Tips om varför hög HC-halt på tomgång....

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Tips om varför hög HC-halt på tomgång....

Inlägg av Christian Nilsson »

Har ju tidigare plågat Er här på forumet med mina topplocksproblem. Bytte topplockspackning och frid och fröjd med vattenförbrukningen.
Var på besiktning idag, allt OK utom högt HC-värde på tomgång. (De andra värdena CO=0,1, CO 2500=0,0 och Lambda 1,00).
Till saken hör ju att bilen fortfarande drar mycket olja. När han varvade upp den lite grand så sjönk HC till ca 25-30, men efter 15-20 sek på tomgång så sticker den iväg till över 200.
Kan det vara nån ventiltätning som är kass och orsakar både oljeförbrukning och högt HC?
Felinställd tändning?

Tacksam för alla tips - har gett mig f-n på att den inte skall in på nån verkstad. Beställt nytt luftfilter till den idag, det är det enda i "normal service" som jag inte bytt, och jag misstänker att det aldrig är bytt sedan bilen var ny 1999, och nu har den gått 5500 mil. Läste på nåt forum att ett igensatt luftfilter kan orsaka hög HC, men kan ju knappast ha med den höga oljeförbrukningen att göra...

/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Hej,

kolla stiften (lär ju gå fort...)
ryker den blått?
hur är vevhusventilationen?

MVH

MN
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Nej, kan inte se att den ryker nåt överhuvudtaget...stiften är nya sen augusti, och när jag hade borta toppen så kollade jag dem, och de såg fortfarande helt OK ut. All ventilation verkar OK, inga trasiga vacumslangar eller så.

Glömde ju skriva att det är fortsättningen på problemet med min Matiz, alltså inte Vetten - den är det ju aldrig några problem med.....!
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Hc

Inlägg av Ingo »

Ja Hc är kul :roll: .
Men regel ett är att ha aldeles nybytt olja när du besiktar.
På grabbens bil lyckades jag mygla igenom den ett år av samma skäl,eftersom besiktnings mannen misstänkte att katen kloggat igen i samband med att toppen for,och att man skulle behöva köra minst 500 mil för att den skulle rena sig själv :lol: .Så året efteråt så tankade jag 20 liter E85 (ca35-40%) och lät vehusventilationen tjuvläka lite samt även lite sedvanlig tjuvluft(den datorstyrda förgasaren hade ballat ur för ca 10 år sedan)på insugssidan(tförgrening på en vacumslang och ett bränslemunstycke i den)
Men det hjälpte inte den här gången,värdet blev lägre men inte tillräckligt lågt.
Så då beställde jag en ny ersättningskat,och skar ner den gamla.Då hittade jag problemet ,den var urbränd totalt,bara en tom burk.
I samband med den nya katen fick jag tag på en ny förgasare också så sedan blev värden ok.
Men värdena är alltid dåliga i besiktningshallen ändå,men när dom varmkört bilen blir det ok.
Så att ha ny olja,och lite e85(eller rödsprit) i tanken samt nytt luftfilter o dyl,samt att bilen är riktigt genomvarm sänker väreden några enheter,oftast räcker det.
Användarens profilbild
Thomas
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Thomas »

Jag skulle rekomendera att ställa upp CO halten till 1% eller däromkring då bör HC sjunka, åtminstone gjorde den det på min -71 bigblock. Jag hade samma problem och liknande värden vid besiktning med en helt nyrenoverad Rochester förgasare och det försvann när CO kom upp till 1%
Save The Wave
Thomas
White Lightning 2017
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

HC

Inlägg av Skp »

Är inte ventiltätningar och sånt ok eller att kanske insugspackningen läcker in då är du helrökt med HC-halten. Samt att det även kan vara en spridare som inte stänger till 100% då blir man oxå rökt och överkörd av SBP.

Skp
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Thomas skrev:Jag skulle rekomendera att ställa upp CO halten till 1% eller däromkring då bör HC sjunka, åtminstone gjorde den det på min -71 bigblock. Jag hade samma problem och liknande värden vid besiktning med en helt nyrenoverad Rochester förgasare och det försvann när CO kom upp till 1%
Har precis samma erfarenhet som Thomas av hög HC sjunker om man ställer upp Co halten.

Kan ju tyvärr vara svårt att göra det på nyare bilar som har data insprutning. På Äldre BMW med mekaniska ventiler kan man ställa upp spelet på ventilerna brukar då hjälpa.

Hög HC kan ju tyvärr vara så många saker som är dåliga otäta ventiler är en stark gisning dålig katalysator, fel i insprutningen typ spridarna. Eller om bilen dra väldigt mycket olja. Men då ska den nog dra en del.

Fråga till Christian Nilsson

Hur mycket olja drar bilen föresten? En liter per 100 mil eller vad? Hade en bil förut som tog 4,5 liter på 1000mil den gick igenom utan problem var dåliga ventiltätningar i den. Brukade lägga av en rök puff vid start. och hade 24000mil på mätaren med samma kat.

Däremot så kommer jag ihåg en kompis 70 tals Bmw med förgasare som drog 1 liter olja på 25 mil den låg bortot 2000 i HC har jag för mig var helt otroligt högt värde på den i alla fall besikningsmanen skaka bara på huvudet och sa tur att HC:n inte mätts på den här. men Co var ändå bara typ 2% utan kat givetviss.

Högsta värdet jag varit med om själv på en bil med katalystaor var 500 i Hc och noll i Co. Den bilen rullar idag med annan motor men samma katalysator och med 5000mil till på mätaren. Motorn som gav 500 i HC drog inen olja men ventilerna täta inte ordentligt i den.

Lycka till med din bil!

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Hej alla snälla tipsande människor!
Idag på morgonen så kapitulerade jag....bilen lämnad till Bilopalen i Falkenberg. Efter att ha bytt ventiltätningar (trodde ju det kunde vara en trolig möjlighet till att den drar mycket olja) men detta inte hjälpte ett skit, så är mina ideer slut.
Den drar ca 1 liter på 100mil, kanske tom lite mer.
Var med i morse när dom kopplade in datorn till den, och det var faktiskt något som sade nåt i stil med "OXY/EVAP Sensor malfunctioning". Det märkliga var att denna felkoden inte fanns med nånstans i deras papper, så dom skulle kontakta GM/Daewoo i Sthm som förhoppningsvis kan svara på det här.
När dom kopplade in avgasmätaren hos dom, så kom den lille f-n upp i 655 i HC på tomgång.....jodå, tack. Sen sa han även nåt om att det såg ut som att den hade alldeles för långa insprutningstider när den var varm, typ samma som när den var kall = för mycket soppa in till förbränning. Detta kan ju också vara nåt....får väl domen senare idag.
Att den drar olja det skiter jag i, bara den går igenom bes på värdena. Fast har det med just oljeförbrukningen att göra så måste ju det åtgärdas...känns som om man sitter i en rävsax här. Kanske kommer dom fram till att motorn är slut. Då får jag väl ställa på Corvetten istället.

PS! Av nyfikenhet så plockade jag fram mina besiktningsprotokoll på Vetten, och den har vid alla tillfällen haft "000" i HC....de två bes jag har gjort sedan import. Alla andra värden är också helt perfekta, så jag förstår varför besiktningsmännen var lite imponerade över just avgasreningen på min -96:a LT4. :D :D :D
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av MJ »

Kolväten (HC) är oförbränt bränsle och har i regel inte med oljan att göra.

Läs denna nyttiga sida: http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm
KOLVÄTEN
Kolväten är oförbränt eller delvis förbränt bränsle. Höga kolvätenivåer (mätt i miljondelar, ppm) i avgaserna är ofta relaterade till problem i tändsystemet; defekta tändstift, dåliga tändkablar, felaktigt tändläge eller slutningsvinkel, vacuumläckor eller felaktigt luft/bränsleförhållande, som förorsakar oriktig förbränning och höga HC-värden.
Skriv svar