Ny bil, oerfaren ägare...vad krävs?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Ny bil, oerfaren ägare...vad krävs?

Inlägg av CoolvetteC3 »

Hej.
Som ni kanske sett i en annan tråd så är jag nybliven ägare till en 73´a cabbe.

Den kommer från Danmark och behöver anpassas på vissa punkter för att bli godkänd i regbesiktningen.

Saker som jag fått reda på av Vägverket är sådant som stansat chassienummer i ramen, var har ni andra placerat det?

Varaktig markering av hastighetsmätaren krävs (kmh ist. för mph) inne på mätartavlan, på glaset accepteras det inte på den årsmodellen.

Bullerintyg lär krävas, var skaffar man det?

Hur är det med bältena, krävs dom?
Hur vet man om de är godkända om man väljer att behålla dom?

Fler detaljer som krävs?
Finns det någon lista på vad som krävs för att få den godkänd?


Hälsn.
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

Hej

Jag har precis importerat och reggat en -73:a, intagen från USA som eget bruk.

Det som krävdes på min var:
Chassinr, jag lejde bort jobbet för att få det riktigt bra. Det sitter stansat på ramen vid bakhjulet. Det är viktigt att chassinr syns, ganska lätt att det hamnar bakom hjulet när man hissat upp och plockat av hjulet för att stansa. Så märk upp ordentligt innan du hissar bilen. Chassinr måste vara stansat eller pressat, går inte att skriva med dremel eller liknande som jag såg i en annan tråd.

Hastighetsmätare i km/h, skickade min till Heikefelt. Han gör det riktigt snyggt, ser helt orginal ut.

Bullerprov krävs igentligen, men jag klarade mig utan. Är tydligen ganska svårt att få tag på intyg numera, finns en del trådar i ämnet.

Finns det bälten är de antagligen godkännda...

Det får inte finnas röda positionsljus på sidan. Lätt att fixa, plocka bort lamporna.

Kolla även så att blinkers/parkeringsljusen fram inte lyser gult. Vissa har gult glas andra sitter det gula lampor i.


Varningsblinkers får inte blinka vitt/rött, men behöver inte fungera. Bara att rycka reläet.

Handbromsen fungerar oftast dåligt på c3:orna.

Kolla även så att vevhusventilationen är återcirkulerande, ganska vanligt att den inte är det. Men i sverige är det ett krav.

Sen är det helt beroende på vem som besiktar bilen. Olika personer på bilprovningen tolkar reglerna olika och bryr sig olika mycket om vissa detaljer.

Backspegel på högersidan ska vara en rekomendation, men vet att vissa fått nedslag på att det inte finns. Jag behövde inte högra spegeln. Men kan vara värt att köpa en clip-on modell för att vara på säkra sidan.
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Jag har några nya funderingar:

Finns det något sätt att ta ur hastighetsmätarglaset frammåt?
I så fall kan man komma åt att sätta andra hastighetsmarkeringar direkt på mätartavlan eftersom det tydligen inte accepteras på utsidan av glaset från årsmodell -73. Att lämna mätartavlan till Heikefelt lär bli ett uppdrag för vintern, nu gäller det bara att få regbesiktningen avklarad...
Jag försökte lossa ramen framför glaset men det verkar att sitta bomfast,
enda alternativet blir väl att ta loss hela instrumentpanelen och demontera h-mätaren.

En annan fråga är om det finns nytillverkade styrtappar till cabben, dom som går ner och låser i bakhuven eller vad det kallas.
Mina är lite lätt rundade och håller inte kvan när jag börjar spänna taket i vindruteramen.
Finns det något annat tips för att få tapparna att stanna kvar i sitt läge utan att hoppa ur?

Hur är det med nyckelämnen?
Jag fick enbart en nyckel med bilen och det räcker knappast, jag vill ha minst en till och den speciella formen gör väl att min lokala nyckelfixare knappast har sådana ämnen att slipa nya nycklar ur?

Är placeringen av chassienummret förutbestämt?
Jag har hört talas om att de brukar stansas i ramen i ett av hjulhusen men jag tycker att det högra rambenet inne i motorrummet borde fungera bättre, åtminstone ur åtkomlighetssynpunkt.
Låt vara att man får stansa nummersekvensen i en böj men det kommer att vara lättare att se och tyda, i alla fall jämfört med i hjulhuset.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Om du vill komma åt hastighetsmätaren så måste hela instrumentbrädan lossas, sök lite på forumet så hittar du svaren du söker.

Stansa in nr på sida av bromsskivan fram på ramens utsida.
Senast redigerad av gbak den sön jun 10, 2007 11:47, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Inlägg av claesson »

själv köpte jag nyckel ämnen på corvette central 3,95 Dollar om jag inte minns fel. Dom flesta firmor säljer nog det. Har hört att på corvette och liknande större träffar så finns det nyckel smedar som fixar det på plats. Lycka till med allt
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

Jag var inne hos min lokala låssmed, de hade ämnen hemma till mina nycklar.
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Låsning till caben behöver du inte.....den ska va nerfälld.... :wink:
Min lokala nyckel makare hade också ämnen...så det verkar va vanligt
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
crf_450
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 44
Blev medlem: fre sep 29, 2006 8:40
Ort: örebro

Re: Ny bil, oerfaren ägare...vad krävs?

Inlägg av crf_450 »

mitt chassienummer sitter i vänster hjulhus framför hjulet inga problem vid besiktningen. lycka till
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

detta med att stansa in chassinummer, gäller det alla årsmodeller innan regbesiktning? jag ska nämligen själv gå igenom samma sak, med en 72:a
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

Det gäller även för en 72:a
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

joasol skrev:Det gäller även för en 72:a
gäller detta i alla lägen? eller kan det redan vara gjort av någon pedantisk jänkare?
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

Har du tagit den från USA är nästan garanterat så att du måste stansa ett chassinr. Det ska visst finnas VIN stansat i ramen, men dock inte synligt utan undangömt någonstans. Bilprovningen måste kunna läsa hela chassinumret på bilen som den står. Får inte döljas av hjulet eller liknande.
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Ja, jag tar den från USA. Tack för hjälpen.
Suck....
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

joasol skrev:Har du tagit den från USA är nästan garanterat så att du måste stansa ett chassinr. Det ska visst finnas VIN stansat i ramen, men dock inte synligt utan undangömt någonstans. Bilprovningen måste kunna läsa hela chassinumret på bilen som den står. Får inte döljas av hjulet eller liknande.
Stansarna måste också ha en viss minstorlek, det finns beskrivet i en gammal tråd om du söker lite,
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Finns på Biltema för några tior
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

GBAK: Din bild är borta! :wink:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag vet, Mypix servern verkar ha havererat.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Gbak, har du besiktat? vi vill ha raport!!
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Står i annan tråd!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar