Stötar och väghållning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
LMER
Nykomling
Nykomling

Stötar och väghållning

Inlägg av LMER »

Införskaffade min C4 -86 (min första Corvette överhuvudtaget) för några veckor sedan och trivs kanon med den, men hur skall egentligen väghållningen vara på en sådan här maskin? När man kör på tvättbrädeväg (särskilt i kurva) så håller bilen på att åka av vägen! Förflyttar sig gärna i sidled baktill om man tex kör över brunnslock i stan. Skall den bete sig så eller är stötarna helt slut? Vilka nya stötar kan ni rekommendera i så fall? Köpa i Svedala eller i USA (Ecklers, Zip eller liknande)?

Att den i övrigt är stötig och "lever" lite undertill antar jag hör till typen av bil och åldern...

Tacksam för svar.
Mvh
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

:?: :?: :?:
Hoppa i sidled skall den inte göra, brukar vara ett dj...a grepp,
har för mig att C4:an var den första serieproducerade bil som klarade 1G i sidled....
Har själv en -90:a helt utan liknande tendenser.. Ok - det kan släppa när det är blött på vägen, men det beror mer på att mina däck är slut....

Fjärdingen är ju ganska hård, men inte skall det hoppa och skutta i sidled..

Kolla dämpare och däck....
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Jo, den klarade 1 g i cirkeltest på SLÄT asfalt. Min kan också göra rejäla skutt i sidled. Extra kul när man öker över en skarv på av/påfartsramper - hyfsad fart, kurva, skarv och "kladunk" så sitterman med hjärtat i halsgropen. En 90 har mkt mjukare fjädring.

MVH

MN
LMER
Nykomling
Nykomling

Inlägg av LMER »

Jag har bra däck på alla fyra (tror det sitter 255/55 fram på nu), och på slät väg absolut inga problem. När min vanliga bruksbil med McPhearson-fjäderben beter sig som Corvetten i en kurva med "tvättbräde"-karaktär, så är det bara att byta stötar så blir den som ny igen.
Corvetten är ju tämligen hård i fjädringen så därför kanske det upplevs på ett helt annat vis. Jag vet inte. Kan man testa dem på något vis eller ska man bara ta loss dem och känna på dem med bara handkraft? Antar att det är gasdämpare och då vet jag inte riktigt hur det ska kännas. På min vanliga bil har jag ju oljedämpare och har det då blivit oljeläckage så är det ju liksom ett tomrum i dämparen där absolut ingen dämpning sker.

Kom gärna med fler tankar och förslag :)
Mvh
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Det här var uppe för några år sedan.. och det diskuterades länge och väl.. Slutsatsen var väl i stort det att i vissa fall så kan stötar från ett bakhjul transporteras genom bladfjädern så att bakhjulen hoppar lite..

Bra dämpare förbättrade symptomen. Men skall man ha väck dem helt så är det coilovers som gäller..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar