Det finns minst lika många teorier som det finns förståsigpååare

.. Och eftersom jag är en förståsigpååare så kan jag ju ge dig min åsikt

..
Olja består av en soppa av olika längre kolväten. Och oljan bli gammal när dessa kolväten bryts ned, detta sker på i huvudsak TRE olika sätt.
1. Värme, oljan klarar inte hur höga temperaturer som helst.
2. Mekanisk skjuvning, primärt i lager.
3. Kemisk nedbrytning, SOTET i motorn har en nedbrytande effekt.
Detta gör att en olja som bara körts 300mil kan vara TOKSLUT. Så därför är man bara Dumsnål om man inte byter olja en gång om året.
Oljan skall bytas på hösen innan avställning, två anlednignar till detta.
1. sotet som finns i motorn jobbar även korrosivt (ROST) om oljan byts så följer mycket av detta med ut.
2. pga att oljan bryts ned över tiden så har man alltid en fräch olja när man startar på vårkanten. (och den nya oljan du har hällt i kommer inte att brytas ner nämnvärt eftersom det finns en mycket liten mängde nedbrytande ämnnen i den, dom bildas ju när man kör..