Det gjorde ju inte jag.. köpte bilen enbart från dåliga digitalkamerabilder, men det gick ju bra det också.. den var ju i bättre skick än förväntat
Jippiieee!!!!!! 68
Hej Erik,Erik Beijnoff skrev:Grattis!
Då får vi väl se vem som får hem bilen först. Jag har ju också köpt en bil i USA som jag väntar på att den ska bli hemtransporterad.
Fick just mail angående min bil, den ska lastas i mitten på veckan.
Räknar med ca tre veckor frakt och sedan någon vecka för besiktning.
Så om allt går bra ska den vara gatklar i mitten slutet av Maj.
Ser fram mot en Corvettesommar
Hur ser det ut för dig med din Firebird
Janne
Den har inte lyckats lämna bilhandlaren ännu. :(
Fraktbolaget som skall köra den inrikes verkar inte vara den snabbaste firman. Nu har jag idag i alla fall legat på Nordtrafik och de skickade ett mail så vi får se imorgon hur det går.
Jag får se till att de eldar på lite extra i containerfartyget så kanske den passerar din någonstans i höjd med atlantryggen. :P
Fraktbolaget som skall köra den inrikes verkar inte vara den snabbaste firman. Nu har jag idag i alla fall legat på Nordtrafik och de skickade ett mail så vi får se imorgon hur det går.
Jag får se till att de eldar på lite extra i containerfartyget så kanske den passerar din någonstans i höjd med atlantryggen. :P
Äh. Du slår mig med hästlängder...
Jag hade jätteproblem med att få den hämtad av den amerikanska firman som skulle köra den till hamnen men den blev upplockad för två veckor sedan till slut. Tyvärr tror jag att den inte har blivit schemalagd för sin båttur ännu så det återstår nog en månad fortfarande tyvärr.
Måste nog säga att jag inte är jättenöjd med Nordtrafik. Jag var tvungen att reda ut trasslet med firman som DE anlitade i USA själv, och nu när bilen väl till slut har blivit upplockad och körd till hamnen så verkar de ha väldigt dålig koll på när var och hur för den fortsatta färden över pölen.
Bleh.
/Erik
Jag hade jätteproblem med att få den hämtad av den amerikanska firman som skulle köra den till hamnen men den blev upplockad för två veckor sedan till slut. Tyvärr tror jag att den inte har blivit schemalagd för sin båttur ännu så det återstår nog en månad fortfarande tyvärr.
Måste nog säga att jag inte är jättenöjd med Nordtrafik. Jag var tvungen att reda ut trasslet med firman som DE anlitade i USA själv, och nu när bilen väl till slut har blivit upplockad och körd till hamnen så verkar de ha väldigt dålig koll på när var och hur för den fortsatta färden över pölen.
Bleh.
/Erik
Lycka till på besiktningen och hoppas du får "rätt" besiktningsman!
Vi ser fram emot nästa avrapportering.
Vi ser fram emot nästa avrapportering.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Funderade faktist på att se om det går att få ihop, sommarmötet är väl den 18-19/6 i Ronneby Brunn, men jag är ju inte medlem i klubben då jag inte fått min bil, sedan så såg jag att det kostade 1500 för perioden fram t.o.m. Augusti, lite dyrt för bara sommarmötet kanske? jag kommer ju inte att kunna åka på så många träffar eftersom jag bor i Warszawa.frisk skrev:Grattis!! Nu får du ju en anledning att åka hem till svea!! Då kan du ju komma till sommarmötet också!!
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Tråkigt att höra att det inte klaffat med Nordtrafik. Vilken stat handlade du i och varifrån ska den skeppas? Enda gången jag haft klabb är från Texas där är det ofta svårt att få ut bilen om man inte smörjer hamnpersonalen. Fast å andra sidan har jag alltid haft egna kontakter som sett till att bilen kommit till utskeppningshamnen.Erik Beijnoff skrev:Äh. Du slår mig med hästlängder...
Bleh.
/Erik
Var för ett tag sen intresserad av en bil i Chicago den skulle då skeppas från new York. Farkten Chicago-New york vart dyrare än den över Atlanten så fick hoppa av den affären...
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Men det går väl utmärkt att frakta container chicago-GBG.. Var inne på det när jag bodde där för några år sedan.. fick ungefär samma pris som från NY (och jag vet att det inte gå direkt från NY).. Däremot så var tiden betydligt längre från chicago, (det tar ju tid att harva genom lawrence seway.. Körde den stäckan med bil en gång,. Tog 3 dar och då körde jag inte runt st. michigan, dessutom går ju bilen betydligt snabbare än båten.. BLA BLA BLA vad jag svävar ut
.. har glömt vilket företag det var hur som helst.. 
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
He ok lystnade väl med fel bolag då...Jake skrev:Men det går väl utmärkt att frakta container chicago-GBG.. Var inne på det när jag bodde där för några år sedan.. fick ungefär samma pris som från NY (och jag vet att det inte gå direkt från NY).. Däremot så var tiden betydligt längre från chicago, (det tar ju tid att harva genom lawrence seway.. Körde den stäckan med bil en gång,. Tog 3 dar och då körde jag inte runt st. michigan, dessutom går ju bilen betydligt snabbare än båten.. BLA BLA BLA vad jag svävar ut.. har glömt vilket företag det var hur som helst..
/Terner
Varför fraktar alla med container? Det finns ju RoRo, tex. Wallenius och ACL? Jag jobbade där för en massa år sedan och det funkade då iaf. NY till GBG på 10 dagar ca.
Kanske är det för att vara säker på att pärlan inte blir skadad, men även en dålig containerlastning kan ge bilmos vid lossning.
Men ack vad jag är avundsjuk på din 68:a cabbe! Har själv en 69:a coupe med 427. Men nog skulle det sitta bra med en till. Man kan inte få för många fordon. Undrar om färgen inte skall vara Daytona Yellow, min 69 hade den färgen i original. Någon vänlig själ har lackat den supergul, rappsfält gul ungefär. En färg för posörer. Jag har vant mig iaf.
Kanske är det för att vara säker på att pärlan inte blir skadad, men även en dålig containerlastning kan ge bilmos vid lossning.
Men ack vad jag är avundsjuk på din 68:a cabbe! Har själv en 69:a coupe med 427. Men nog skulle det sitta bra med en till. Man kan inte få för många fordon. Undrar om färgen inte skall vara Daytona Yellow, min 69 hade den färgen i original. Någon vänlig själ har lackat den supergul, rappsfält gul ungefär. En färg för posörer. Jag har vant mig iaf.
Günter
Container är ju för att få en säkrare frakt och att den slipper stå oskyddad i hamnarna.
Bilen har varit på besiktning idag men fick nedslag på handbromsverkan
Registreringspapper och skyltar är på väg i posten.
Lite OT:
Intresant med att du jobbat på Wallenius Lines det har jag med från 1978- 1982 på ACL (Cinderella och Song) och på bilfärjorna (Fallstaff, Aida, Othello, etc.)
Janne
Bilen har varit på besiktning idag men fick nedslag på handbromsverkan
Registreringspapper och skyltar är på väg i posten.
Lite OT:
Intresant med att du jobbat på Wallenius Lines det har jag med från 1978- 1982 på ACL (Cinderella och Song) och på bilfärjorna (Fallstaff, Aida, Othello, etc.)
Janne
Hur gick du tillväga med trafikförsäkring/transport från hamn/importregistrering?
Jag är lite osäker på hur jag skall fixa det och skulle helst slippa att ta hem den med kärra. Blir ju betydligt omständigare...
Kan man ta den direkt till någon bilbesiktning eller måste man boka tid fem veckor i förväg? Hur begär man annars temporärt uppskov för det för att kunna köra bilen i landet. Och hur gick du tillväga med trafikförsäkring och vanlig försäkring, ringde försäkringsbolaget och reggade den på chassinumret, eller?
Tyvärr har kopiorna på ägarbevisen inte kommit från bilhandlarn ännu. Eventuellt skrev han fel adress, vad vet jag...
Ankomst beräknad till 20:e Juni, sent som fan.... :( Men nyligen såg jag 13:e beräknad för det fartyg som den skall vara på, så vi får se.
Jag är lite osäker på hur jag skall fixa det och skulle helst slippa att ta hem den med kärra. Blir ju betydligt omständigare...
Kan man ta den direkt till någon bilbesiktning eller måste man boka tid fem veckor i förväg? Hur begär man annars temporärt uppskov för det för att kunna köra bilen i landet. Och hur gick du tillväga med trafikförsäkring och vanlig försäkring, ringde försäkringsbolaget och reggade den på chassinumret, eller?
Tyvärr har kopiorna på ägarbevisen inte kommit från bilhandlarn ännu. Eventuellt skrev han fel adress, vad vet jag...
Ankomst beräknad till 20:e Juni, sent som fan.... :( Men nyligen såg jag 13:e beräknad för det fartyg som den skall vara på, så vi får se.
Hej Erik, tråkigt att det strular så med din bil.Erik Beijnoff skrev:Hur gick du tillväga med trafikförsäkring/transport från hamn/importregistrering?
Ankomst beräknad till 20:e Juni, sent som fan....Men nyligen såg jag 13:e beräknad för det fartyg som den skall vara på, så vi får se.
Jag har ju anlitat en firma i Tomelilla (US automotive) som tar emot bilen ordnar med inklarering besiktning o.dyl. jag bor ju i Warszawa så det är enda sättet för mig att lösa det hela på ett vettigt sätt. Här är dock lite info om hur jag gjort.
Vid förtullning så skickar tullen papper till vägverket som tilldelar registreringsnummer, för mig så tullades bilen in på tisdagen och på fredag em. så ringde jag vägverket och fick registreringsnummret. När jag väl hade detta så ringde jag och ordnade med trafikförsäkring sedan måste bilen ställas på hos vägverket.
Besiktning kan man göra innan man fått registreringsskyltarna (Hemgjorda skyltar ger bara en 1'a), men man måste ju ha en tid bokad förståss, killen som hjälper mig har tider bokade varje vecka.
Vad gäller min bil så är den regbesiktad påställd och trafikförsäkrad nu.
Har beställt montering av immobilizer vilket försäkringsbolaget kräver när jag ska använda bilen i Polen (utan så reducerar dom ersättningen med 25-50% vid stöld)
Väntar nu på att Trygg Hansa ska besiktiga bilen så att jag kan få en helförsäkring.
Har beställt flyg till Sturup den 18/6 för att hämta bilen tänkte sedan ta en sväng till Ronneby och kolla in lite.
Fick tag i rum på Hotel Grand dom hade fått in återbud idag, annars verkar det vara fullbokat, men det är väl possitivt för då blir det väl många Corvetter.
Söndag 19/6 tar jag färjan till Polen och cruisar hemåt (hoppas bilen fungerar annars blir det bärgare)
Har beställt montering av immobilizer vilket försäkringsbolaget kräver när jag ska använda bilen i Polen (utan så reducerar dom ersättningen med 25-50% vid stöld)
Väntar nu på att Trygg Hansa ska besiktiga bilen så att jag kan få en helförsäkring.
Har beställt flyg till Sturup den 18/6 för att hämta bilen tänkte sedan ta en sväng till Ronneby och kolla in lite.
Fick tag i rum på Hotel Grand dom hade fått in återbud idag, annars verkar det vara fullbokat, men det är väl possitivt för då blir det väl många Corvetter.
Söndag 19/6 tar jag färjan till Polen och cruisar hemåt (hoppas bilen fungerar annars blir det bärgare)
Ja kommer oxå hehe. Gillar med att kasta bägareSandberg skrev:Så du ska dit?frisk skrev:![]()
![]()
![]()
Då ska jag hålla utkik efter dig .
Trevligt, då får vi väl se till och slunga en bägare tillsammans.
/Terner
Terner skrev:Ja kommer oxå hehe. Gillar med att kasta bägareSandberg skrev: Så du ska dit?
Trevligt, då får vi väl se till och slunga en bägare tillsammans.
/Terner
Ska ni bo på Ronneby Brunn hotell?
Inte jag
Det fanns inte plats där sa dom...(det va la för dom som varit med länge, än annan får la en barrack eller så hehe) Men vi har roligt utan sprit, hej va det susar i colan!
Var jag hamnar har jag ingen aning om dock, Terner skulle kolla upp det tror jag men han har nog glömt det hehe... Tror annars man får veta det när man kommer dit!??
Var jag hamnar har jag ingen aning om dock, Terner skulle kolla upp det tror jag men han har nog glömt det hehe... Tror annars man får veta det när man kommer dit!??
-
johan lu