Bälten C4

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Paul

Bälten C4

Inlägg av Paul »

Är det någon som kan tipsa om rullbälten från någon annan bil som kan passa på en C4 -88? Tycker inte att originalbältena känns särskilt säkra med den udda låsningsmekanismen. Jag vill dock inte ha racebälten heller...
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Bälten

Inlägg av Ingo »

Behåll orginalbälten om dom är hela,dom är minst lika säkra som "klippan"bälten.
Dessutom kan du ju trycka på "clinch" om du vill känna att du sitter fast bättre,då låser ju midjebätet i varje fall.
Och vad som är "udda" kan man diskutera.En pendel som låser bältet vid inbromsning eller att bältet låses vid snabb belastning.
Rent teoretiskt så låser svenska klippanbälten när kroppen börjar flyga framåt, men jänke dito när bilen bromsas in så jänkebälten bör allltså hålla fast kroppen bättre,eftersom bältet är låst när kroppen börjar flyga framåt.
Paul

Inlägg av Paul »

Tack för svaret!

Ja, kanske kan det diskuteras vad som är säkrast rent funktionsmässigt, men å andra sidan är det inte precis vanligt med pendelstyrda bälten på bilar som anses säkra. Min clinch funkar dessutom inte, så om man ändå måste köpa nya bälten, så tänkte jag att det skulle kännas bra med modernare grejer. Men visst, man tappar ju originalstuket.

Jag får fundera på detta lite till.
Skriv svar