Vilka olika alternativ finns för att sänka karossen 1,5-2" fram.
Både QA1 Coil Over's och VBP's Monospring system är ju justerbara.
Är det någon som har monterat VBP's Monospring system?
Och vilka andra varianter finns det?
Vet att en del kapar av std fjädrarna nåt varv, men det känns inte riktigt rätt för mig.
Den enklaste sättet är att montera vanliga typen av fjädrar men ett par som sänker bilen. T.ex. VBP's "Street & Slalom" sats. Den sänker bilen en del. Jag hade den tidigare på min bil, men jag kommer inte ihåg exakt hur mycket lägre bilen blev.
Numera har jag deras största sats, med monospring fram, ställbar fjädring bak etc. etc. och då går det givetvis att höja och sänka bilen både bak och fram lite hur man vill. Jag har kört med den i många år och den funkar alldeles utmärkt, men Street & Slalom satsen är mycket mer prisvärd. För lite "roligare" gatkörning och lite lek på Mantorp då och då (bankörning!) så är Street & Slalom satsen utmärkt. Att gå så långt som jag gjort ger inte så mycket mer. Kostnaden för stora satsen är ju mer eller mindre det dubbla och jag tycker inte att det var värt pengarna...jag var dock "tvungen" att prova så därför byggde jag om den med den stora satsen!! :=)
Grundproblemet är att om man ska få en ännu vassare väghållning på en C3, dvs. utöver vad en sats typ Street & Slalom ger, är att ramen är för vek. En styvare fjädring gör bara att ramen "fjädrar" mer och man förlorar vitsen med den styvare fjädringen. Ska man få full valuta för den stora satsen så tror jag att den enda riktigt bra lösningen är att ge sig på att montera en riktig störtbur i bilen, som svetsas i ramen och som har strävor fram, genom torpeden, ända ut till främre delarna av ramen så att hela framvagnsupphängningen blir vridstyvare....det är ju dock ett lite större projekt och kräver väldigt mycket ingrepp i hela bilen!
Att montera monospringsatsen fram är inte svårt. Det knepigaste med Corvettens framvagn är att man kan inte använda vanliga fjäderspännare när man ska demontera fjädrarna. Att lossa undre bärarmen ute vid hjulet och sedan sänka ner bärarmen med en domkraft är farligt med originalfjädrarna för dom är för långa (i alla fall var mina original BB-fjädrar det), dvs. innan du har fått ner bärarmen så långt att all spännkraft har försvunnit så "skjuter dom ur" bärarmen. Dom styvare fjädrarna till Street & Slalom satsen var dock inget problem för dom är kortare. Monospringsatsen är dock jätteenkel att montera för fjädern belastas aldrig förän du sänker ner bilen på hjulen igen.
På tal om demontering av originalfjädrarna så ska man, enligt verkstadsmanualen från GM, montera en adapter på en vanlig garagedomkraft så att man sänker ner undre bärarmarna från "insidan", dvs. man lossar infästningen i ramen och låter bärarmen sitta kvar i spindeln. Det funkar aldeles utmärkt (jag svetsade ihop en enkel adapter till min domkraft för många år sedan).
Om man skall tro VBP så sänker deras 550lb fjäder fronten ca 1", vilket nog är i minsta laget för mig men kan kanske funka.
Björn:
Är du nöjd med monospring fjädern då?
Hur är det med kompositfjäder bak då?
Höjs inte bakänden om man monterar dit en kompositfjäder?
Är det samma bredd på kompositfjädrarna (mina stålfjädrar ligger mycket nära däckssidorna nu)?
Det skulle inte skada om det var lite mer luft mellan fjäder och däck.
Och framförallt så kan jag sätta på lite bredare däck om fjädern är lite kortare.
Ja, jag är jättenöjd med monospringfjädern. Den har fungerat bra på alla sätt och vis. Den har ju fördelarna med att den går att justera i höjdled helt steglöst alltifrån originalhöjd ner till max sänkt. Satsen ifråga från VPB gör ju också att hårdheten går att ställa i fyra olika lägen. En annan fördel är ju som jag skrev tidigare att fjädern är helt obelastad när bilen är upphissad så det är väldigt lätt att plocka isär framvagnen (om man nu tycker det är kul!) vid behov. Aldrig något krångel med fjäderspännare etc.
Jag bytte även till VBP's övre bärarmar så om inte annat så ser det ju lite mer "hi tech" ut när man ligger under bilen och filosoferar på vintern!
Bakänden: En glasfiberfjäder varken direkt höjer eller sänker bakänden. Utgår man från en trött gammal originalfjäder så höjs givetvis bilen upp till rätt nivå igen när man monterar en glasfiberfjäder, men det gör det ju å andra sidan om man monterar en ny stårfjäder också. Bakändens höjd på en C3 justeras ju helt steglöst via den bult som förbinder fjädern med bärarmarna. Ju längre bult desto lägre bil och bulten i sig har ju en viss bit gänga som ger justermån. Vill man sänka mer är det sedan bara att köpa längre bultar. Jag måste erkänna att jag kommer inte ihåg om det är någon större skillnad på bredden på fjädrarna. Dom bör dock vara ungefär lika breda eftersom bulten från bärarmen måste gå rakt ner, dvs. en smalare fjäder skulle ju innebära att bultarna lutar inåt vilket i sin tur skulle dra bärarmarna innåt, och det tror jag inte att GM's ingenjörer tänkt sig.
Satsen som jag har är fortfarande en glasfibermonofjäder, men skillnaden är att den sitter inte längre fastskruvad i diffen. Istället är det två fästen som man bultar fast i ramens tvärbalk. Fjädern är därför monterad på två ställen och där kan man välja fyra olika lägen så att, precis som med monospringsatsen fram, man kan välja fyra olika hårdheter bara genom att flytta två bultar.
Allting funkar jättebra och man får en vass väghållning, men det jag känner är att det blev jättestor skillnad mellan original och Street & Slalomsatsen, men att sedan lägga ut dubbelt så mycket pengar för att gå till den stora väghållningssatsen gav inte på långa vägar samma "valuta" för pengarna. Ingenjören inom mig gjorde att jag bara var "tvungen" att prova den stora satsen men om jag skulle "bygga" en ny C3 idag så skulle jag aldrig lägga ut dom pengarna igen på den stora satsen utan då skulle jag direkt köpa Street & Slalom och sedan satsa resten av pengarna på Speed Directs "Steeroids" kuggstångsstyrning som jag såg att VBP också har i sin katalog nu.
Mitt "recept" idag för en C3 är först Street & Slalom, vid nästa lön skulle det sedan bli en kuggstångsstyrning och sedan till jul skulle jag avrunda med SSBC "Force 10" bromssats. Det tycker jag ger absolut mest valuta för pengarna.
Men, är inte pengarna en "faktor" att ta hänsyn till så är det klart att man får lite till med VBP's största sats och istället för SSBC's bromsar så kan man köpa betydligt dyrare prylar från t.ex. Willwood eller Bear Brakes.
FBAK, jag har ju monospring och kompositfädre bak och det blev ganska stor skillnad, DOCK ett litet varningsfinger för de undre bärarmarna som är lite för klena för bigblock, jag måste förstärka dom i vinter, sen blir det coilovers...
Björn.... Var hittar jag den bromssatsen du pratade om... Force 10?