Stora problem! Hjälp
Stora problem! Hjälp
Jag har en compressor matad C4, jag körde i frdags och så plötsligt började bilen gå underligt inge ork och den bara plottrade pluss att de rökte som fan ur ventilkopans luftning.
Jag körde hem o när jag nästan var hemma kollade jag på oljetrycksmätarn o den visade 0 men ingen annan lampa eller varnings signal syntes.
jag kollade oljenivån i bilen o märkte att den var aldeles för låg jag fyllde på de o oljetrycket kom upp till normalt o det sluta att röka ur ventikopans luftning.
Nu går bilen bra på tommgång och så länge compressorn inte laddar men när den börjar ladda så börjar bilen plottra o gå dåligt igen men trycker man in gasen i botten så drar den iväg men inte me samma kraft som förut har ingen aning om va de sku kunna vara som e fel skulle vara tacksam för förslag.
jag hittade ett 16mm hål som sitter på en böj som kommer från compressorn innan den går in i intercoolern och de sitter o blåser ut luft där hela tiden, vet inte om de ska vara så, jag har inte hittat någe annat hål i motorn eller på någe annat ställe som en slang skulle passa på. Kan detta vara någe som orsakar detta problem? det verkar som om ett hål på 16 mm inte borde orsaka att bilen går dåligt men de e bara mina funderingar.
Sen så smattrar de vid heddersena på ena sidan motorn men det har jag fått förklarat för mig att beror på att packningen e dålig att den skulle behöva bytas men e inte helt säker....
Skulle vara väldigt tacksam över lite hjälp.
Jag körde hem o när jag nästan var hemma kollade jag på oljetrycksmätarn o den visade 0 men ingen annan lampa eller varnings signal syntes.
jag kollade oljenivån i bilen o märkte att den var aldeles för låg jag fyllde på de o oljetrycket kom upp till normalt o det sluta att röka ur ventikopans luftning.
Nu går bilen bra på tommgång och så länge compressorn inte laddar men när den börjar ladda så börjar bilen plottra o gå dåligt igen men trycker man in gasen i botten så drar den iväg men inte me samma kraft som förut har ingen aning om va de sku kunna vara som e fel skulle vara tacksam för förslag.
jag hittade ett 16mm hål som sitter på en böj som kommer från compressorn innan den går in i intercoolern och de sitter o blåser ut luft där hela tiden, vet inte om de ska vara så, jag har inte hittat någe annat hål i motorn eller på någe annat ställe som en slang skulle passa på. Kan detta vara någe som orsakar detta problem? det verkar som om ett hål på 16 mm inte borde orsaka att bilen går dåligt men de e bara mina funderingar.
Sen så smattrar de vid heddersena på ena sidan motorn men det har jag fått förklarat för mig att beror på att packningen e dålig att den skulle behöva bytas men e inte helt säker....
Skulle vara väldigt tacksam över lite hjälp.
I reject your reality and substitute my own!
mellan 16mm hålen (ja det finns två) så skall bypassventilen sitta.. saknas den så är det inte konstigt att den tappar effekt när den skall överladda..
Har du kört utan oljetryck så bör du kolla i tråget så att du inte har järnfilspån i botten av tråget.
Har du kört utan oljetryck så bör du kolla i tråget så att du inte har järnfilspån i botten av tråget.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
bilen har nog inte fått så stora problem pga oljetrycket men man tycker att de borde börja lysa en oljekanna eller en summer ha ljud när oljan blir för lite. de e nog inga problem pga av att jag körde me för lite olja har kollat upp de, den har ca 6 bar i kompresion i alla cylindrar så e de nog inte topplockspackningen eller nån kolv (kolvring) som e slut.
Var sitter då bypassventilen har inte hittat någe annat hål som de sku passa i, vad har bypassventilen för funktion då? Jag e helt ute o cyklar när de kommer till trimmade motorer så.
Var sitter då bypassventilen har inte hittat någe annat hål som de sku passa i, vad har bypassventilen för funktion då? Jag e helt ute o cyklar när de kommer till trimmade motorer så.
I reject your reality and substitute my own!
när du stänger spjället tex vid en växling så leder bypass ventilen trycköverskottet efter kompressorn till nånstans mellan luftfiltret och intaget på kompressorn. finns inte denna så ploppar tryckslangarna isär eller så skuter du motorn..
bypass ventilen är en plastburk typ son en halv redbull burk, med två slangar (går ut från den)
bypass ventilen är en plastburk typ son en halv redbull burk, med två slangar (går ut från den)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Har kollat runt inne i motorrummet o det ser inte ut som om de skulle vara bypassvetilen, jag har ett utblås under bilen som leder ut överskottet (skulle ha satt in bilder men vet inte hur jag gör) av kompressorn när den inte behöver allt. jag ska få min brorsa hem till mig nu i häljen o han e utblid mekaniker så han kanske vet lite mera eller kommer på någe som jag har missat. Men man får se...
I reject your reality and substitute my own!
Jag har gjort lite efterforskningar i böcker o på nätet o kommit fram till att det är "diverter valve hose" som inte har nån slang på sig. Slangen har tydligen hoppat av eller någe men hittar inte andra ändan, och har igen aning om vart den ska kopplas nån som vet vart man ska dra en slang från denna kopplig?
I reject your reality and substitute my own!
Har nya funderingar
Jag har kört felkoder fick några nollade datorn inge felkoder körde bilen fortfarade inga felkoder. Märkte att de röker ännu ur ventilkopluftingen och att de luktar soppa samma sak med kylsidan de luktar lite soppa o tyckte att de bubbla lite när bilen var igång, kan de vara så att de kör avgaser eller liknande i kylsystemet när de laddar de kan juh också förklara röken i ventilkopluftningen.
I reject your reality and substitute my own!
Låter som att nån av toppackningarna har gått eller spricka i en topp.
Felsökte på en diesel på jobbet som gick lite dåligt på tomgång å vitrykte/luktade diesel (oförbräntl) annars gick den bra, plockade till slut av toppen. resultat: 3 krökta vevstakar och en repad cyl. Audi A3 -06a
den rykte också mycke ur oljepåfyllnadslocket.
Felsökte på en diesel på jobbet som gick lite dåligt på tomgång å vitrykte/luktade diesel (oförbräntl) annars gick den bra, plockade till slut av toppen. resultat: 3 krökta vevstakar och en repad cyl. Audi A3 -06a
