Kopplingen e kass!
Kopplingen e kass!
Vad har hänt när kopplingen bara tar längre och längre ner? Det är markant skillnad!
Re: Kopplingen e kass!
du har en hydraulisk koppling så den "skall inte" kunna ta längre och längre ner pga slitage..Sniper skrev:Vad har hänt när kopplingen bara tar längre och längre ner? Det är markant skillnad!
1. byt vätska i kopplingsystemet. troligtvis ser det ut som kaffe..
2. funkar inte detta är det troligtvis nåt knas med huvudcylindern.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
På samma sätt som när du blöder bromsystemet.. Det sitter en blödventil på ovansidan av slavcylinden, den är svår att se men du känner den om du drar med handen.. Det går mycket lättare om du har nån som trampar på pedalen när du ligger under bilen..
Justdetja.. det skall vara DOT 4 vätska så du vet vad du skall ha i..
Justdetja.. det skall vara DOT 4 vätska så du vet vad du skall ha i..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Alltså, jag är helt okunnig, jag lär mig allt efterssom. Sitter den blödarventilen inne i motorummet eller vad? Måste jag hissa bilen för att komma åt den? Har tyvärr ingen tillgäng till hiss!
Vad händer om jag bara skickar i ny vätska i påfyllningsröret? Det står ju i instruktionsboken att man kan fylla på vätska om det är dålig nivå!
Tack för alla svar Jake! Du är en riktig pärla...
Vad händer om jag bara skickar i ny vätska i påfyllningsröret? Det står ju i instruktionsboken att man kan fylla på vätska om det är dålig nivå!
Tack för alla svar Jake! Du är en riktig pärla...
Sniper skrev:Alltså, jag är helt okunnig, jag lär mig allt efterssom. Sitter den blödarventilen inne i motorummet eller vad? Måste jag hissa bilen för att komma åt den? Har tyvärr ingen tillgäng till hiss!
Vad händer om jag bara skickar i ny vätska i påfyllningsröret? Det står ju i instruktionsboken att man kan fylla på vätska om det är dålig nivå!
Tack för alla svar Jake! Du är en riktig pärla...

Har du dåligt med vätska så skall den fyllas på, är det tommt i behållaren så har du luft och elände i systemet och då måste all vätska bytas.. Slavcylindern sitter på kopplingskåpan mellan motorn och växellådan, på förarsidan.. Du måste in under bilen för att se den. vätskebehållaren till kopplingen sitter bredvid bromsservot i motorrummet.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jag håller med om manualen.
1. Fyll på uppe i koppen
2. låt någon trampa på kopplingen och håll den intryckt i botten.
3. öppna blödarventilen vid slavcylindern under bilen en kort stund.
4. stäng blödarventilen
5. släpp upp kopplingspedalen.
6. upprepa moment 2-5
Moment 2 kan man också trycka ner och släppa upp några ggr snabbt i följd för att sedan fortsätta.
Det får aldrig ta slut i koppen då får du in luft igen.
Det går ut på att man skall få ut all luft ur systemet.
Koppling brukar vara relativt lätt att lufta.
Mvh
Pelle
1. Fyll på uppe i koppen
2. låt någon trampa på kopplingen och håll den intryckt i botten.
3. öppna blödarventilen vid slavcylindern under bilen en kort stund.
4. stäng blödarventilen
5. släpp upp kopplingspedalen.
6. upprepa moment 2-5
Moment 2 kan man också trycka ner och släppa upp några ggr snabbt i följd för att sedan fortsätta.
Det får aldrig ta slut i koppen då får du in luft igen.
Det går ut på att man skall få ut all luft ur systemet.
Koppling brukar vara relativt lätt att lufta.
Mvh
Pelle