Stereo och AC

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
RolleC
Nykomling
Nykomling

Stereo och AC

Inlägg av RolleC »

Jag har en C5 -99 och stereon är orginal dvs lite äldre modell med kassett, jag undrar om någon vet om det går att byta till lite en lite modernare som passar med resten av högtalare etc ?
Detsamma gäller Ac-panelen ?

Tacksam för svar..
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie

Inlägg av mohlin »

För att montera en stereo i vanligt format så krävs det dels en monteringsram samt ett ISO-kablage.

Båda produkterna hittar du här:
http://www.vette.se/shop/?cat_id=39&sct_id=14
Användarens profilbild
RolleC
Nykomling
Nykomling

stereo ac

Inlägg av RolleC »

Tack för svar men det var inte riktigt så jag menade..
Att byta till en marknadsstereo är svårt vad jag förstår, man får byta högtalare etc för att det ska passa.
jag undrar om man kan byta till nyare orginalstereo, bara själva stereon
om det finns detsamma med ac-panelen.

//R
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie

Inlägg av mohlin »

Att byta till en vanlig standard stereo tar 5 min, det enda du behöver är en vanlig stereo samt de två prylar jag nämnde ovan, alla högtalare och annat funkar utan problem.

Jag förstår inte varför du blandar in AC med stereon, dom har inget med varann att göra och sitter inte ihop på något sätt. :?: :?: :?: :?:
Användarens profilbild
RolleC
Nykomling
Nykomling

Inlägg av RolleC »

Jag var hos en sk expert "Bra Ljud i Bil".
Dom påstod att Bose orginal som sitter i
är aktiva högtalare med egen elektronik
Då passar inte med en vanlig stereo
utan högtalare och allt måste bytas.
Dom hade provat, fick koppla förbi elektroniken i högt.
men då blev stereon för varm.
Det kunde dessutom finnas koppling med bilens dator.
Därför vände jag mig hit för då vore det enklaste
om det gick att byta till nyare orginalstereo om det finns.
Sammanhang med AC:n??
Det skulle i så fall vara smart och snyggt att
byta bägge samtidigt mot nyare moderna samtidigt,
Eller hur ?
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie

Inlägg av mohlin »

AC finns ingen anledning att byta ut.
Min icke orginalstereo funkar alldeles utmärkt i min 99:a.
Användarens profilbild
RolleC
Nykomling
Nykomling

Inlägg av RolleC »

Min fungerar också, det känns bara helt fel med kassett som jag aldrig använder, skulle varit en cd i stället så jag sluppit hålla på med växlaren
när jag har en ny skiva..
Både CD och AC ser hemskt omoderna ut.

Frågan är enkel,
finns det nyare anläggningar som skulle kunna passa,
eller har det varit samma grejor i tex C5 -04 ?
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Grönbladh »

Både stereo och AC ser likadana ut även i en '04.
Jag har tidigare hört att bakre högtalarna i takstolparna ska vara "vanliga" passiva högtalare, medan de i dörrarna är Bose's aktiva med inbyggd förstärkare. Därmed tog jag för givet att det inte gick att byta stereon utan att byta högtalarna i dörrarna, men om nu Mohlin säger att det funkar utmärkt får vi vara glada över att det är så enkelt! :D

Jag har hört att originalstereon är ful, att ljudet är dåligt osv. Själv så tycker jag ljudet är tillräckligt bra för mig (dessutom finns ju en annan ljudkälla längre fram i bilen som man också kan njuta av) och att designen både är funktionsduglig och passar in med resten av bilens paneler. Jag är helt emot de flesta vanliga bilstereomodeller som lyser och blinkar som ett disco. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att förstöra min bil med sån "skit". :wink:
Men som med allt annat som har med smak och tycke att göra så finns det inget rätt eller fel. Jag är nöjd med standardutrustningen och tänker inte byta, men alla ni andra kan så klart göra det på era bilar!
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Grönbladh »

De bilar som inte har cdväxlaren bak har cd i huvudenheten istället. Förutsatt att styrningen för växlaren finns även i den modellen så går det väl att byta stereon och ha både växlare och frontmatad cd inne i kupén. Eller?
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

RPO ULO - Bose med kasettspelare denna är kombinerad med RPO U1S som är 12 skivors cd-växlare.
RPO UNO - cd-spelaren i radion.

Till alla orginal Bose går det att koppla cd-växlare. Kablaget ska vara draget från fabrik.

Samtliga högtalare i systemet är lågohmiga (1 ohm) med egna signalprossesorer och passar så vitt jag vet inte till en "vanlig" bilstereo. Dessa har normalt 4 ohm:s utgångar.

I senaste Corvettemagasinet finns en smakfull beskrivning över en iod installation gjord av Manny J.

Max
Användarens profilbild
RolleC
Nykomling
Nykomling

Inlägg av RolleC »

Borde det då inte gå att byta ut till RPO UNO ?

Om man kollar på nya C6 så har den
väldigt smakfull både stereo och AC
tänk om det gick att få tag i och byta till ?
Tampe
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Tampe »

Stereon borde funka att byta till "RPO UNU"

Angående AC-panelen så antar jag att du har den panelen utan display, alltså ingen klimatanläggning utan enbart vanlig AC.
Att isåfall byta ut den mot den digitala är nog ett komplicerat ingrepp, då måste du dit med temp-givare och Motorer som ställer om spjällen för luft-riktning och temperatur. Den vanliga Ac:n med stora rattar har väl vajrar som sköter det? Hursomhelst tror jag det blir ganska mkt jobb. Kan säkert bli problem med felkoder också.

Jag tror inte det var någon viss årsmodell som fick den digitala klimatorn, utan det var nog extrautrustning. Verkar som dom flesta Europasålda bilar har den.

Nån får gärna rätta mig om jag har fel :D
C5 Coupé - 2001
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jonne »

Jag har kasett med cd växlare orginal i min bil och hörde mig för om just möjligheten att byta till cdspelare som styr cdväxlaren. Inga problem sa Klintberg & way, men orginal cdspelaren är tydligen skräp vad gäller kvaliteten. Den har många rörliga delar som lätt går sönder och den går inte att laga i Sverige utan skickas till Schweiz för rep. Mycket dyrt och inköp i Sverige var också dyrt. Gm i USA tog nånstans runt 6000kr har jag för mig(över disk) när jag ringde.
Min uppfattning är att om man vill ha cd i panelen så får man byta till en eftermarknads modell och får då även problemet Max beskriver med ohmvärden och aktiva högtalare. I slutändan kanske byta hela stereon.
LEV SNABBARE !
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Byta elektronik C5 - C6 är i dagsläget inte möjligt. Dom pratar olika dataspråk.
Byta stereo borde vara enkelt, relativt, ny stereo...nya kablar till högtalarna, nya högtalare osv.
Sen tycker jag som Grönbladh, det som sitter i bilen hör dit, skulle alldrig byta ut det. Men återigen...tycke...smak...prioriteringar...
Max
Byta till UNO, enkelt...dyrt...
Användarens profilbild
RolleC
Nykomling
Nykomling

Inlägg av RolleC »

Jag håller fullständigt med om att man inte vill förstöra orginalet m..

På denna länk har jag dock hittat en stereo som ser exakt likadan
ut som min orginal fast med cd i stället för kassett
http://www.familycar.com/RoadTests/Corv ... onsole.jpg
finns den att få tag i !
den borde väl passa..?

//R
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jonne »

Det är den jag skrev om nyss, orginal fast cd istället.
Tydligen dålig kvalitet och dyr. Jag tror Svenska bil tar 12-15000kr för den och GM i USA tar ca 6000kr.
Måste skickas till Schweiz för rep enl Svenska bil.
LEV SNABBARE !
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Grönbladh »

RolleC skrev:Jag håller fullständigt med om att man inte vill förstöra orginalet m..

På denna länk har jag dock hittat en stereo som ser exakt likadan
ut som min orginal fast med cd i stället för kassett
http://www.familycar.com/RoadTests/Corv ... onsole.jpg
finns den att få tag i !
den borde väl passa..?

//R
Jonne skrev:Det är den jag skrev om nyss, orginal fast cd istället.
Tydligen dålig kvalitet och dyr. Jag tror Svenska bil tar 12-15000kr för den och GM i USA tar ca 6000kr.
Som Jonne säger, det där är originalstereon som sitter i bilar utan cd-växlaren bak.
Det borde finnas fler C5-ägare här i landet som gjort som mohlin och "kastat" :shock: ut originalstereon (av annan anledning än att den gått sönder) och monterat annan utrustning istället. Någon av dessa skulle kanske kunna tänka sig att sälja den stereo som nu bara ligger på en hylla och samlar damm?
Ta reda på vad det exakta nypriset är, fundera på vad du tycker är en rimlig summa för en begagnad enhet och se om någon är villig att sälja.

Är det många som vill sälja så kan jag kanske vara intresserad av att köpa en också. Kassettspelare i en bil från detta millennie är ju pinsamt... :oops:
Skriv svar