Expantionskärl på 75:a. Hur fungerar det?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Elvis
Rookie
Rookie

Expantionskärl på 75:a. Hur fungerar det?

Inlägg av Elvis »

Hej
Kan någon förklara hur expantionskärlet fungerar på min 75:a.
Ovanför den första tätningen på kylarlocket går det en slang till locket på ett expantionskärl. Samma slang fortsätter via locket ner i behållaren. Det gör att kylarvätska pressas ut i expantionskärlet vid övertryck, men är inte tanken att det skall tillbaka när kylarvätskan svalnar?
Jag är tvungen att fylla på kylarvätska med jämna mellanrum pga att det pressas ut men kommer ej tillbaka in när kylarvätskan svalnar. Jag har en ny alu-kylare men den ser lika ut som orginal, däremot så tror jag inte att kylarlocket är orginal on det skall se ut på något speciellt sätt med någon returledning. Locket på expantionskärlet är försett med 2 st slanganslutningar.
1st skall förlängas ner i vätskan under locket.

Elvis[/i]
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Har åxå en -75:a med samma system. Hela funktionen sitter i kylarlocket skulle tro att det är det som felar. Jag har bytt till ett sånt där med "spak" på Stant eller nått heter det med 16 lbs öppningstryck. Funkar perfekt köpt på Hansen. När kylvätskan kallnar minskar ju volymen vatten i kylaren och det kompenseras av att mer vatten sugs in från expansionskärlet och du beskriver att din slang går enda ner i botten, så jag tippar på kylarlocket. byt. Vet inte hur mycke vatten du fyller på men ett öppet expansionskärl "drar" lite vatten ångar/dunstar av men det är så pass lite så på en säsong (jag kör ca 300mil) fyller jag på ett par dl.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Nytt kylarlock "no doubt" tänk på att det är ett speciellt för vetten...

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Terner skrev:Nytt kylarlock "no doubt" tänk på att det är ett speciellt för vetten...

/Terner
Japp,den är dyrare än till en Camaro just för att den e till en vette :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Elvis
Rookie
Rookie

Inlägg av Elvis »

Jag har ett kylarlock med spak på men såg att slangen som sitter i expantionskärlet lossnat.
Det måste vara att den sugit luft i retur.

Elvis
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Terner skrev:Nytt kylarlock "no doubt" tänk på att det är ett speciellt för vetten...

/Terner
Kylarlock som kylarlock... inte är väl det nåt särskilt speciellt till vetten???
Jag köpte en griffin alu kylare, med nytt lock (med spak), och det har inte varit några problem... den suger tillbaka från expansionskärlet.
Skriv svar