*ler *...tynger Ni ner era bilar med sånt??...*börjar förstå varför de är så långsamma*... :wink:
Har funderat lite på att isolering utrumet bakom stolarna själv *ler* förlåt Robban att jag kommer på så duma ideer *ler*. Men kanske glömer dom när jag fått avagsrören på plats ordenligt.

Men bilig isolering har man ju provat på första bilarna och det gick inte alls lätt lika mycket som innan bara extra tyngd.

Men däremot finns det ju sånt man isolerar motorluckorna på båtten med dom brukar fungera bra men kostar därefter multum och lite till! och tunga som bara den tror det är bly i dom?

Såg något som liknande dom kommit till biltema nu oxå 99kr har jag för mig för en bit i ca 50x50 cm storlek.

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

*ler *...tynger Ni ner era bilar med sånt??...*börjar förstå varför de är så långsamma*... :wink:
Jo... Nu e det ju så här att om man så kopplar på en 24m-trailer bak på min bil så märks det inte!! Så va gör ett par kilo skumgummi? :roll:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

MR V8

Du har aldrig funderat på riktiga ljudämpare,,,,*blink*

Frisk/
Hur fort kör din bil 402 med långtradartrailer efter???
Om den inte kör fortare utan är det kanske tid att låta en mekaniker justera motorn?Den går väl framåt av egen maskin antar jag.....

mvh R
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Hihihi! :D
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

nja jag brukar köra längre än 402m... Skulle kunna göra som du och vråltrimma men jag har den inte för att bevisa att jag har nått som andra inte har,dvs potensproblem! :lol: Den dagen jag inte klarar att tillfredställa frugan kan jag ju sätta henne på motorhuven. Det räcker...

Skämt åsido... Vi vet alla här inne att du har världens snabbaste låtsas-corvette och e världens bästa bilmekaniker! Så låt du oss andra /mig som kör riktiga corvetter leka hobbymekaniker.... 8)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Lustigt att en del hela tiden ska blanda in potensproblem i diskussionen..... är det därför folk som ej har hobbybilar har såna fördommar om oss som har det som hobby?
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Kan det vara för Din fru berättade sist vi sågs att Du hade potensprobs....
Senast redigerad av 2QIK4U den tis apr 26, 2005 20:40, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Har du inget nytt att komma med???

Bild

Tänk om inte du va här.... vem skulle jag tracka då??
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Christian Larsson »

Tsss, välkommen till sandlådan på www.clubcorvette.se :P

Ni är visserligen ganska söta när ni bråkar, men pojkar, snälla? :oops:
Skriv svar