luftpump

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

luftpump

Inlägg av Lasse-HBG »

Har nog frågat om detta tidigare men funderar lite på att ta bort min luftpump eftersom lagret håller på att ge sig. Tänkte beställa hem ett sånt där mellanhjul som dom säljer lite varstans typ ecklers osv.
Frågan är om jag får några negativa följder genom att ta bort pumpen.
hur går dt egentligen på besiktningen då? den pumpar väl luft till katten bland annat?...
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Vad har du för årsmodell??

Generellt sätt så "får" du inte ta bort den. Avgasskraven brukar gå att klara utan pump. särskilt sjunker HC vädet
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av alberto.becker »

Enklast är möjligen att låta någon koppla bort det i chipet. Jag har min sitter kvar och använder endast hjulet men all kring utr är borta, har aldrig haft några problem med SBP :P .

corvette 90a

Mv A/B
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

Det är en 85:a. Borde det inte komma fel koder hela tiden om man tar bort den? inget kul om check engine lampan tänds från och till....
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

alberto.becker skrev:Enklast är möjligen att låta någon koppla bort det i chipet. Jag har min sitter kvar och använder endast hjulet men all kring utr är borta, har aldrig haft några problem med SBP :P .

corvette 90a

Mv A/B
Jo, jag skulle väl kunna ha min kvar oxå, men problemet är ju att lagret låter som en överkörd katt. Går det att dela dom egentligen, har för mig att jag läst nånstans att det inte går. Annars kan kan ju byta lager själv...[/quote]
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av alberto.becker »

Lasse-HBG skrev:
alberto.becker skrev:Enklast är möjligen att låta någon koppla bort det i chipet. Jag har min sitter kvar och använder endast hjulet men all kring utr är borta, har aldrig haft några problem med SBP :P .

corvette 90a

Mv A/B
Jo, jag skulle väl kunna ha min kvar oxå, men problemet är ju att lagret låter som en överkörd katt. Går det att dela dom egentligen, har för mig att jag läst nånstans att det inte går. Annars kan kan ju byta lager själv...
[/quote]
Är du säker på att det är lagret som låter ?, när jag anv org chip blev det ett jävla oväsen, visade sig vara pumpen som lät illa. Nu när den inte är inkopplad är det tyst å bra.

Mv A/B
Användarens profilbild
barracuda
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av barracuda »

lite OT:Mitt lager började låta som fan i sommras, men jag plockade isär den helt och tog bort "paddlarna" i den så den inte får nå motstånd, satt tillbaks den och den låter nästan ingeting nu, men jag ska fixa ett omlänkningshjul istället. men ska man köpa ett så vart de dyrt. tror dom tog 230$ för ett i usa!! men kom inte ihåg vart de var, kanske Ecklers

ska leta vidare
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

barracuda skrev:lite OT:Mitt lager började låta som fan i sommras, men jag plockade isär den helt och tog bort "paddlarna" i den så den inte får nå motstånd, satt tillbaks den och den låter nästan ingeting nu, men jag ska fixa ett omlänkningshjul istället. men ska man köpa ett så vart de dyrt. tror dom tog 230$ för ett i usa!! men kom inte ihåg vart de var, kanske Ecklers

ska leta vidare
Har oxå funderat på det där, men jag kan inte avgöra om jag tycker det ser bra ut med ett sånt mellanhjul. Det ser lite provisoriskt ut. Effektmässigt tror jag inte det blir nån märkbar skillnad iallafall, även om dom påstår det. Tror att jag ska prova att byta lagerna först. Det borde ju bli rätt mycket billigare. Har ju hela vintern på mig att experimentera me detta... :)
Användarens profilbild
barracuda
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av barracuda »

Lasse-HBG skrev:Har oxå funderat på det där, men jag kan inte avgöra om jag tycker det ser bra ut med ett sånt mellanhjul. Det ser lite provisoriskt ut. Effektmässigt tror jag inte det blir nån märkbar skillnad iallafall, även om dom påstår det. Tror att jag ska prova att byta lagerna först. Det borde ju bli rätt mycket billigare. Har ju hela vintern på mig att experimentera me detta... :)

Jag försökte få tag på lager men de var inte lätt, finns inga org att köpa. Jag var in till en kullagerfirma som försökte ta fram lager men de var special mått, han ringde till och med ner till dom som sålde dom lagrena i sverige men gick inte att köpa i dom måtten. tror att de lilla lagret i framkant gick att få tag på men de bakre har en stor inne diameter och är bara 6-8mm större i ytterdiameter. de går om man bygger om den helt. ta bort innehållet helt och svarvar en ny axel med ett mått som passar ett lager som har normala mått.

svårt att förklar men hoppas du förstår lite iallafall:)

Mhv Fredde
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

barracuda skrev:
Lasse-HBG skrev:Har oxå funderat på det där, men jag kan inte avgöra om jag tycker det ser bra ut med ett sånt mellanhjul. Det ser lite provisoriskt ut. Effektmässigt tror jag inte det blir nån märkbar skillnad iallafall, även om dom påstår det. Tror att jag ska prova att byta lagerna först. Det borde ju bli rätt mycket billigare. Har ju hela vintern på mig att experimentera me detta... :)

Jag försökte få tag på lager men de var inte lätt, finns inga org att köpa. Jag var in till en kullagerfirma som försökte ta fram lager men de var special mått, han ringde till och med ner till dom som sålde dom lagrena i sverige men gick inte att köpa i dom måtten. tror att de lilla lagret i framkant gick att få tag på men de bakre har en stor inne diameter och är bara 6-8mm större i ytterdiameter. de går om man bygger om den helt. ta bort innehållet helt och svarvar en ny axel med ett mått som passar ett lager som har normala mått.

svårt att förklar men hoppas du förstår lite iallafall:)

Mhv Fredde
ok. Jaha, då smög den iden sig då :(
ja, då får det nog bli ett sånt mellanhjul iallafall. El en ny pump kanske, såg att dom inte va så dyra i förhållande till mellanhjulet.
Skriv svar