Kul att det blev lite rörelse
COOLMACHINE skrev:Dom höjde min bilskatt med 1400kr på grund av utsläpp så jag tycker att jag redan har betalt med
råge 
Du har betalat för Reinfeldt feta villa, men inte för din miljöpåverkan.. Det är en väldig skillnad. Jag håller till fullo med dig om att man skall betala för det man släpper ut och inte för vilken potential man har att släppa ut.
Sandberg skrev:Hej och hå, köper man där så bidrar man nog till annat också, 350 kr för en utsläppsrätt!!
Mig veterligen så ligger priset för utsläppsrätter av CO2 idag under 8 Euro per ton.
Ja, Naturskyddsföreningen tar bra betalt för tjänsten (det hycklar de inte med heller)... Du kan även öppna ett eget konto, läs på
www.stem.se. Men för oss dödliga som bara "behöver" några få utsläppsrätter blir det mycket dyrbart..
Sandberg skrev:
Ska plånboken fram igen!! Tycker det låter som vanligt, den som har pengar kan göra som denne behagar.
Än så länge är det frivilligt
M Nordin skrev:
Hmmm, köpa sig samvete?
Kanske en vacker tanke men USA har väl fortfarande inte skrivit på avtalet? Kina och Indien? Så genom att köpa upp en utsläppsrätt så skjuter man förmodligen sig själv i foten genom att fler jobb lämnar Europa.
Mja det var ju ett sätt att se på saken, jag tänkt mest att det var ett sätt att jävlas med miljöhycklarna som tex påstår att elbilar är bra för miljön, samt att värmepumpar är bättre än oljeeldade villapannor
Kina och indien har skrivit på & ratificierar... Det är bara underutvecklade länder i afrika, samt USA som vägrar ratificiera protokollet. Vi kommer inte att behöva oroa oss för att det blir jobbflykt från väst pga att Kyoto ratificieras.
Kartan är gammal, Australien började ratificiera för nån månad sedan efter ett antal naturkatastofer som bara kunde förklaras med klimatförändringarna.
Ingo skrev:
1. Det är oerhört patetiskt allt tjafs om miljön som kommit den senaste tiden. Antagligen är det en beställning från kraftindustrin så vi inte ska gnälla så mycket över höga energipriser.
2. Om det nu blir varmare på exempelvis grönland,kommer det att bli lika varmt som när vikingarna bosatte sig där?,och vem släppte ut "växthusgaser" på den tiden?
3. Att glaciärer smälter vet vi,men även att glaciärer växer till sig (fast det pratas det tystare om),vad som dominerar vet vi inte .
men visst ,att afrikas öknar utbreder sig är ett jätteproblem,men beror på kortsiktigt tänkande,krig och rovdrift vilket knappast vi i Sverige är skyldiga till.
4. Och om det nu är så att det är bilar och industri som orsakar uppvärmningen,vad ska vi göra åt det?.
om vi slutar att förbränna totalt och lägger oss ner och slutar andas,så blir den globala på verkan ungefär som att pinka i missisippi.
5. Men att kina varje månad får en ny trafikapparat av ungefär sveriges storlek,men definitivt inte renare,och att kinas industri gör precis alla misstag vi i väst gjorde på 1800talet ,det är ett jätte problem och håller på att bli lätt världens absolut största miljökatastrof,men inget vi kan göra något åt.
hmmmm.

får nog bryta upp ditt argument för att få nån ordning på det.
1. Tjat, JA!.... Men energiindustrin kan inte påverka priset eftersom elen handlas till högstbjudande, på nordpol.. Eftersom vi sitter ihop med tyskland och de är villiga att betala 2-4kr/kWh så kommer elpriset att fortsätta ligga på en hög nivå.
2. Du har en normal klimatvariation, JA det var tex kallt som faan på 1700 talet, och varmt på 1000 talet, naturliga variationer i golfströmmen.. Under dessa förändringa har totaltemperaturen på jorden varit konstant. Men den ökningen i temperatur vi upplever nu beror inte på golfströmmen utan att utstrålningen har minskat, den Globala medeltemperaturen har ökat vilket den inte har gjort tidigare, ==> växthuseffekten har ökat.. som är direkt knuten till utsläppen av CO2, NOx, metan osv.
3. Ökenutbredning, rovdrift, krig, osv är ett annat problem som ligger utanför ramen för detta.
4. Genom att strypa mängden utsläppsrätter, minskas den Globala förbränningen av fosila bränslen och ersätts succesivt med växthuseffektneutrala bränslen, sol, vild och kärnkraft osv.
5. Kina är ett problem i sig självt, men transportsektorn kommer att inkluderas i handeln med utsläppsrätter såsmåningom (det är inte klart än).. Men det måste väl ses som bättre att göra nånting än att inte göra nåt överhuvud taget.. Att tax Kina gör bort sig som vi gjorde i industrins barndom behöver inte betyda att de kommer att forsätta göra det i all evighet.[/img]