Har inhandlat ett st damper till min 400 motor.
Dampern har en ordentlig motvikt som det ska vara på en externt balanserad 70tals snurra......
Motvikten är demonterbar...
kan jag demontera motvikten och köra med ett svänghjul som inte
är motviktsbalanserat, eller kräver vevaxeln att man har motvikter
på både damper och vev?
vill ju ha ett lätt vevparti.
tacksam för svar
Chevy 400 och nödvändig motvikt
Är kolvarna viktjusterade så att de har samma vikt som de gamla kolvarna hade så är det lungt.jompa skrev:Har inte gjort nått med veven förutom bytt kolvar (dom är vikt justerade)....Tack så hemskt mycket....fick lite ångest att släppa
Jag förutsätter också att din nya damper har samma vikt som din gamla damper hade.
Ändras något så måste du balansera om vevpartiet.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kolvarna väger med all säkerhet inte lika mycket som orginalen..
Orginal dampern var helt slut i gummit så jag inhandlade en ny sfi godkänd med utbytbara vikter.
Grejen är den att jag inte har något svänghjul överhuvud taget till 400
motorn, men däremot så har jag ett till 350 motorn som satt orginal i bilen.
Därav frågan om man kunde använda en damper (skruva
bort vikterna helt) utan motvikt, med ett svänghjul (det till 350 motorn) som inte heller har nån motvikt.
Eller helt enkel bara köpa ett svänghjul till 400 motorn.....
Ballansera måste jag göra i vilket fall..
Kan få hem ett svänghjul från summit på nån vecka, är bara så sugen på å köra nu....
Orginal dampern var helt slut i gummit så jag inhandlade en ny sfi godkänd med utbytbara vikter.
Grejen är den att jag inte har något svänghjul överhuvud taget till 400
motorn, men däremot så har jag ett till 350 motorn som satt orginal i bilen.
Därav frågan om man kunde använda en damper (skruva
bort vikterna helt) utan motvikt, med ett svänghjul (det till 350 motorn) som inte heller har nån motvikt.
Eller helt enkel bara köpa ett svänghjul till 400 motorn.....
Ballansera måste jag göra i vilket fall..
Kan få hem ett svänghjul från summit på nån vecka, är bara så sugen på å köra nu....
