Trimma!?!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
MyVette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: tis dec 14, 2004 14:21

Trimma!?!

Inlägg av MyVette »

OK! Efter 1 år med C5:an tycker jag det är en fantastisk bil, men mycket vill ha mer eller...
Vad har ni för erfarenhet av div. trimningskit som finns på marknaden?
Kompressorer, toppar, kammar mm. Problem vid besiktning osv.
Ni som har trimmat kan väl i korta ordalag berätta vad ni gjort om ni är nöjda, märkbara effekter osv.
Vi hörs :)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trimma!?!

Inlägg av vette.se »

MyVette skrev:OK! Efter 1 år med C5:an tycker jag det är en fantastisk bil, men mycket vill ha mer eller...
Vad har ni för erfarenhet av div. trimningskit som finns på marknaden?
Kompressorer, toppar, kammar mm. Problem vid besiktning osv.
Ni som har trimmat kan väl i korta ordalag berätta vad ni gjort om ni är nöjda, märkbara effekter osv.
Vi hörs :)
Om man ska försöka presentera verkliga effektvinster(ej reklam från tillverkarna) på olika trim på en originalmotor som måste klara avgaskraven:
1. Enklare 'skruva på' delar - +40-50hk i allra bästa fall, kräver mappning för att nå upp till de effektsiffrorna.
2. Toppar + kam - +100hk max om du ska klara avgaskraven, kräver mappning.
3. Kompressor(standard kit) - +100-150hk, kräver mappning.

Jag har ännu inte hört talas om någon som inte klarat besiktningen med alternativ 1 och/eller 2.

Det som däremot kan ge bekymmer om man har otur är alternativ 3 för den är lite svår att dölja ...... många har klarat besiktningen men en del har fått hänga av remmen eller helt enkelt ta bort kompressorn vid besiktning.

Annan 'osynlig' trimning är att mappa om automatlådan så den växlar snabbare/hårdare och att byta bakaxelutväxling.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Tja, ett enkelt sätt är ju att du bygger en LT4a av den..

http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... eadid=2412


Själv så har jag kompressor, gav en fruktansvärd effektöking.. Enkel installation, osv.. har till i år uppgraderat, cam toppar, insug, hedders osv.. => seg 1, 2 & 3... har tyvärr inte provat än.. men effektökningen med centrifugalkompressor är.... fin, dessutom är det uppgraderingsbart..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar