Tack Stingray och Terner! Men nu har jag ingen 454.... Min är 1,5cm högre, tror jag, iaf minst det.(?) Fast helt 101% är jag inte. Detta skulle isf innebära att det inte går..... jag ska återkomma med lite mått imorgon
Och hundarna e hemma igen
Ser tjusigt ut Stingray. Vad menas med dropbase?
Har inte du en 'vanlig' 502:a, det är väl ingen talldeck? I så fall är inte själva motorn högre, möjligtvis insuget...
Dropbase betyder bara att basen som filtret ligger på är sänkt (droppad) jämfört med förgasarens överkant. Tror att min är sänkt 2 tum, jag har inte mätt.
Kanske e det så.vet dock att 502:an som jag har är större än 454:an som satt i innan.
Nu har jag mätt lite... det är ett 6tums filter jag har så det kan man ju minska ner och sen locka hålet. sticker nu upp 6cm. Men blir det bättre för det? Har ev. förlorat chanserna att testa då vintern närmar sig och tid finns ju aldrig känns det som Men kan det vara nått annat fel som är trasigt? Den varvar ju bra på 1:an och 2:ans växel så varför inte på 3:ans? Känns som det har med luft att göra och inte som corv1-micke tror - att det e för lite juice i frukostglaset
Den borde ju rimligtvis få in mer luft på 3:an pga högre luftströmningshastighet.
hade problemet varit luft tror jag du hade märkt det mest på 1:an och särskilt om du står stilla och burnar =)
Jonathan skrev:Den borde ju rimligtvis få in mer luft på 3:an pga högre luftströmningshastighet.
hade problemet varit luft tror jag du hade märkt det mest på 1:an och särskilt om du står stilla och burnar =)
Är nog ett turbulensproblem. Fartvinden suger ut lika mycket luft på baksidan av filtret som den tar in på framsidan och på sidorna får den inte mycket i tvärdraget. En liten snygg "skärm" runt filtret som är öppen framtill skulle nog göra susen. Om man gör den som ett U med öppningen framåt och diametern på svängen 4 cm mer än diametern på filtret vore det fint.
Bäst vore nog om kanterna vore lite invikta med.
Hmm man kan kanske modifiera en cromad framskärm till en MC lite och montera den runt filtret ?
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Du kan ju oxå köpa ett sånt där "lock" till förgasaren som har 2 feta rör som man fäster slangar på som man drar fram i fronten och bestyckar med var sitt K&N filter´, fast det kanske är överkurs??
/Terner
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Jonathan skrev:Kan vara turbulensproblem.. men om luften passerar genoml uftfiltret och motorn sugen förfullt borde den suga in luft som går genom luftfiltret!
tror isåfall det kan vara så att luften inte har någonstans att ta vägen under huven så det nästa blir som ett vakuum..
Om luften blåser förbi ett "rör" vinkelrätt så vill den dra luften ur röret vilket medför att den motverkar krafterna som vill suga in luft.
Tänk på en enkel färgspruta som du säkert gjort genom att snitta och bocka ett sugrör någon gång.
Men i det här fallet är det säkert så att utformningen av huven pressar upp luften ovanför luftrenaren med så den behöver fångas upp på något sätt.
/Terner
Tack sverei!
Sånt värmer. Nu kommer jag vara glad resten av dan
Solen skiner idag och jag ska se om jag inte hinner testa att tejpa för baksidan på filtret och testa. Eller ska jag försöka täcka över hela luftfiltret? hinner nog inte båda. Vi får se... fortsättning följer.......