Anti-seize, glykol

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
277
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: mån okt 25, 2004 0:10
Ort: Södertälje

Anti-seize, glykol

Inlägg av 277 »

Hallo.

Har tänkt byta stift och kylarvätska i min C4 -94 med LT1.
Vad bör man smeta på tändstiftsgängorna, koppar eller aluminiumpasta?
Ska man använda någon särskild glykol eller duger biltemas standardglykol?

Tacksam för svar
/277
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Smeta

Inlägg av Ingo »

Ska man smeta något på stiftgängorna blir det väl vad som finns i verktygslådan?.Men ok, det är ju aluminiumtoppar på bilen så, aluminiumpasta är ju teoretiskt sett bäst,för koppar angriper aluminium.Men fettet i kopparpastan motverkar angrepp, och dessutom behövs en sur miljö för att det ska bli elektronvandring så det kvittar vilken pasta du tar.
Egentligen precis samma problem med glykolen,skillnaden är att det är realistiskt.
Aluminiumtoppar och gjutjärnsblock skapar elektronvandring från det oädlare till den ädlare metallen,därför ska du se till att glykolen är avsedd för aluminiummotorer,och innehåller rostskydd.
Normal mackglykol är försedd med rostskydd och går att ha i aluminiummotorer,men viss billig glykol kan sakna de ingredienserna.
Men läs på förpackningen.
(får dåligt samvete, börjar vara länge sedan jag själv bytte kylvätska)
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

Aluminiumpasta

Inlägg av Skp »

Aluminiumpasta är att föredra då de ofta har ett par tre hundra grader högre värmetålighet.

Skp
M@ts
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: tor okt 30, 2003 23:17
Ort: Hjulbäck

Anti-seize, glykol

Inlägg av M@ts »

Hej !
Hade en -92:a i slutet på 90 talet, vid den första servicen som jag lämnade in den för byttes automatiskt tändstiften. På räkningen
stod det 8 st tändstift 1200:- tyckte de var lite dyrt. Hittade senare i
instruktionsboken att byte bör ske efter 160 000 Km (platina stift).
Bilen hade gått ca 60 000 Km men du kanske redan har bytt bort orginalen ?

// M@ts
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

tänd stift

Inlägg av Ingo »

Jo de nyare bilarna behöver inte stift byte så ofta (kanske aldrig på en hobbybil), men sitter dom för länge kan dom bränna fast så att bara plocka ut dom ,okulärgranska, och smörja är nog det smartaste .Men har man tagit ut dom så lägger man nog i nya, för så dyrt är det ju inte.
Skriv svar