TH700 vs 4+3, vilken är bäst?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 173
Blev medlem: mån nov 24, 2003 16:12
Kontakt:

TH700 vs 4+3, vilken är bäst?

Inlägg av Doktor-T »

Jag vet att th700 lådan blev förbättrad allt efter vad åren gick. Men när var det den blev riktigt vettig, 88?

Hur ligger det till med 4+3 lådan? Vilka är bra? Dåliga? Kom den 6 växlade -90?


Mvh: Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Dålig/bra

Inlägg av Ingo »

Lådorna var väl anpassade till den effekt motorn gav,så vet inte om man ska säga att automaterna är dåliga före 88, men dom blev förstärkta på flera punkter då.
Sexväxlade lådan kom 1989 i samband med ZR1,som var tänkt att släppas redan 89,men blev uppskjuten till 90.
4+3 är ju lite lastbilslåda,men de flesta växlar väl 4 gånger och lägger in överväxeln.
Bristande underhåll är väl största problemet med 4+3,och det är en rätt ovanlig pjäs vilket gör att delar kostar en del.
Men om man inte ids veva ner sidorutan,utan ska ha elmotor till den funktionen,varför ska man då sitta och veva i en växellåda?
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

4+3
Är inte helt på det klara med vad det är för pjäs.
converterlock på alla vxl eller hur funkar den?
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 173
Blev medlem: mån nov 24, 2003 16:12
Kontakt:

växellåda

Inlägg av Doktor-T »

Jag har sedan tidigare haft mina duster med th700 lådan & 4L60E och kvaliteten är la sisådär i mitt tycke. Hur som helst så låter det trevligare med den lådan än med 4+3 lådan.

Bäst vore det trots allt med den 6 växlade.



4+3 lådan är väl bara en vanlig manuell låda med möjlighet att lägga i överväxel som vilken solinoidstyrd låda som helst?
MB 560 SEC
BMW 525
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

4+3 lådan är väl bara en vanlig manuell låda med möjlighet att lägga i överväxel som vilken solinoidstyrd låda som helst?
Jaha :oops: manuell
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Doktor-T: Tidgare TH700:or är sämre i mina ögon. T o m halva årsmod -84 har de 27 splines på ing axel (=sämre tillg på turbiner), utan aux valvebody = pang i ryggen när du lägger i D, + alla bussningar, tätningar, sprag, fjäderpaket och oljekontroll som blev bättre med tiden. Dock inte skottsäkra men bättre. Till min -84 bygger jag om en låda från -91 med delar från Pro-built. Lådan i mkt fint skick invändigt men brunnen 3-4 koppling (som vanligt).

MVH

MN
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Re: växellåda

Inlägg av mrv8 »

Doktor-T skrev:Jag har sedan tidigare haft mina duster med th700 lådan & 4L60E och kvaliteten är la sisådär i mitt tycke. Hur som helst så låter det trevligare med den lådan än med 4+3 lådan.

Bäst vore det trots allt med den 6 växlade.



4+3 lådan är väl bara en vanlig manuell låda med möjlighet att lägga i överväxel som vilken solinoidstyrd låda som helst?
4+3 lådan
Har också vart nyfiken på den lådan!

Är det en plantetväxel som går att lägga i på 2,3,4 som en extra växel på dessa växlar?

I så fall hur mycket skilljer sig varvet då med den i och ur?

Kan man säga att det är en hög och låg växel så man kan få 2,3,4 hög och 2,3,4 låg?

Skulle vara kul att höra från er som har provat dessa lådor i verkligheten hur den är, och fungerar.

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 173
Blev medlem: mån nov 24, 2003 16:12
Kontakt:

th700

Inlägg av Doktor-T »

Ja det är vettigt att preppa 700:An ordentligt om man har den nere, speciellt om man trimmar en del.

Jag ska se till att satsa på en så sen 700 som möjligt, sen är det bara att hålla tummarna. Dom är iaf finfina när dom funkar bra 8)
MB 560 SEC
BMW 525
Najkles
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: mån maj 31, 2004 22:06
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Najkles »

Har en 4+3-låda i min 86:a och har inte haft några problem med den. Kör man lugnt kopplas overdriven in automatiskt efter att motortemperaturen överstigit 50° C men som vid aktiv körning på Mantorp kopplas inte Od in överhuvudtaget. Od kan naturligtvis kopplas ur manuellt med knappen på växelspaken.

Själva lådan är en "super T10". samma låda som man har manglat i NASCAR sedan 60talet.. Just den som sitter i corvetten är den sista uppdaterade varianten, och den starkaste. Od är en liten 2växlad automat som sitter som extraklump efter den vanliga växellådan. Den skall regelbundet kontrolleras gällande oljenivå samt att man skall byta vissa filter och packningar i den, ganska humana priser på den packningssatsen.


Niklas svart 86:a 4+3
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Najkles skrev:Har en 4+3-låda i min 86:a och har inte haft några problem med den. Kör man lugnt kopplas overdriven in automatiskt efter att motortemperaturen överstigit 50° C men som vid aktiv körning på Mantorp kopplas inte Od in överhuvudtaget. Od kan naturligtvis kopplas ur manuellt med knappen på växelspaken.

Själva lådan är en "super T10". samma låda som man har manglat i NASCAR sedan 60talet.. Just den som sitter i corvetten är den sista uppdaterade varianten, och den starkaste. Od är en liten 2växlad automat som sitter som extraklump efter den vanliga växellådan. Den skall regelbundet kontrolleras gällande oljenivå samt att man skall byta vissa filter och packningar i den, ganska humana priser på den packningssatsen.


Niklas svart 86:a 4+3
*hmm*

Intressant växelåda det där :shock:

Skulle villja åka en i verkligheten någon gång och se hur den är i praktiken.

Du skriver att det är två växlad automat efter super 10 lådan.

Kan inte du vara snäll och berätta lite mer om dom olika växlingsalternativen den har att bjuda på? Eller är det bara som du skrev att när 4 växel är i så går en extra växel i när man inte gasar så hårt?

Har kört en i ett bil spel en gång i tiden, där 4 växeln var hög hög! Är den så i verkligheten?

Stort tack för ditt svar och även stort tack om du fyller på med nytt svar på mina nya frågor :D

Mvh
MrV8
Najkles
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: mån maj 31, 2004 22:06
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Najkles »

Denna lilla sida kan kanske vara av intresse:
http://www.5speeds.com/dne.htm

Mvh
Niklas
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 173
Blev medlem: mån nov 24, 2003 16:12
Kontakt:

4+3

Inlägg av Doktor-T »

Den där länken var informativ. Jag antar att den lådan inte är sämre än th700 som oxå drogs med en del probs.

Hur som helst så ska jag kika på några 88:or och den ena har 4+3 låda och den andra th700.

Hur märker jag om 4+3 lådan är fel på?

Mvh: Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 173
Blev medlem: mån nov 24, 2003 16:12
Kontakt:

växellåda

Inlägg av Doktor-T »

Räcker det med vanlig service på överväxeldelen på 4+3 lådan för att den ska fungera eller finns det några andra svagheter?
MB 560 SEC
BMW 525
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: växellåda

Inlägg av Jake »

HEHE

4+3 ären intressant skapelse.. Volvo hade ju nån liknande läsning på 164an. 4 växlar plus en elektrisk överväxel (som man bara kunde på i på 4an om man inte kapade en viss sladd).

Ang 4+3 och hållbarhet så måste man vara ganska klantig för att köra sönder den 4pedade delen, men OD'n blir lätt keso om den inte får rätt underhåll.. Vilket lär vara ett problem eftersom jag köpte det sista filtret från klantberg(3.5år sedan), dom har nämligen slutat att tillverka dessa.. Har på omvägar hört att det finns nåt FORD filter som passar.. men jag vet inte vilket.. (sedan så är det ju en styggelse att beblanda corvetten med FORDgrejjer)

MRV8: om du vill åka med en 4+3a så kan du höjta till på nån träff i sommar så ska du få en provtur :)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 173
Blev medlem: mån nov 24, 2003 16:12
Kontakt:

filter

Inlägg av Doktor-T »

Angående det med filtret så låter det inte bra. Slutar dom tillverka så lär ju ingen byta dom.

Dom bilar jag ringt på (bilannonser) så verkar inte någon veta något om att filter och olja ska hållas efter på överväxeldelen. Detta känns ganska oroande tycker jag.

Dom kunde väl gjort den som en normal 5 eller 6 växlad låda från början...

Det känns på så vis nästan bättre att köpa th700 låda än en lådan som med största sannolikhet är dåligt skött.. :(
MB 560 SEC
BMW 525
Najkles
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: mån maj 31, 2004 22:06
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Najkles »

Angående filter tillgång till 4+3lådan.
Ett filter kit finns att köpa hos Ecklers: http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1852 för 19.99Us och det finns även ett renoveringskit art nr: 35651 för 144.99 Us.
Oljebyte samt filter byte skall ske varje 10.000miles enligt ecklers.
Men enligt (101 Projekts for your Corvette 84-96 "Richard Newton") kan bytet ske var 15.000miles och då använda Dextron III olja.

Vad jag förstått är många rädda för krångel med denna Od men enligt ovanstående författare till boken så är årsmodell 84 den som haft problem, därefter har vissa detaljer bytts ut i Od och därmed fått betydligt förhöjd tillförlitlighet.

Om Du Doktor T skall prova denna bil med 4+3 så kolla att kickdown fungerar på andra, tredje och fjärde växeln. Detta skall ske lika smidigt som en vanlig automat. Prova även att med knappen på växelspaken att Od går att lägga ur manuellt utan krångel, på den lilla svarta panelen finns ett "D" som skall tändas och slockna när du gör detta.
Kom ihåg att Od fungerar efter att motortempen överstiger 50°C inte på en kall bil.

Jag pratar varmt om denna låda men det kanske beror på att jag ej haft några problem på de 3åren jag haft bilen, sedan gillar jag att köra V8 med manuell låda, en speciell känsla. :wink:

Mvh
Niklas Svart 86:a 4+3
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Re: växellåda

Inlägg av mrv8 »

Jake skrev:
MRV8: om du vill åka med en 4+3a så kan du höjta till på nån träff i sommar så ska du få en provtur :)
Hej Jake

Jag tackar så mycket för ditt erbjudande :D

Vill gärna åka med en tur i sommar på någon träff, den här 4+3 lådan låter riktigt intressant tycker jag!

Vi får höras närmare sen hur jag känner igen dig på träffen :wink:

Mvh
MrV8
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Jaha, då får väl jag bjuda in mig själv till en provtur med dej då Najkles.
Tycker ju själv jänkare och manuell inte låter riktigt friskt :lol:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Najkles
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: mån maj 31, 2004 22:06
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Najkles »

Automat passar bra till stora plåtskepp med förare som är solbrända på vänster armbåge. Vi andra kör sportbil. :lol:

Du är jättevälkommen att prova 4+3konceptet när vi träffas Ornet.

Mvh
Niklas Svart 86:a 4+3
Skriv svar