Rätt motorolja??
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Rätt motorolja??
Hej alla!
Beställde igår olja hos min Mobil1 handlare här i Halmstad (dom hade inte 5W-30 hemma) och fick idag 5 liter (4+1).
Läser på den här flaskan "Mobil Super FE", det står klart 5W-30, och "Special" samt "Semi Synthetic Motor Oil".
Det är det här med semi synthetic som jag hänger upp mig på.....
Importerade bilen från USA förra året, och enligt den nitiske tidigare ägaren så har täta byten alltid gjorts med Mobil1 5W-30 oljan, och jag vill ju fortsätta så. Nån som vet om detta är "rätt" olja? Har glott på Mobils hemsida, men ingenstans kan jag se den oljan som jag har fått....
Skall förhoppningsvis bli byte ikväll, så tacksam för svar om nån har nån klar åsikt om detta......
/Christian
Beställde igår olja hos min Mobil1 handlare här i Halmstad (dom hade inte 5W-30 hemma) och fick idag 5 liter (4+1).
Läser på den här flaskan "Mobil Super FE", det står klart 5W-30, och "Special" samt "Semi Synthetic Motor Oil".
Det är det här med semi synthetic som jag hänger upp mig på.....
Importerade bilen från USA förra året, och enligt den nitiske tidigare ägaren så har täta byten alltid gjorts med Mobil1 5W-30 oljan, och jag vill ju fortsätta så. Nån som vet om detta är "rätt" olja? Har glott på Mobils hemsida, men ingenstans kan jag se den oljan som jag har fått....
Skall förhoppningsvis bli byte ikväll, så tacksam för svar om nån har nån klar åsikt om detta......
/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Det här med olja har vi rattat fram och tillbaka några gånger.. kan väl i stort bara grattulera till ett bra oljeköp.. "RÄTT olja" är en som klarar av att smörja din motor på ett bra sätt oavsett hur flashig flaskan ser ut
..
Sedan så kan vi ta det här med hel och del osv.. Det finns rena mineraloljor och oljor som innerhåller parafintillsatser (hel/del syntet).. Sedan för att göra oss konsumenter lite extra konfunderade så tappas oljorna på olika ställen och i europa har vi lite andra krav på oljan för att den skall få kallas helsyntet än i jänkeland.. Så det finns altså oljor som säljs som både hel och delsysntet på olika marknader, men det är samma soppa i flaskan..
Bla så haren olja från bolag Z, som är en mineral (med vissa gosiga tillsatser) men som uppfyller och överträffar alla krav på syntetoljor.. därför säljs den som syntetolja i europa.. Så kolla på klassningen istället för den flashiga ettiketten, är klassningen RÄTT så har du RÄTT olja..

Sedan så kan vi ta det här med hel och del osv.. Det finns rena mineraloljor och oljor som innerhåller parafintillsatser (hel/del syntet).. Sedan för att göra oss konsumenter lite extra konfunderade så tappas oljorna på olika ställen och i europa har vi lite andra krav på oljan för att den skall få kallas helsyntet än i jänkeland.. Så det finns altså oljor som säljs som både hel och delsysntet på olika marknader, men det är samma soppa i flaskan..
Bla så haren olja från bolag Z, som är en mineral (med vissa gosiga tillsatser) men som uppfyller och överträffar alla krav på syntetoljor.. därför säljs den som syntetolja i europa.. Så kolla på klassningen istället för den flashiga ettiketten, är klassningen RÄTT så har du RÄTT olja..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Syntetoljor
Vad jag har hört så har syntetoljor en benägenhet att "rinna bort" & ner i oljetråget från de ställen där de ska smörja om man inte användet bilen ofta. En biologisk olja har däremot förmågan att "häfta fast" & är på så sätt bättre i bilar som man kanske bara kör nån gång ibland.
/PerL
/PerL
hobbybilsolja
en hobbybil som Corvetten är det enormt slöseri att köra syntetolja i ,helt klart.
Är den dessutom trimmad med race spel,bör man kanske ha en så rak olja som möjligt.
Vid kallstarter under vintern utan motorvärmare,s då tjänar man på att köra på syntetolja,eljest nästan aldrig.
Är den dessutom trimmad med race spel,bör man kanske ha en så rak olja som möjligt.
Vid kallstarter under vintern utan motorvärmare,s då tjänar man på att köra på syntetolja,eljest nästan aldrig.
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Jag kanske jagade upp mig lite väl mycket ang oljan.....verkar ju som om det kanske inte är av världens största betydelse....
Hursom; oljan är bytt, och den gick precis lika vansinnigt bra efter som innan...
Det enda som gjorde mig halvpiss var att jag hade beställt lite prylar från Ecklers för ett tag sedan, däribland en oljeplugg med magnetisk topp (ja, det var ett infall...) och tänkte ju klart sätta dit den istället för den gamla.
Blev dock lite fundersam när den inte ville skruva i sig, stod och pillade en halv minut, men nej, inte f-n skulle den "ta" i gängorna.
Jämförde med den gamla, och då var det helt andra gängor på den "nya" pluggen....det blev vackert till att stoppa dit den gamla igen, och stoppa ner skiten från Ecklers i den lilla påse den kom i!
Vet dom vad dom säljer? Stod att den skulle passa Corvette från 53-96. Jodå, serdu.
Hursom; oljan är bytt, och den gick precis lika vansinnigt bra efter som innan...
Det enda som gjorde mig halvpiss var att jag hade beställt lite prylar från Ecklers för ett tag sedan, däribland en oljeplugg med magnetisk topp (ja, det var ett infall...) och tänkte ju klart sätta dit den istället för den gamla.
Blev dock lite fundersam när den inte ville skruva i sig, stod och pillade en halv minut, men nej, inte f-n skulle den "ta" i gängorna.
Jämförde med den gamla, och då var det helt andra gängor på den "nya" pluggen....det blev vackert till att stoppa dit den gamla igen, och stoppa ner skiten från Ecklers i den lilla påse den kom i!
Vet dom vad dom säljer? Stod att den skulle passa Corvette från 53-96. Jodå, serdu.
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
- Skp
- Corvettefantast
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
- Ort: corvette@bolina.hsb.se
Olja
Har man L98-motorn i sin bil (fram till -91) så är det ju samma motor som sitter i gamla smoggapickisar från mitten av 70-talet där har man en helt anna klassificering på vilken olja man skall använda. Enda som skiljer sig är i själva verket hur bensinen tillförs och blandas med luften förgasare, TBI eller TPI. Har man då en Corvette så är ju den så mycket finare och man rekomenderas då Mobil1 oljor etc, till LT1 och LS1 har det blivit en viss utveckling då tex. oljekylaren är borttagen på manuella bilar och syntet som tål högre värme är rekomenderat. Men till gamla L98 går det bra med vanlig motorolja, (varvar inte så mycket heller)
Skp
Skp
Själv kör jag på Mobil1-olja. Jag åker cirka 1500 mil per år med Vetten. Har läst oljetester på Internet, där det visat sig att Mobil1 håller specen mycket bättre än de flesta andra oljor - efter att ha misshandlats under lång tid.
Har de senaste två gångerna bytt till Mobil1 0W40 - d.v.s. en något tjockare "Porsche"-olja, som jag köpt för 495:- dunken (4 liter) på Volvo/Bilia. Med denna olja har inte behövt fylla på olja under 1000 mil (därefter bytt olja o filter). Skall pröva med Mobil1 5W30 nästa gång eftersom jag nu får den billigt från U.S.A. Får då se om oljeförbrukning och motoregenskaper förändras.
Min LT1'a har nu gått cirka 11000 mil.
Har de senaste två gångerna bytt till Mobil1 0W40 - d.v.s. en något tjockare "Porsche"-olja, som jag köpt för 495:- dunken (4 liter) på Volvo/Bilia. Med denna olja har inte behövt fylla på olja under 1000 mil (därefter bytt olja o filter). Skall pröva med Mobil1 5W30 nästa gång eftersom jag nu får den billigt från U.S.A. Får då se om oljeförbrukning och motoregenskaper förändras.
Min LT1'a har nu gått cirka 11000 mil.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

olja
Oljetester på internet lät intressant,är det Mobil som utfört den
?.
10/40 och klassning efter instruktionsboken tycker jag är lämpligt också.

10/40 och klassning efter instruktionsboken tycker jag är lämpligt också.
Re: Syntetoljor
Biologisk oljaPerLi skrev:Vad jag har hört så har syntetoljor en benägenhet att "rinna bort" & ner i oljetråget från de ställen där de ska smörja om man inte användet bilen ofta. En biologisk olja har däremot förmågan att "häfta fast" & är på så sätt bättre i bilar som man kanske bara kör nån gång ibland.
/PerL

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
rätt olja enligt "texas"
När jag skaffade min corvette så fick jag tipset om en motorguru i Falun kallad "Texas" som skulle vara grym på am. bilar. Lämnade in den där för lite allmän översyn. Han bytte alla vätskor inkl. motoroljan till mobil-1 10w40.
Han förklarade för mig att man inte ska använda 5w40 till min -94
Den är egentligen för tunn, och rinner av de delar den ska smörja för lätt. 10w40 är den tunnaste jag ska hälla i, och berättade sen om skräckexempel han varit med om som motorer som börjat knacka och låta illa efter för tunn olja osv.
Om han har rätt vet jag inte, men han verkade rätt säker på sin sak.
Hoppas de är till nån hjälp för nån/Pelle
Han förklarade för mig att man inte ska använda 5w40 till min -94
Den är egentligen för tunn, och rinner av de delar den ska smörja för lätt. 10w40 är den tunnaste jag ska hälla i, och berättade sen om skräckexempel han varit med om som motorer som börjat knacka och låta illa efter för tunn olja osv.
Om han har rätt vet jag inte, men han verkade rätt säker på sin sak.
Hoppas de är till nån hjälp för nån/Pelle
Re: Syntetoljor
Biologisk olja = sådan som kommer från ett borrhål i markenJake skrev:Biologisk oljaPerLi skrev:Vad jag har hört så har syntetoljor en benägenhet att "rinna bort" & ner i oljetråget från de ställen där de ska smörja om man inte användet bilen ofta. En biologisk olja har däremot förmågan att "häfta fast" & är på så sätt bättre i bilar som man kanske bara kör nån gång ibland.
/PerL?!?!?!?!?, vilket märke saluför en sådan.. bör ju bli ett måste i min miljöcorvette (och bruksbilen).. eftersom jag bara kör på E85 så är det väl lika bra att löpa linan ut..

/PerL
Re: Syntetoljor
Biologisk=Hemkört,,,helsyntet =Systembolaget,,,halvsyntet = en blandning av de bägge......PerLi skrev:Biologisk olja = sådan som kommer från ett borrhål i markenJake skrev: Biologisk olja?!?!?!?!?, vilket märke saluför en sådan.. bör ju bli ett måste i min miljöcorvette (och bruksbilen).. eftersom jag bara kör på E85 så är det väl lika bra att löpa linan ut..
helsyntet = helt tillverkad på konstgjord väg, halvsyntet = en blandning av de bägge......
/PerL



Re: Syntetoljor
Ok det som kommer ur hål i marken är RÅOLJA, ur denna utvinner man sedan MINERALOLJA.. BIOLOGISK OLJA, utvinns ur växter tex raps, eller majs.. håll ihop begreppen så jag inte blir förvilladPerLi skrev:Biologisk olja = sådan som kommer från ett borrhål i markenJake skrev: Biologisk olja?!?!?!?!?, vilket märke saluför en sådan.. bör ju bli ett måste i min miljöcorvette (och bruksbilen).. eftersom jag bara kör på E85 så är det väl lika bra att löpa linan ut..
helsyntet = helt tillverkad på konstgjord väg, halvsyntet = en blandning av de bägge......
/PerL

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Glöm vad jag skrev tidigare
Ja ibland är det nog bättre att vara tyst än att visa hur vilse man kan vara när man "bara" har hört något & själv inte vetJake skrev:Ok det som kommer ur hål i marken är RÅOLJA, ur denna utvinner man sedan MINERALOLJA.. BIOLOGISK OLJA, utvinns ur växter tex raps, eller majs.. håll ihop begreppen så jag inte blir förvilladPerLi skrev: Biologisk olja = sådan som kommer från ett borrhål i markenhelsyntet = helt tillverkad på konstgjord väg, halvsyntet = en blandning av de bägge......
/PerL

Hittade pga detta missöde en bra sida om oljor på Automotorsports site.
http://www.automotorsport.se/artikelmal ... rsion=6313
Re: olja
Som vanligt hittar man ju inte det jag läste för något år sedan angående oljetester där Mobil1 jämfördes med ett antal marknadsoljor och framstod som den som bäst bibehöll sina egenskaper efter 1000 mils hård användning.Ingo skrev:Oljetester på internet lät intressant,är det Mobil som utfört den?.
10/40 och klassning efter instruktionsboken tycker jag är lämpligt också.
Nu hittar jag några nya tester och jämförelser som kan vara av intresse, MEN många tester kan vara anpassade för en specifik olja...Se AMSOIL?
Lycka till med oljevalet! Min går kanon med Mobil1 0W40 men skall testa Mobil15W30 nästa 1000 mil.
Här är några av dagens länkar: http://neptune.spacebears.com/cars/stories/mobil1.html
http://www.synthetic-motor-oil-air-filt ... amsoil.htm
http://www.motoroil-synthetic.com/bests ... cmotoroil/
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Re: olja
En inbyggd länk i ovanstående förklarar hur och vad som testas hos Blackstones Laboratories - http://www.blackstone-labs.com/index.html - MYCKET INTRESSANT!!!Bobrob skrev:.........................................Ingo skrev:Oljetester på internet lät intressant,är det Mobil som utfört den?.
10/40 och klassning efter instruktionsboken tycker jag är lämpligt också.
Här är några av dagens länkar: http://neptune.spacebears.com/cars/stories/mobil1.html
http://www.synthetic-motor-oil-air-filt ... amsoil.htm
http://www.motoroil-synthetic.com/bests ... cmotoroil/
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Oljor C4-C5
What Kind of Engine Oil to Use
Look for two things:
• GM4718M
Your vehicle’s engine requires a special oil meeting GM Standard GM4718M. Oils meeting this standard may be identified as synthetic. However, not all synthetic oils will meet this GM standard. You should look for and use only an oil that meets GM Standard GM4718M.
Notice: If you use oils that don’t have the GM4718M Standard designation, you can cause engine damage not covered by your warranty.
• SAE 5W-30
As shown in the viscosity chart, SAE 5W-30 is best for your vehicle. However, you can use SAE 10-W30 if it’s going to be 0°F (-18°C) or above. These numbers on an oil container show its viscosity, or thickness. Do not use other viscosity oils such as SAE 20W-50.
Oils meeting these requirements should also have the starburst symbol on the container. This symbol indicates that the oil has been certified by the American Petroleum Institute (API). You should look for this on the oil container, and use only those oils that are identified as meeting GM Standard 4718M and have the starburst symbol on the front of the oil container. Your vehicle’s engine is filled at the factory with a Mobile 1® synthetic oil, which meets all requirements for your vehicle.
Substitute Engine Oil: When adding oil to maintain engine oil level, oil meeting GM Standard GM4718M may not be available. You can add substitute oil designated SAE 5W-30 with the starburst symbol at all temperatures. If temperatures are above 0°F (-18°C), you may substitute SAE 10W-30 with the starburst symbol. Substitute oil not meeting GM Standard GM4718M should not be used for an oil change.
Engine Oil Additives
Don't add anything to your oil. The recommended oils with the starburst symbol are all you will need for good performance and engine protection.
All Mobil oils do carry viscosity weights on the container label. The following link shows the viscosities that are available in each of the Mobil oils you mention:
Mobil - The Oil That's Changing Oil
According to a Mobile 1 tech support engineer I spoke to, using 10W-30 is NOT advantageous during hot weather compared to 5W-30. He went on to say that Mobile has found that most engine wear occurs at startup - even when startup temps are in the 70s. (0W and 5W oils flow better at startup temps.) In fact, this Mobile rep. told me he is using 0W-40 Mobile 1 in his vehicle (Texas). The big fallacy that spreads quickly is that 10W-30 protects better than 5W-30 (same brands). This is absolutely false. In fact, one of the best oils for any part of the country is German Castrol 0W-30. The "30" indicates a measure of high temperature protection and the "0W", the low temp flow ability.
Bottom line: If you have installed 10W-30 by mistake, it probably doesn't buy you much in the long run to drain it now, but at the next oil change be sure to replace it with at least a 5W-30 synthetic oil. Other good options are the Castrol (European) 0W-30 and Mobile 1's 0W-40. In the long run, these are better choices than a 10W-30.
/ M@ts
What Kind of Engine Oil to Use
Look for two things:
• GM4718M
Your vehicle’s engine requires a special oil meeting GM Standard GM4718M. Oils meeting this standard may be identified as synthetic. However, not all synthetic oils will meet this GM standard. You should look for and use only an oil that meets GM Standard GM4718M.
Notice: If you use oils that don’t have the GM4718M Standard designation, you can cause engine damage not covered by your warranty.
• SAE 5W-30
As shown in the viscosity chart, SAE 5W-30 is best for your vehicle. However, you can use SAE 10-W30 if it’s going to be 0°F (-18°C) or above. These numbers on an oil container show its viscosity, or thickness. Do not use other viscosity oils such as SAE 20W-50.
Oils meeting these requirements should also have the starburst symbol on the container. This symbol indicates that the oil has been certified by the American Petroleum Institute (API). You should look for this on the oil container, and use only those oils that are identified as meeting GM Standard 4718M and have the starburst symbol on the front of the oil container. Your vehicle’s engine is filled at the factory with a Mobile 1® synthetic oil, which meets all requirements for your vehicle.
Substitute Engine Oil: When adding oil to maintain engine oil level, oil meeting GM Standard GM4718M may not be available. You can add substitute oil designated SAE 5W-30 with the starburst symbol at all temperatures. If temperatures are above 0°F (-18°C), you may substitute SAE 10W-30 with the starburst symbol. Substitute oil not meeting GM Standard GM4718M should not be used for an oil change.
Engine Oil Additives
Don't add anything to your oil. The recommended oils with the starburst symbol are all you will need for good performance and engine protection.
All Mobil oils do carry viscosity weights on the container label. The following link shows the viscosities that are available in each of the Mobil oils you mention:
Mobil - The Oil That's Changing Oil
According to a Mobile 1 tech support engineer I spoke to, using 10W-30 is NOT advantageous during hot weather compared to 5W-30. He went on to say that Mobile has found that most engine wear occurs at startup - even when startup temps are in the 70s. (0W and 5W oils flow better at startup temps.) In fact, this Mobile rep. told me he is using 0W-40 Mobile 1 in his vehicle (Texas). The big fallacy that spreads quickly is that 10W-30 protects better than 5W-30 (same brands). This is absolutely false. In fact, one of the best oils for any part of the country is German Castrol 0W-30. The "30" indicates a measure of high temperature protection and the "0W", the low temp flow ability.
Bottom line: If you have installed 10W-30 by mistake, it probably doesn't buy you much in the long run to drain it now, but at the next oil change be sure to replace it with at least a 5W-30 synthetic oil. Other good options are the Castrol (European) 0W-30 and Mobile 1's 0W-40. In the long run, these are better choices than a 10W-30.
/ M@ts
Intressant att även Mobil1 0W40 rekommenderas för Europa! Jag har kört på den i 1700 mil (två byten). Och är mycket nöjd - oljan brukar säljas till speicalpris på Bilia!
* Jag får lättare start = oljan är tunnare än 5W30 vid låg temperatur.
* Högre oljetryck = oljan tjockare än 5W30 vid 100 grader C
* Har ej behövt fylla på olja någon gång på 1000 mil
* Bilen har idag gått 11.500 mil
* Jag får lättare start = oljan är tunnare än 5W30 vid låg temperatur.
* Högre oljetryck = oljan tjockare än 5W30 vid 100 grader C
* Har ej behövt fylla på olja någon gång på 1000 mil
* Bilen har idag gått 11.500 mil
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
