Corvette C3 på bana!?

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Corvette C3 på bana!?

Inlägg av frisk »

Har länge undrat om hur en modifierad stingray skulle klara sig på en bana jämnfört med en av dagens bilar, ska vi säga en C6 Z06:a. Jag tänker mig en C3:a med nya grymma bromsar, bättre väghållning i form av bra bussningar, stötar å fjädrar m.m. Och naturligtvis en stor portion hk. Min tanke e att med sitt chassi (gamla järnbalkar från gatlyktor) och aerodynamik(?) för att ta kurvor så tar den ju rakorna snabbare än z06:an.

Rakor = Stingray
Kurvor = Z06:a

Förlorar C3:an mer tid i kurvorna än vad den tar igen på rakorna e då nått man får fråga sig. Och det beror ju på hur banan ser ut naturligtvis. Men det kanske e så att det lilla man kan dra ifrån på rakorna inte räcker långt om man har många kurvor...

Ja man kan ju spekulera fritt i hur mycket mer hk stingrayen måste ha på nån viss bana osv. Det klokaste hade ju varit om nån vet nån stingray som har körts på banor så det finns tid att jämnföra med? Helst ska det ju vara samma förare som kör bägge bilarna.

Sen kan man ju alltid fuska till det och slänga på slicks på stingrayen medans z06:an får sina vanliga radial. Då borde det ju inte vara snack om vilken bil som tar kurvan bäst. Eller? Inga ballongdäck då naturligtvis. Men om man har slicks så får det ju inte komma regn på banan hehe

Frågan e också då om chassit gör så himla mycket så man inte kan kompensera det med hk/vrid?
Ska vi slänga med att man kan få flytta bak motorn nåra dm på stingrayen också!? :)

Jo nu blev det mycke ombyggnad på stingrayen men det kanske inte behövs göras allt?
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Mycket intressant.
Vore jäkligt kul om man kunde få chansen och bygga ihop nåt dyligt.
Björn Leidelöf borde kunna svara en del om detta väl. Sedan borde det finnas en hel del som modifierat corvetter för bankörning.
Åkte med Kjelle Dahlens "banracer" och det gav magkittlingar vill jag lova :lol:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo man får ju alltid bara höra att det hjälper inte vad man gör för den bilen kan inte svänga! hehe men nån med fakta hade varit kul att höra som sagt :)
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Har ju funnits en C3:a på bana i historisk racing och den körde åtminstone jämnt med en BMW CSL (Batmobil). Inte helt jämförbart men ändå.. :)
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Klart att det går att bygga en C-3 banbil som tar en Z06. Sen sätter du in en av C-4 förarna på årets Clubmästerskap som måste vara utbildad folkracechafför sen är saken biff!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Elvis
Rookie
Rookie

Inlägg av Elvis »

Hej
Körde på barkarby när det var uppdukat för superstage i våras. Har en 75à med street & skalompaketet och sb med 355hkr. Låg ca 11 sekunder efter den som körde snabbast ( 058 och jag 1,09) Nu var han som hade bästa tiden en hel del bättre förare än jag men det har nog hänt en hel del mellan c3 och c6 oxå

Elvis
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo... fast han hade väl mer hk än dig? bättre däck osv... :wink:
Skriv svar