har en liten fundering ang pick-upen. Ryker relativt mycket blått om jag tex stannar vid rödljus. Står jag där i ca 1 min el så, så kommer det ett rejält moln ur röret. Troligen el rättare sagt förhoppningsvis så är det väl ventiltätningarna som e gångna. Sen e jag osäker på om det e likadant på denna som på min camaro jag hade för några år sen. där satt inga tätningar mer än på insugsventilerna, men det skulle tydligen va så från fabrik fick jag veta. sen kan det ju såklart även va ringarna som e slut, men bilen har bara rullat 15000 mil. tycker det låter tidigt. frågan är ju vad ett kompprov egentligen berättar, det är väl egentligen så att oljeringen e den som sköter om att skrapa ner oljan. Vilket skulle kunna betyda att kompprovet ser bra ut men att oljeringen ändå e dålig typ?
skulle det kunna te sig så eller? Lite olika funderingar bara. tacksam om någon har några synpunkter el ideér...
Mvh Lasse
Cheva silverado
Tjenare Stefan.
Med uppstart menar du ifall jag stängt av bilen ett tag el, och sen startar igen typ?
oavsett vilket jag gör, om jag startar den kall, varm el drar iväg från ett rödljus el likn. så ryker den blått. ganska mycket tycker jag själv dessutom. Som du kanske vet så kommer avgasröret ut på högersidan bakom bakhjulet på dessa. Det gör att om jag tittar i spegeln när jag kör iväg så ser man ett moln rätt tydligt...ler.
Det som ororar mig mest e väl att jag tycker den ryker rätt bra för att va ventiltätningarna. men visst jag e ju inte expert förstås. Inte nog med att det ser tråkigt ut, det bör nog åtgärdas oxå. nånting bör ju va rätt slitet.
har funderat lite på detta med v-tätningarna. Men om nu t.ex. även styrningarna e kass, e det lönt att få pressat i nya då el ska man leta upp 2 begn toppar istället tro?
ha de bättre mvh Lasse
Med uppstart menar du ifall jag stängt av bilen ett tag el, och sen startar igen typ?
oavsett vilket jag gör, om jag startar den kall, varm el drar iväg från ett rödljus el likn. så ryker den blått. ganska mycket tycker jag själv dessutom. Som du kanske vet så kommer avgasröret ut på högersidan bakom bakhjulet på dessa. Det gör att om jag tittar i spegeln när jag kör iväg så ser man ett moln rätt tydligt...ler.
Det som ororar mig mest e väl att jag tycker den ryker rätt bra för att va ventiltätningarna. men visst jag e ju inte expert förstås. Inte nog med att det ser tråkigt ut, det bör nog åtgärdas oxå. nånting bör ju va rätt slitet.
har funderat lite på detta med v-tätningarna. Men om nu t.ex. även styrningarna e kass, e det lönt att få pressat i nya då el ska man leta upp 2 begn toppar istället tro?
ha de bättre mvh Lasse
De finns ju verktyg för att byta ventiltätningarna när topparna sitter på plats, så börja där å se skillnaden!!?
Senast redigerad av Stefan den tis aug 28, 2007 8:56, redigerad totalt 1 gånger.
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
- Don Tomaso
- Corvetteälskare

Det kan ryka ordentligt när tätningarna är slut. hade en Ford Taunus för länge sedan (jag vet , men det är preskriberat nu) som jag bytte tätningarna på. Enorm skillnad från 1l /50-100 mil till 1l /1000 mil. Så prova att bara byta tätningar först. 
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016