Kopplingen e kass!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Sniper
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: mån apr 10, 2006 19:55

Kopplingen e kass!

Inlägg av Sniper »

Vad har hänt när kopplingen bara tar längre och längre ner? Det är markant skillnad!
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Kopplingen e kass!

Inlägg av Jake »

Sniper skrev:Vad har hänt när kopplingen bara tar längre och längre ner? Det är markant skillnad!
du har en hydraulisk koppling så den "skall inte" kunna ta längre och längre ner pga slitage..

1. byt vätska i kopplingsystemet. troligtvis ser det ut som kaffe..
2. funkar inte detta är det troligtvis nåt knas med huvudcylindern.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Sniper
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: mån apr 10, 2006 19:55

Inlägg av Sniper »

Okej det låter väl sådär!
Hur byter man olja i kopplingens system då?
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

På samma sätt som när du blöder bromsystemet.. Det sitter en blödventil på ovansidan av slavcylinden, den är svår att se men du känner den om du drar med handen.. Det går mycket lättare om du har nån som trampar på pedalen när du ligger under bilen..

Justdetja.. det skall vara DOT 4 vätska så du vet vad du skall ha i..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Sniper
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: mån apr 10, 2006 19:55

Inlägg av Sniper »

Alltså, jag är helt okunnig, jag lär mig allt efterssom. Sitter den blödarventilen inne i motorummet eller vad? Måste jag hissa bilen för att komma åt den? Har tyvärr ingen tillgäng till hiss!
Vad händer om jag bara skickar i ny vätska i påfyllningsröret? Det står ju i instruktionsboken att man kan fylla på vätska om det är dålig nivå!

Tack för alla svar Jake! Du är en riktig pärla...
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Sniper skrev:Alltså, jag är helt okunnig, jag lär mig allt efterssom. Sitter den blödarventilen inne i motorummet eller vad? Måste jag hissa bilen för att komma åt den? Har tyvärr ingen tillgäng till hiss!
Vad händer om jag bara skickar i ny vätska i påfyllningsröret? Det står ju i instruktionsboken att man kan fylla på vätska om det är dålig nivå!

Tack för alla svar Jake! Du är en riktig pärla...
:) alla är vi barn i början... Köp en bra illustrativ bok i ämnet, ett mycket bra kompliment till forumet.. HAYNES Repair manual för corvette 84-96, beställes på mekonomen kostar ca 300 penningar, beställ innan 14 och du har den imorrn.. Där står det utförligt beskrivet hur du plockar isär och ihop hela bilen.. Vill du ha en bok med betydligt högre teknisk nivå är det GMs service handbok som gäller, köpes hos förlaget i usa, HelmInc, margi bookstore, klantberg OH' NEJ eller kent hortlund.. kostar från 1000-2500 beroende på ställe..

Har du dåligt med vätska så skall den fyllas på, är det tommt i behållaren så har du luft och elände i systemet och då måste all vätska bytas.. Slavcylindern sitter på kopplingskåpan mellan motorn och växellådan, på förarsidan.. Du måste in under bilen för att se den. vätskebehållaren till kopplingen sitter bredvid bromsservot i motorrummet.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Jag håller med om manualen.

1. Fyll på uppe i koppen
2. låt någon trampa på kopplingen och håll den intryckt i botten.
3. öppna blödarventilen vid slavcylindern under bilen en kort stund.
4. stäng blödarventilen
5. släpp upp kopplingspedalen.
6. upprepa moment 2-5

Moment 2 kan man också trycka ner och släppa upp några ggr snabbt i följd för att sedan fortsätta.

Det får aldrig ta slut i koppen då får du in luft igen.

Det går ut på att man skall få ut all luft ur systemet.
Koppling brukar vara relativt lätt att lufta.

Mvh
Pelle
Skriv svar