Växlings problem manuell låda

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
mange3
Nykomling
Nykomling

Växlings problem manuell låda

Inlägg av mange3 »

Har fått lite problem med växellådan. Jag har en -72 med manuell låda. Allt skall vara orginal på bilen. Har haft lite problem att få i 1:an och 2:an nyligen men detta har löst genom att lägga i backen eller 3:an och sedan försöka igen. Har även strulat ibland när jag lagt i backen, när jag släpper kopplingen käns det som växeln är i men bilen rör sig inte. Alla dessa problem har löst sig genom att lägga i en annan växel och försöka igen.

Men idag när jag skulle visa bilen för en besiktningsman uppstod värre problem. När jag lägger i backen samma problem som förrut (ungefär som att ha handbromsen i när du släpper kopplingen). Och när jag lägger spaken i neutralt läge finns en framgående växel i. Har försökt att hitta flera lägen med växelspaken med inget tycks fungera.

Finns det någon som har idéer på vad detta kan bero på?

Tack på förhand
Magnus
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Har du kollat så att inte länkaget har skallrat isär?
kan bli lite fel om det inte är riktigt ihop
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Hade precis samma problem. Länkaget är slitet men det kan räcka med en justering för att få ordning på grejorna. Jag löste det hela genom att köpa en Hurstspak och lägga orginalaren på hyllan.
Betydligt trevligare att ha o göra med. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
mange3
Nykomling
Nykomling

Inlägg av mange3 »

Tack för svaren!

Sitter länkaget i mittpanelen direkt under spaken? Kan ni göra kort beskrivning på hur jag enklast justerar det. Skall lämna in bilen på vaxning och polering på torsdag så det skulle vara roligt att kunna använda backen. Har putta bilen nog idag :evil:

/Magnus
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Du måste under bilen för att justera det borde synas ganska tydligt vars det är glapp om du har nån som drar lite i växelspaken..
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Joakim »

Länkaget sitter på vänstersidan av lådan.

Mvh Jocke
Corvette SB Convertible -72
mange3
Nykomling
Nykomling

Inlägg av mange3 »

Skall kolla detta ikväll
-72 Coupé
mange3
Nykomling
Nykomling

Inlägg av mange3 »

Kollade lite under bilen och det visade sig att 3:an låg i. Petade ur den under bilen så nu funkar allt som det ska. Måste hitta ett ställa att hissa upp bilen för att kunna justera muttrarna. Tills dess får jag gå via 4:an när jag ska växla ner från 3:an.

Tack alla för hjälpen

/Magnus
-72 Coupé
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Jag har samma problem med min låda. Spaken har fastnat i läge i trean när ettan/backen ligger i. Det beror på att växelspaken lyckas lägga sig i fel spår som finns i växellänkagen. Troligtvis pga av glapp.Det går att rätta till inifrån bilen mha en skruvmejsel. Om man lyfter på panelen som täcker växelspakshuset så kan man titta ner längs med baksidan på växelspaken och där se axeln som de tre länkarmarna sitter på. Man kan också se vilken av länkarmarna som ligger i genom att den sitter bakåtvippad bakåt längs med bilen. Om man sticker ner en skruvmejsel på baksidan längs med växelspaken och häver den framifrån och bakåt genom att ta spjärn mot bakkanten så kan man använda den som en hävstång och pressa ur länkaget ur i-läget om man samtidigt har kopplingen nere. Denna manöver har jag gjort ett tiotal gånger och gör den numer på cirka en minut från att det händer. Man känner direkt när man kommer lyckas pressa ur länkaget och det krävs inte mycket kraft alls, bara lite precision.

Men det är irriterande. Ska försöka få ordning på det nu i sommar.
mange3
Nykomling
Nykomling

Inlägg av mange3 »

Hej Erik

Det är precis samma sak som jag gör. Om möjligt är jag känner att 3:an ligger kvar växlar jag till fyran innan jag går till någon lägre växel eller back. Skulle det dock fastna är det bara att sätta rattkryckan mot kopplingen och sträcka in den långa armen under bilen. Där är det bara att peta ur växeln och akta sig för det varma avgasröret. Dock är det inte så svårt att lösa problemet ordentligt genom att flytta muttrarna något bakåt viket gör att 3:an skall gå ur varje gång. Skall fixa det någon dag under semestern. Har även beställt ny klädsel och stoppning vilket nog tar sin tid att byta ut.

/Magnus
-72 Coupé
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Peter skrev:Hade precis samma problem. Länkaget är slitet men det kan räcka med en justering för att få ordning på grejorna. Jag löste det hela genom att köpa en Hurstspak och lägga orginalaren på hyllan.
Betydligt trevligare att ha o göra med. 8)
Hur fungerar en Hurstspak egentligen (eller rättare sagt vad är skillnaden mot det vanliga växellänkaget?)
Kortare slag?
Skriv svar