Lufta bromsarna ?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Lufta bromsarna ?

Inlägg av mrpakchong »

Har precis fått tillbaka mitt högra bromsok, nyrenoverat. Har nu provat att lufta bromsarna, en trycker på bromspedalen och jag vrider på ventilen.
Först kom det luft och nu kommer det bromsvätska vid luft nippeln. Tror vi pumpat 30ggr, men pedalen går i botten och bromsen tar inte utan man snurrar lätt på bromsksivan.

Gör vi fel eller är det bara att pumpa vidare tills skivan nyper ?
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Det ska komma klar bromsvätska och ingen luft och det ska det göra ett bra tag så du är säker på att ingen luft finns kvar. Har precis luftat själv och den bästa investering jag gjort är "speed bleeders" luftnipplar med inbyggd backventil, bara att pumpa på. Bäst är om du har ett uppsamlingskärl som motsvarar volymen mellan max och min i huvudcylindern då vet du när du ska fylla på den innan du börjar pumpa in luft. 30 ggr låter visserliggen inte så mycket, fortsätt tills att är klart. Antar att du luftat själva huvudcylindern om den var tom.
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Tack för tipset, det var tur jag kollade huvud cylidern, det var tillräckligt men måste fyllas på innan jag fortsätter. Vilket får bli imorgon

"speed bleeders" låter intressant, vart hittar man dom lättast ?.
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Hittade "speed bleeders" på Ebay :o, vart annars.

270 SEK inkl frakt. låter inte så farligt.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har bromsarna alltid varit svampiga?
Om svar ja, så kan du har porositeter (rost) i huvudcylindern's lopp.

En rek är annars att renovera alla oken när du ändå håller på.
Så att du vet att de är bra.
Jag har fått tagit mina ett efter ett och nu är jag inne på mitt sista "nästan alldeles nya" ok.
Får du en läcka i en läpptätning så tappar du 80% av bromsverkan direkt, och det är slutkört tills du har fått dit en ny tätning.
Och det händer ju naturligtvis alltid när man åker på en längre resa.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Svårt att säga, jag har knappt kört bilen mer än till verkstan (ca: 1000m), och ingen högre hastighet.

hmmm, tyckte bilen bromsade då, men de upptäckte att det läckte och efter det plockade jag ner bromsoket och lämnade på renovering.

Jag gör ett försök att lufta igen och funkar inte det så blir det väl att renovera de andra oxo. Vintern är lång.....
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Speed bleeders köpte jag på Hansen kostande 140:-/paret. Jag hade porositer i mina OK jag honade ur alla oken och kunde konstatera att de såg bättre ut längre ner i loppen alltså inga porositer där. Min teori om detta är att det kommer in mer fukt genom tätdamasken som förorsaker rost närmare utloppen än vad det gör genom fukten i bromsvätskan. Med nya belägg innebär detta att kolvarna jobbar med liten slaglängd och längre ner i loppen där det är porositfritt. Följden blir att det går inte att slita lika länge på beläggen förståss. Men.... detta är som sagt min teori om mina bromsar tar just nu väldigt bra efter denna snikrenovering och det måste ju testas lite över tiden för att se hur det egentligen kunkar.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Se bara till att ta bort fjädrarna inne i oken.
Är skivorna det minsta skeva, så "pumpar" kolvarna och det sugs in luft/fukt.
Det är inte ovanligt att nya skivor är skeva.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

gbak skrev:Se bara till att ta bort fjädrarna inne i oken.
En dum fråga kanske, men varför satt GM dit dem om de inte var till någon nytta? Varför sitter de där? :roll:

Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

En dum fråga kanske, men varför satt GM dit dem om de inte var till någon nytta? Varför sitter de där?
Frågan är inte alls dum, utan högst berättigad!

Jag skulle kunna gissa att fjädrarna sitter där för att kunna garantera att kolvarna alltid är i sitt yttersta läge och därmed så blir slaget så kort som möjligt när man trycker på pedalen.
Vilket möjligen skulle kunna förkorta bromssträckan någon dm eller så, det är ju tiondels mm vi talar om i slag.

Många Corvetteägare tar bort fjädrarna och en del behåller dem, jag har valt att ta bort fjädrarna allt eftersom jag renoverar mina ok.
Kan bara konstatera att det enda oket där jag har fjädrar läcker, oket är dessutom bara två år gammalt!
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

En annan anledning som jag har läst är att fjädrarna sitter där för att beläggen skall ligga mot skivorna lite grann och på så sätt hålla skivorna torra när man kör i regn och blöta. Håller precis på att renovera mina bakre ok och jag skall ta bort fjädrarna + att jag bygger om till O-ringstätningar med VBP:s ombyggnadssats. 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Lufta bromsarna ?

Inlägg av Joakim »

mrpakchong skrev:Har precis fått tillbaka mitt högra bromsok, nyrenoverat. Har nu provat att lufta bromsarna, en trycker på bromspedalen och jag vrider på ventilen.
Först kom det luft och nu kommer det bromsvätska vid luft nippeln. Tror vi pumpat 30ggr, men pedalen går i botten och bromsen tar inte utan man snurrar lätt på bromsksivan.

Gör vi fel eller är det bara att pumpa vidare tills skivan nyper ?
Hej!!

Får inte riktigt uppfattningen av att du har luftat samtliga ok och nipplar med tanke på ovanstående text, men jag hoppas att jag missuppfattar det... för då räcker inte 30 pumpanden långt..!!
Man måste ju lufta alla ok även om man endast har släppt på en nippel, för att vara säker på att ingen luft har letat sig in i systemet!!

C3:an är mkt känslig när det gäller luftning, det sitter 2st nipplar på bakre oken, yttre och inre och en på vardera fram oket.
och enligt GM:s rep handbok ska man lufta på följande sätt..!!

När huvudcylindern är klar så ska du börja med vänster bak inner, sedan yttre, därefter höger bak inner, sedan yttre. Därefter är det vänster fram och till sist höger fram.
Detta strider lite mot det vanliga att man ska lufta nippeln längt bort först, men jag har kört enligt detta sätt och det har fungerat kanon.

Jag Köpte nya Oringade ok från VB&P för några år sedan och en "lustig" detalj jag upptäckte vid luftning var att när man öppnade nipplarna så läckte det luft förbi nippeln "genom gänorna" dvs jag fick öppna nipplarna mycket lite för att det skulle bli helt bra. För övrigt har mina ny ok varit som förväntade dvs helt utan problem :D

Hoppas att du får ordning på bromsarna!!

Mvh Jocke
Corvette SB Convertible -72
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Fick hem mina "speed bleeders" idag, gör ett försök så småningom att lufta runt om.

Sitter det 2 nipplar pel Ok bak, skumt att man bara fick 4 "bleeders", kommer saknas 2 då.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hej,

Joakim har helt rätt vad gäller principen för luftning av bromsarna för C3:an. Jag upplevde samma fenomen som honom vid luftning dvs att luft sögs in baklänges genom gängorna för nipplarna.
Lufta bromssystemet som Joakim beskriver så kommer det att funka under förutsättning att alla bromsok är täta i övrigt.
Man kan även hissa upp hela bakänden på bilen vid luftning av bakre oken för att underlätta för luften att leta sig ut.

Jag bytte alla ok på min 78:a och luftade enligt GM:s beskrivning och det funkade kanon, pedalen är stenhård fortfarande efter 3 år. Innan var den som en svamp !
Monterade även stålomspunna bromsslangar runt om. De utvidgar sig mindre än de vanliga gummislangarna när trycket ökas i systemet när man trycker ned bromspedalen, dvs ger en "stummare" pedalkänsla.

Tror att DonTomaso också har helt rätt angående anledningen till att det sitter fjädrar monterade bakom varje bromskolv dvs för att hålla skivorna och klossarna torra vid fuktiga förhållanden för att undvika att det uppstår "bromssläpp".

Som sagt, lycka till !

//Hagge
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Har tyvärr varit sjuk, men har nu luftat efter beskrivningarna, men hur mycket jag än pumpar så åker pedalen mot botten som en svamp.

Slår jag på motorn då finns det inget motstånd alls.

Skall prova en runda till senare, men just nu känns det inget roligt
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Packningarna i huvudcylindern :?
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Oki, de skulle man kunna prova att byta.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

huvud cylindern kan va dålig också,ta isär den och känn om du har några ojämnheter i loppet,det brukar rosta där om man har vatten i bromssystemet.
Är det rostigt är det nog bäst att byta hela cylindern,bytte min förra året men har fortfarande inte fått till bromsarna helt.... hatar och lufta dom här j*kla bromsarna :evil:
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Jo! Det börjas här med :cry:
Upptäckte i veckan läckage på hö fram. Får väl skaka fram en packningssats. Ser ok ut med o-ring men latar mig med att byta orginalpackningen.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Sådär nu har man fått på en ny huvudbroms cylinder, den nya sitter det 2 nipplar på, skall man lufta den först på något vis ?.

På det bakre vänstra oket som jag börjat lufta sitter det 3 nipplar och en bromsledning. Framåt sitter det 2 nipplar på ytter och inre sida och bak inre sitter bromsledningen på och yttre bak sitter det en nippel till på, används den ?, jag trodde det bara skulle vara 2 nipplar på oken bak.

När jag skruvade ut nipplarna på bakre oket för att byta till "self bleeders" var de lite små rostiga. Känns inget vidare. Då kanske bromsledningarna och oken inte är så fräscha heller.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Börja med att lufta huvudbromscylindern ute ur bilen,dra fast den i ett skruvstäd och fyll upp den och pumpa sakta så du får ut all luft
gammal bromsvätska kan innehålla mycket vatten så det rostar ganska fort i oken det är därför man ska skölja igenom systemet lite då och då,så länge skruvarna sluter tätt mot godset i bromsoken så du inte får in luft är det inga problem,men kolla upp så ledningarna är fräscha.
På bromsoken bak är det dom övre nipplarna du ska andvända den nedre är bara ett stop brukar sitta en stopp där men dom kan ha satt dit en nippel istället..
Börja med att lufta inre nippeln på förar sidan sen den yttre sen gör du samma på passagerar sidan sen tar du förarsidan fram och sen passagerar sidan.
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Det finns ett enklare och bättre (bevämare) sätt att lufta huvudcylindern. Köp en "luftningssats" för huvudcylindern finns på Hansen. Med denna kan du låta den sitta kvar i bilen och pumpa som vanligt med pedalen och slippa skruvstädet. "satsen" består i princip av två rör som är bockade uppåt i retur tillbaks i cylindern på sås vis kan du bara pumpa runt brömsvätskan tills all luft är borta.
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

tack för svaren,

kollade med Hansen och de hade ett kit (60SEK) men han sa att den måste man oxo sätta i ett skruvstäd och lufta med. Pratar vi om samma kit måntro, dock var han ej helt säker på hur det fungerade ;-)

Tänkte åka förbi och kolla på kitet i morgon.

De 2 nipplar som sitter på den nya huvud bromscylinder, har ni sådana oxo ?
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

jag har inga nipplar på min,bromspedalen kan ibland inte gå att få ned hela vägen i huvudcylindern,så det är bättre att sätta den i skruvstädet så man kan trycka axeln i botten har då jag hört :?:
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

mrpakchong skrev:tack för svaren,

kollade med Hansen och de hade ett kit (60SEK) men han sa att den måste man oxo sätta i ett skruvstäd och lufta med. Pratar vi om samma kit måntro, dock var han ej helt säker på hur det fungerade ;-)

Tänkte åka förbi och kolla på kitet i morgon.

De 2 nipplar som sitter på den nya huvud bromscylinder, har ni sådana oxo ?
Om du har nipplar på den borde det väl bara vara att lufta där. :?
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Det verkar bli en "never ending story" :-(
införskaffat luftningskit från Hansen Racing nu,

nu luftar jag huvud bromscylinder, behållaren för fram bromsarna är OK, men den bakre behållaren har liksom den främre 2 hål i botten, varje gång jag släpper upp pedalen kommer det luft bubblor ur det bakre hålet (närmast ratten), det kommer kommer inga bubblor i slangen så där verkar det slutet.

Efter man släppt upp pedalen kommer det bubblor en stund, trycker jag ner slutar det direkt.

Skall det verkligen komma bubblor från hålet i botten ?, broms cylinder är ny.
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Nu hade jag ju monterat huvud cylinder redan och luftade där, men när man nu läser på nätet och manuallen :shock: skall den luftas innan, kan det vara skillnad på att man manuellt trycker in stången än att bromspedalen gör det.

Får väl göra ett försök i morgon igen
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Jo det kan va att bromspedalen inte trycker in stången helt bättre å göra det löst.
Mardigan
Rookie
Rookie

Inlägg av Mardigan »

Jag håller själv på att lufta mitt bromssystem för tillfället och på min 75a blir det undertryck i systemet när jag släpper upp pedalen efter jag öppnat nån nippel för att släppa ut luft, inte så konstigt kanske men jag tycker behållaren borde fylla huvudbromssylindern direkt utan motstånd? Med denna luddiga fakta till grund tror jag att du suger in luft via någon läpptätning var gång du släpper upp pedalen. Nåt annat du kan testa är att sänka ner bakändan ganska lågt och helt enkelt låta systemet lufta sig själv genom att öppna en nippel i taget och gå och dricka en kopp kaffe, när du kommit tillbaka efter din kafferast borde det rinna olja från nippeln du öppnat. Sen är det bara att fortsätta och efter fyra kafferaster är bakbromsarna luftade, kanske...
mrpakchong
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Tack,

det är bara det att jag har inte bromsarna inkopplade utan från huvudbromscylinder har jag kopplat på 2 gummi slangar som går tillbaka till huvudbroms cylindern så systemet är slutet. Men lik förb*t kommer det luft ut ena hålet på botten varje gång jag släpper upp pedalen.

Får se hur det ser ut efter kvällens övningar.
Skriv svar