Byta tändstift!
Byta tändstift!
Hej!
Skulle byta tändstift häromdagen. Två stift gick sönder i porslinet och gängorna satt kvar i blocket. Lite trött man blev. Fick lämna in pisset och fick dem utvärmda.
Vanligt problem eller?
Viktor
Skulle byta tändstift häromdagen. Två stift gick sönder i porslinet och gängorna satt kvar i blocket. Lite trött man blev. Fick lämna in pisset och fick dem utvärmda.
Vanligt problem eller?
Viktor
Har aldrig riktigt begripit vilket verktyg man använder för att dra av porslinet
Gänga och sexkantsfattningen sitter ju i ett stycke. Att sedan stiften kan sitta hårt beror mest på tidigare ägares slapphet ("usch vad trångt de satt, jag skiter i tändstiften i år oxå...") eller vårdslöshet ("jag drar lite till så de inte gängar ur sig...").
MVH
MN

MVH
MN
Jag tog en 17 ringnyckel och kapade av ca 15mm av en 16 hylsa och svetsade fast den på nyckeln. Bara att trä på den och vrida, perfekt om man har hedders som är ivägen, höll på att bli tokig innan när man skulle byta stift på camaron.




Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Jag har en kombination av storlek,förlängningsskaft när jag byter stift.
3/8" och 1/2"
Jag tycker att stift 2 som sitter under ac kompressorn är det jobbigaste.
Enklast är att plocka bort den lilla luckan i hjulhuset.
Stift 8 längst bak är också lite besvärlig.
Det vanligaste felet är att man byter stift när motorn är varm.
Byt när motorn är kall.
Pelle
-90 cab ZF6
3/8" och 1/2"
Jag tycker att stift 2 som sitter under ac kompressorn är det jobbigaste.
Enklast är att plocka bort den lilla luckan i hjulhuset.
Stift 8 längst bak är också lite besvärlig.
Det vanligaste felet är att man byter stift när motorn är varm.
Byt när motorn är kall.
Pelle
-90 cab ZF6
Allvarligt
allvarligt talat finns det någon som byter stift på en corvette när den är varm?Jakobsson skrev:Jag har en kombination av storlek,förlängningsskaft när jag byter stift.
3/8" och 1/2"
Jag tycker att stift 2 som sitter under ac kompressorn är det jobbigaste.
Enklast är att plocka bort den lilla luckan i hjulhuset.
Stift 8 längst bak är också lite besvärlig.
Det vanligaste felet är att man byter stift när motorn är varm.
Byt när motorn är kall.
Pelle
-90 cab ZF6

Iså fall måste man ju ha ett extremt maschosistisk drag?

Men ok ,det är ISKALL som gäller,och där händer nog att man fuskar .
Under ackompessorn är helt klart värst ,men bara man lycka lossa det så går det ju att dra lös med fingrarna..
En Sidewinder Speed Wrench - kan hjälpa en del. Pris $24,95 = SEK 286 fritt Täby.
Jag brukar använda fyra olika verktyg för att förenkla (komma åt) vid demontering/montering av tändstift beroende vilket av stiften = hylsa med Speedwrench, vanligt ledhandtag, spärrskaft och momentnyckel.

Jag brukar använda fyra olika verktyg för att förenkla (komma åt) vid demontering/montering av tändstift beroende vilket av stiften = hylsa med Speedwrench, vanligt ledhandtag, spärrskaft och momentnyckel.

Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

-
- Corvettefantast
- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
Jag har absolut inga probs att komma åt med litet spärskaft å stift hyllsa,likförbannat så har porslinet sprutat vid ett tillfälle. Kan medge att det var med Ecqym stift eller vad dom nu heter,har däremot aldrig hänt när jag anv något annat märke. Tror nog allt att det beror lite på kvalitet på stiftet och inte bara på klantskallen som håller i verktygetM Nordin skrev:Har aldrig riktigt begripit vilket verktyg man använder för att dra av porslinetGänga och sexkantsfattningen sitter ju i ett stycke. Att sedan stiften kan sitta hårt beror mest på tidigare ägares slapphet ("usch vad trångt de satt, jag skiter i tändstiften i år oxå...") eller vårdslöshet ("jag drar lite till så de inte gängar ur sig...").
MVH
MN

// A.B
Corvette 1990
Engine: 383cui, 400+ Hk.
Engine: 383cui, 400+ Hk.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
Det var det jag ville komma till med mitt inlägg,det är inte bara personen i frågan som är klantig utan kvalitetet på stiftet har även sin betydelse.zphinx skrev:Ecqym stift? Är det inte såna biltema kör med? Såna har jag haft problem med flertalet gånger i personbilen med överslag i stiften. Efter byte till ngk eller liknande har det funkat bra igen. Nån annan som har haft problem med dessa stift?
Stämmer bra det Ecqym är junket som saluförs på Biltema.
// A.B
Corvette 1990
Engine: 383cui, 400+ Hk.
Engine: 383cui, 400+ Hk.
Vem vill stoppa såna i vetten? Hua...alberto.becker skrev:Det var det jag ville komma till med mitt inlägg,det är inte bara personen i frågan som är klantig utan kvalitetet på stiftet har även sin betydelse.zphinx skrev:Ecqym stift? Är det inte såna biltema kör med? Såna har jag haft problem med flertalet gånger i personbilen med överslag i stiften. Efter byte till ngk eller liknande har det funkat bra igen. Nån annan som har haft problem med dessa stift?
Stämmer bra det Ecqym är junket som saluförs på Biltema.
// A.B

-
- Corvettefantast
- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
Men det var tydligen värt att gneta med i din personbilzphinx skrev:Vem vill stoppa såna i vetten? Hua...alberto.becker skrev: Det var det jag ville komma till med mitt inlägg,det är inte bara personen i frågan som är klantig utan kvalitetet på stiftet har även sin betydelse.
Stämmer bra det Ecqym är junket som saluförs på Biltema.
// A.B


Skämt å sido,nä det var inget vidare stift men så monterade jag dom inte heller för att jag skulle anv permanent, utan för jag letade ef ett annat fel och ville eliminera att det var stiften som krånglade.
// A.B
Corvette 1990
Engine: 383cui, 400+ Hk.
Engine: 383cui, 400+ Hk.