Belysnings problem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
banka
Nykomling
Nykomling

Belysnings problem

Inlägg av banka »

Hej

Som rubriken lyder har jag problem med bleysningen på min 69a corvette. Belysning fram är ej orginal så den går på separat krets. Däremot allt bak är orginal och det enda som fungerar bak är Varningsblinkers och Bromsljus. Positionsljus och vanlig körriktningsvisare fungerar ej.

Om positionsljusen misstänker jag lampswitchen på panelen. Om den kan vara trasig, är detta vanligt?

Blinkers bak har väl ett annat relä än varningsblinkers, om så är fallet vart sitter detta? Jag hör inget från relät och det enda jag hittat är det i mittkonsollen under radion, kan det vara detta? Ser för stort ut för att vara till blinkers. Det finns inget vid främre kickpanel på passagerarsidan.

All hjälp och åsikter välkommnas då regbesiktning är ungefär 2 veckor bort och panik börjar snart infinna sig :o

MVH Daniel
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av joasol »

Reläet under mittkonsonel är till blinkers, har läst i en annan tråd att de finns motsvarande på biltema om du vill testa...
Mitt ljusreglage gick sönder på min 73:a, allt som fungerade då var blinkers, broms och hel/halvljus. Jag kände att mellansteget (som bara tänder positionsljusen) försvann, spaken gled direkt ut till halvlljus när jag tände belysningen. Vet inte om det är vanligt men uppenbarligen går de sönder i bland. Vill man vara säker på att det är reglaget får man plocka bort och mäta lite.
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Användarens profilbild
banka
Nykomling
Nykomling

Inlägg av banka »

Okej, tack för den infon, ska mäta upp reglaget i helgen.

Detta är relät under radion i mittkonsollen, ser inte ut som en blinkrelä? Den har dessutom 5 eller om de var 4 kontakt poler. Kan det inte vara torkarrelät?

Relät:

http://allyoucanupload.webshots.com/v/2 ... 4754813663
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av joasol »

Blinkersreläet ligger löst på passagerarsidan i mittkonsolen (åtminstonde i min 73:a) ett runt silverfärgat relä. Vet inte hur många poler det är, kan kolla när jag kommer hem. Sitter ett likadant till varningsblinkersen vid säkringarna uppe till vänster över pedalerna. Borde vara samma typ av relä, kanske går att flytta över till blinkers och testa.
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Användarens profilbild
BÄCKIS
Rookie
Rookie

Inlägg av BÄCKIS »

Blinkersreläet sitter bakom panelen på passagerarsidan och har två poler.
Det gör så på min -74
Användarens profilbild
banka
Nykomling
Nykomling

Inlägg av banka »

Tack för svaren, hittade dock aldrig det vanliga blinkersrelät, det måste vara på rymmen någonstans. Så jag tog varningsblinkersrelät ist. Funkar finfint

Tack för supporten!

MVH Daniel
Användarens profilbild
banka
Nykomling
Nykomling

Inlägg av banka »

En annan grej som slog mig, skall det vara vita blinkers fram eller oranga?
har hört båda men vilken stämmer? Alltså vilken är godkänd hos SBP. Bilen är en 69a

MVH Daniel
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

68 vit
69 orange

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Dav7812 »

Min är förvisso en -73:a men har bestämt för mig att jag fick nerslag på mina blinkers fram därför att jag bytt till oranga lampor (utgår från att du menar de blinkers som pekar framåt och inte de på sidorna). Fick visst blinka vitt därfram tom nån årgång, kommer inte ihåg vilken men för -73 gällde vitt.

//David
Användarens profilbild
banka
Nykomling
Nykomling

Inlägg av banka »

Japp jag menar de som är framåt. Sidoblinkers är väl inte ens ett måste från sbp.

Jag blir inte heller klok på det där, när ja ringde o snacka med fordonsingenjören sa att hatt de skulle vara vita. Men väl inne på besiktningen sa dom att de ska vara oranga...hmm?
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Dav7812 »

Anledningen till att det skulle vara vitt var för att det inte får lysa orange framåt, dessa lampor lyser ju även när man inte blinkar.
Användarens profilbild
banka
Nykomling
Nykomling

Inlägg av banka »

Ahaa där sa du nåt, att jag inte tänkt på det! Jag har rätt modifierad belysning fram så inget är som orginal, mina lyser bara när man blinkar.

Men men, tack för den snabba infon, underbart forum detta!

MVH Danne
Skriv svar