Motorkrångel av annan GM-bil......hjälp!

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Motorkrångel av annan GM-bil......hjälp!

Inlägg av Christian Nilsson »

Hej alla.....
Nu när Vetten får vila för vintern så passar en av mina andra små bilar på att börja krångla....jag har en Daewoo Matiz (Daewoo ägs ju till del av GM, och nu heter dom ju tom Chevrolet här i Europa......) och det är den 0.8-liters motorn, 3 cylindrar, årsmodell 1999.
Har haft bilen i ca 2 månader, och den har faktiskt överträffat mina förväntningar vad gäller bensinförbrukning, körbarhet och framförallt mekarvänlighet...!
Till problemet....
Den drar mycket olja. Ca 3 liter har jag fått pytsa i sen jag köpte den, och detta på ca 500 mil. Är ju en stor förbrukning med tanke på att den rymmer 2.7 liter när den är full, inkl filter. Dessutom har jag nu också märkt att den förbrukar kylarvätska. Vid en resa till Oslo i helgen så gick den upp och blev oroväckande varm. Som väl var var vi precis framme hos våra vänner där, och dagen efter kunde jag konstatera att det gick på ca 1.5 liter vatten för att komma till rätt nivå. Sen gick den fint igen hem från Oslo till Halmstad, ca 45 mil. Den rycker även i accet när man kommer upp i lite högre varv. På låga varv går han jämnare. Har bytt alla tänddelar, men det gjorde egentligen ingen skillnad. Tycker även att han inte vill gå rent på alla 3 cylindrar direkt vid start, men det tar bara 1-3 sekunder innan den går fint.
Jag är ju ingen reparatör direkt, men baserat på ovan tycker jag det luktar topplockspackning lång väg. Ser inga yttre läckage av varken olja eller kylarvätska....
Skall kolla kompressionen ikväll och se hur det ser ut.
Tacksam för vidare tips i min felsökning.....!
Tur att Vetten aldrig krånglar.

/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

ser illa ut

Inlägg av Ingo »

Att den vill ha rejält med vatten,verkar som sagt lurt att det är topplockspackningen,men jag tycker det är värre med oljeförbrukningen.
Verkar lurt att bilen kokat rejält någon gång
Man kan ju låna en avgasanalysator och stoppa den i kylarkaggen och se om den ger utslag.
Typiskt om toppackningen pajat är ju att värmen försvinner.
Men du har inga vattenpölar under bilen?
Man kanju även (på de flesta äldre bilar) plocka bort fläktrem och termostathus samt fylla upp vatten så termostathuset ärf fullt och sedan starta bilen. Har toppackningen pajat bubblar det rejält i termostathuset.

Och du kalla inte daevoo för en GM bil,man blir kräksjuk.
bättre med vinterdäck till vetten,eller åtminstone åka oktober ut.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Kan ingenting om Daewoo men rent generellt så låter det precis som du är inne på att det "luktar" topplockspackning lång väg. Vissa bilar har dock även lösa cylinderfoder som kan sätta sig, dock tror jag det är vanligast på franska bilar.

Om det kommer ljus rök i avgaserna när du kör så brukar det tyda på vatten och mörkare rök på olja. :?

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Haha...den är långt från GM-bil egentligen....
Fast kollar jag på styrboxen som sitter upp under instrumenteringen så står det "GM" med stora bokstäver på den. Och bilen är ju faktiskt från -99....

Tack för svar. Den ryker varken ljust (kondens) eller svart (olja)...inte ens vid kraftigt gaspådrag. Däremot tycker jag att den ryker ljust i början, men det brukar väl de flesta bilar göra innan den blivit ordentligt varmkörd. Jag skall även kolla vid vattenpumpen, läste lite på nätet om denna (skit-bil) bil att det kan vara läckage där (fast då borde jag ha sett nåt på garagegolvet med). Det är tydligen även vanligt med just topplockspackningen på den....läste om en kille i England som HATADE sin bil. Han hade bytt topplockspackning vid 4500 mil, sedan vid 6000 mil, vidare vid 8000 mil.........
Ser ut att bli en rysare det här kanske.
KOllar kompen ikväll och återkommer.
/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Jo - tycker även mig se svag oljefilm i kylarvätskans expansionskärl, samt några svart "småklumpar". Har inte undersökt dem närmare, men det kan ju helt klart vara olja som letat sig ut i kylarvattnet och därmed syns i kärlet. Ingen hit direkt.

Undrar just hur länge den kommer rulla genom att jag håller den med olja och vatten :-)))

Hade en Ford Escort en gång, den körde vi för länge, för den brände ihop ventiler och hela toppen........bara att sälja som "död" sedan......
Men det var innan man fattade sammanhangen mellan koka-inget vatten-nytt vatten-koka igen-nytt vatten-koka IGEN-skiter i vatten-suckar-och-dör.

/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Kollade precis kompressionen. Tvåan ligger under, men enligt servicemanual som jag laddade hem på nätet så är allt mellan 170-185 normalt, och då borde jag för hög komp på 2 av cyl.
190PSI (första cyl)
179PSI (andra cyl)
198PSI (tredje cyl)

Passade även på att kolla kamremmen, och den såg OK ut, men väldigt slack! Skall den vara slack, eller är remspännaren slut?
Det är nog lika bra att byta topplockspackning, vattenpump (den drivs av kamremmen) och då kamrem och spännare.
Har även kollat runt motorn överallt och det finns inga tecken på nåt yttre läckage. Likaväl så drar den mycket olja, och vatten också. Luktar tom olja om kylvattnet, och ser dassigt ut. Konstigast är ju att den går hur bra som helst.
Vet inte riktigt vad göra - fylla på skiten och hela tiden och köra, eller byta med en gång? Svårt att säga hur packningen ser ut innan man river ner skiten.

Nån som har någon annan diagnos ?

/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Daewoo Corvette... :lol: :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Christian Nilsson skrev:Kollade precis kompressionen. Tvåan ligger under, men enligt servicemanual som jag laddade hem på nätet så är allt mellan 170-185 normalt, och då borde jag för hög komp på 2 av cyl.
190PSI (första cyl)
179PSI (andra cyl)
198PSI (tredje cyl)

Passade även på att kolla kamremmen, och den såg OK ut, men väldigt slack! Skall den vara slack, eller är remspännaren slut?
Det är nog lika bra att byta topplockspackning, vattenpump (den drivs av kamremmen) och då kamrem och spännare.
Har även kollat runt motorn överallt och det finns inga tecken på nåt yttre läckage. Likaväl så drar den mycket olja, och vatten också. Luktar tom olja om kylvattnet, och ser dassigt ut. Konstigast är ju att den går hur bra som helst.
Vet inte riktigt vad göra - fylla på skiten och hela tiden och köra, eller byta med en gång? Svårt att säga hur packningen ser ut innan man river ner skiten.

Nån som har någon annan diagnos ?

/Christian
Jag vet vad felet är :!: :!: :!:
Någon har snott 5 av dina cylindrar - klart att den går taskigt och oljan rinner ut :D :wink: :lol:
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Hahhaa-----riktigt roligt....!

Jaja, allt det här var ju långt från Corvette som ämne.......men hade f-n inget annat ställe att fråga på direkt!
Blir beställning av kamrem + topplockspackning + vattenpump imorrn, sedan har man härligt arbete i garaget några dagar framåt.
Får jag inte ihop skiten så tar jag bussen hela vintern tills jag kan ta fram Vetten igen....
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

kamremmen ska då inte vara slack! då är nått fel...
Låter som toppackningen är dålig också,bara å byta,kan väl inte va krångligt på en såndär skotermotor! :roll: :D
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Hmmm, när du river kolla så att block och topp är plana. Är det vanligt gjutjärnsblock på den?

MVH
MN
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Byt topplockspackning, pump och kamdrivning som du sa så får du säkert oirdning på problemen. Glöm dock inte att rengöra kyl-block etc från oljeklegg - behöver säkert spolas igenom några gånger med rengöringsmedel som löser oljeklegget. Och som Nordin var inne på kolla så allt är plant så du inte skjuter packningen direkt igen!
Lycka till!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

xxx
Senast redigerad av Lars J den ons okt 12, 2005 8:48, redigerad totalt 2 gång.
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Tack för svaren!
Jo, det är nog vanligt gjutjärnsblock....vet inte, får kolla det. Har den kokat nångång innan (eller flera gånger) så är det ju lurigt. Det vet ju inte jag klart eftersom jag bara haft den 2 månader.....
Hur kollar man enklast om det är plant....? Små, små skillnader kan man väl knappast se. Man kan kanske kleta in den med sirap och lägga den på en spegel.......hahaa. Tips mottages. Kanske måste man lämna in den till nån verkstad.
har idag beställt topplockspackningen, den var det bara Chevrolet/GM ÅF som hade....inte Mekonomen, EU Bildelar, eller nån av de andra lokala.
Kostade 266 spänn.
Kamrem och spännare och vattenpump kostade inte farligt mycket hos EU Bildelar, så det blir nog dom prylarna med......
Det mest njutbara i sammanhanget är att det nya garaget nu är helt klart, och man kan stå INNE, HEMMA, i varmen och låta bilen stå nerplockad tills man är klar helt enkelt...
Det är härligt det....
Och precis ijämte Daewoo står det nu Corvette på vänstra sidan, och ett riktigt projekt på högra sidan = Pontiac Firebird Cabriolet -68...nyligen hemkommen från staterna, och i rejält behov av renovering. Funderar på att säga upp mig från jobbet för att ha tid med allt roligt.
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Du tar av toppen och gör rent den. Därefter tar du ett bladmått och ett planstål, observera att planstålet bör vara av god kvalite så det verkligen är RIKTIGT plant. Du lägger alltså planstålet över toppen, tar ett av de tunnaste bladmått du kan hitta och sticker under planstålet. Bladmåttet skall då inte gå att föra fritt under planstålet. Du går över hela toppen på detta sätt. Skulle det visa sig att bladmåttet går helt fritt på något eller vissa ställen är toppen skev och du måste lämna den till planing på någon maskinfirma.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Tack för förklaring, det låter ju logiskt. Har haft bilen ståendes nu, det skulle ta 5-6 dagar innan packningen kommer hem från Holland, beställde den igår. Skall nog börja riva till helgen.
Hoppas verkligen att toppen är plan och OK så jag slipper åtgärda/byta den också....
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Så var då jobbet gjort.......
Hade ett d-j-v-l-a jobb med en av de insexskruvar som höll ventilkåpan....behövde ett borr på ca 30 centimeter för att slutligen borra upp skruven. Väl borta så gick resten som på räls. Toppackningen var inte vacker, misstänker den starkt. Tur att jag hade investerat i en momentnyckel, för så hårt som topplocksskruvarna skulle dras hade jag inte vågat på "frihand".....bytte även kamremmen och spännrullen. Bad till gud - och vred om nyckeln. Ganska lättad när det startade direkt....
Verkar nu gå mycket bättre. Innan var den ibland rätt svårstartad, och gick inte på alla 3 (!) direkt. Nu går den mycket lugnare och bättre.
När jag fyllde upp kylarvatten igen, och körde några mil, så var det si och så med värmen i kupen. Ibland gick värmemätaren hastigt upp, för att sedan hastigt gå ner igen....och efter körturen gick där på nästan 8 deciliter till. Antar att det var luft i systemet som skulle gurglas ut. Nu har den stabiliserat sig vad gäller värmen...har förstått att det är en riktig skitbil som jag nog får räkna med kräver daglig kontroll och omsyn. Men vilken feeling att ha fixat det själv. Tidigare mekningar inskränkte sig till elektriska saker och bromsklossbyte och vanlig service....YES!
Nu får väl framtiden utvisa om det bara var toppackningen, eller om toppen är skev o kass också - för det sket jag helt enkelt i att kolla! "Den såg bra ut med blotta ögat" - hahahaa :D :D
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Att det är en RIKTIG skitbil är alldeles korrekt! Man får vad man betalar för! :roll:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: lör okt 18, 2003 22:27
Ort: Munka Ljungby
Kontakt:

Inlägg av MJ »

Sätt på Cheva-emblemen istället. Då går den som en klocka. :wink:
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Ha! Kanske skall jag göra det.....ungefär som Toyota-reklamen...när dom kommer till besiktningen med påklistrade toyotaemblem.
Saken är den att den går bra nu....
Förutom i onsdags morse på väg till jobbet.....mitt ute på E6 så började den sakta, men mycket säkert, bara bli varmare och varmare.....till slut var den närma det röda, så jag stannade, vågade inte köra längre. En omisskännelig doft av glykol infann sig också i bilen......jag tänkte "jaha, vilken jäkla fin mekare man är, det höll i två dagar".
Öppnade huven, och såg att den nedre kylarslangen hängde och dinglade......hela systemet dränerat. Upptäckte sedan att klämman satt ca 10 cm in på slangen....jag hade helt enkelt glömt att fästa klämman när jag monterade ihop allt igen! Jag kommer ihåg att jag letade i 15 minuter efter min polygrip (som jag skulle ha för att öppna klämman och skjuta på den på slangen) och när jag väl hittade den d-a polygripen under en filt i garaget så hade jag nog glömt vad jag skulle ha den till.........konstigt att den gick två dagar utan att hoppa av...
Det man inte har i huvet får man ha i vattenflaskor i bagaget???
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Skriv svar