Diffbroms på alla C3´or?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Diffbroms på alla C3´or?

Inlägg av CoolvetteC3 »

Dåligt insatt i detaljerna på Corvetternas utrustningar undrar jag om diffbromsad bakaxel var standard på dessa bilar?

Jag trodde att det var tillval, som på många andra bilar från den tiden, men jag upptäckte att min -73´a var utrustad med diffbroms, och detta på en bil som var utrustad med basmotorn.

Jag upptäckte det på det omvända sättet mot de flesta kanske upptäcker att de saknar diffbromsen, jag fick två streck när jag busade lite... 8)
Ingvar i LA (Landskrona)

www.ihansson.se
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Ja, diffbroms är standard så vitt jag vet på C3.

/Björn
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Klent med svar men jag fick reda på vad jag ville...

Fick en fråga på jobbet idag om just diffen: finns det en procentsats på hur mycket den är bromsad?
Ingvar i LA (Landskrona)

www.ihansson.se
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Diffbroms är standard på alla C3:or.
Vad fjädrarna är på för pound i dom olika utväxlingarna vet jag inte men på min 3.08 diff va dom på 60pound. När min renoverades så bytte jag dessa till 70 eller om det kanske va 75pound just för att inte tappa fästet på nått utav däcken/slicksen. Ville inte sätta i För kraftiga då det sladdas i kurvor för mycket.

Med facit i hand blev det en perfekt lösning för min vette. Så det blir en rekommendation från mig till er att byta upp er nått snäpp om ni ändå ska in och pilla i diffen :wink:
Skriv svar