Jag har ställt in mina brytarspetsar när dom monterades i fördelaren och jag ställde in avståndet med bladmått.
Räcker det??
Läste nämligen i Chiltons Tune Up guide att man skall ställa in "Dwell angle" med motorn igång och någon typ av mätinstrument. Är det någon som vet vad det är för typ av instrument och i så fall om det är någon som har det i närheten av Sollentuna å kan hjälpa mig med denna inställning.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Inställning av Brytarspetsar.
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Inställning av Brytarspetsar.
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Hej Vett74.
Jag har en orginal enkelbrytare i min.
Hela motorn är en orginal, 327:a 300h.
Motorn funkar men jag skulle vilja försöka optimera den så mycket som möjligt.
Skall försöka lära mig och utföra alla dom saker som dom rekommenderar att man skall göra (Tune Up) för att den skall bli så optimerad som möjligt.
Jag gissar att en rullande landsväg är kanske bättre men eftersom jag har allt orginal så borde det funka att ställa in allt enligt fabriksspecarna.
Vi får se hur det går.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Jag har en orginal enkelbrytare i min.
Hela motorn är en orginal, 327:a 300h.
Motorn funkar men jag skulle vilja försöka optimera den så mycket som möjligt.
Skall försöka lära mig och utföra alla dom saker som dom rekommenderar att man skall göra (Tune Up) för att den skall bli så optimerad som möjligt.
Jag gissar att en rullande landsväg är kanske bättre men eftersom jag har allt orginal så borde det funka att ställa in allt enligt fabriksspecarna.
Vi får se hur det går.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
"Dwell angle", eller kamvinkel som det heter på svenska, är helt enkelt ett mått på hur många grader som brytarspetsarna hålls öppna/stängda, dvs. grader ifråga om fördelarens/rotorns vridning.
Mätinstrumentet finns att köpa på många ställen, t.ex. Biltema osv. Den enklaste varianten är inbyggd som en mätare i bakkanten på en vanlig tändinställningslampa och kostar inte så mycket på t.ex. Biltema.
Du bara ansluter mätaren till tändspolens minutspol, startar motorn (låter den gå på tomgång), drar upp din lilla metallluckan på sidan av fördelarlocket och vrider sedan på justerskruven till brytarspetsarna med hjälp av en passande insexnyckel (se upp för fläkten!) och läser av på mätinstrumentet så att du får rätt värde = mycket enkelt och ger en mycket exaktare inställning än vad du någonsin kan göra med ett bladmått.
Med andra ord, ingen större "magi"!
Mvh, Björn
Mätinstrumentet finns att köpa på många ställen, t.ex. Biltema osv. Den enklaste varianten är inbyggd som en mätare i bakkanten på en vanlig tändinställningslampa och kostar inte så mycket på t.ex. Biltema.
Du bara ansluter mätaren till tändspolens minutspol, startar motorn (låter den gå på tomgång), drar upp din lilla metallluckan på sidan av fördelarlocket och vrider sedan på justerskruven till brytarspetsarna med hjälp av en passande insexnyckel (se upp för fläkten!) och läser av på mätinstrumentet så att du får rätt värde = mycket enkelt och ger en mycket exaktare inställning än vad du någonsin kan göra med ett bladmått.
Med andra ord, ingen större "magi"!
Mvh, Björn