Hur jag blev "skadad"...

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Hur jag blev "skadad"...

Inlägg av CoolvetteC3 »

Jag gick en runda med hunden och filosoferade samtidigt, fick lite minnesbilder från det förgångna...

Jag tog bilkort 1978 och fick snabbt ett intresse för bilar, läste Power, Wheels, Colorod och Start&Speed, minns någon dom två sista fortfarande?

I augusti 1979 var jag och ett par kompisar på Bulltofta-fältet och tittade på dragracing.
Det var Salt&Peppar-Amazonen, "Hot Tomato"PV´n, Lee-Anders Hasselströms "Army"-funnycar, (Lee-Anders som för en del år sedan blev en av dom få som omkommit i svensk dragracing), Martin Hopp´s Bifrost-Corvette liksom Janne "Juan" Johanssons "Thorleifs"-Corvette och, jag vill minnas att de alla var på Bulltofta på det racet, minnet sviker en smula men några bilder finns kvar, mer om det nedan.
Det stora nummret var givetvis Sammy Millers raket-funnycar "Vanishing Point".
"Vanishin Point" var, såvitt jag minns, kapabel till 4 sekunders repor, den passade dock inte in i något reglemente så den körde enbart uppvisningsrepor och krävde att man ställde upp en sopcontainer en bit bakom bilen, uppbackad av en lastbil som låste containern på plats, ja det var tider det...
Jag har lite bilder från det racet, tagna med en Kodak Instamatic-kamera från 1971, så snart jag får tillfälle skall jag scanna dom och visa hur det såg ut.

I februari eller mars 1980 åkte jag och en av Bulltofta-kompisarna på VPL 10-biljett (de som vet vad det betyder, håll upp en hand :D ) upp till Stockholm och gick på Hot Rod Show.
Där fanns massor med häftiga bilar, tvärr hade den enda i sällskapet med kamera satt ett stjärnfilter på systemkameran, allt i syfte att få häftiga bilder.
Dessvärre var ljussättningen sådan att stjärnorna multiplicerades så till den grad att motivet försvann i floran av stjärnor så det blev inga bra bilder.
Som lök på laxen så fanns det inga lediga stolar på hemresan till Skåne, allt var uppbokat till hemvändande sportlovs resenärer så vi fick sitta i korridorer och på toaletter hela vägen hem, ja jösses, vilka minnen... 8)

Målet var klart redan då, att det skulle bli en C3-cabbe var bara en frågan om när, att det skulle dröja 27 år hade jag knappast tänkt då...

När vi så muckade i Maj 1980 var siktet ställt, jag och kompisen skanderade "Corvette... sommaren -81" i våra stunder av intoxikerat tillstånd men verkligheten ville annorlunda...jag fastnade i MC-träsket, i huvudsak på grund av att det var inom en närmare verklighet, rent eknomiskt. Kompisen tog vägen i en helt annan riktning men det är en annan historia.

Jag hade dom aktuella årgångarna av Wheels men när jag lämnade föräldrahemmet 1982 så kastades alla gamla biltidningar bort och mina rötter försvann så detta är ett litet nödrop för att hitta tillbaka till det förgångna:

* Någon som vet i vilket nummer av Wheels, Start&Speed eller Power som det fanns reportage från Bulltofta-racet i augusti 1979?

* Det nummer av Wheels som innehöll reportage från "Hotten" 1980, vilken månad var det?

Någon som råkar ha de exemplaren till salu eller vet var de går att skaffa?
Ingvar i LA (Landskrona)

www.ihansson.se
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Komplettering av ovanstående:

Det vore kul att hitta bra bilder på Bifrost-Corvetten liksom Juans Thorleifs-Corvette, någon som har sådana eller kan skicka lite länkar till dom?

Bifrost var ju en äkta funny car, i våra ögon var den bara vääääärst...
Ingvar i LA (Landskrona)

www.ihansson.se
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

I motsats till Ducster900 så tog jag med mej mina tidningar när jag flyttade hemifrån.
Har alla Power från de 4 första åren (-76 till -80 tror jag) någonstans i en flyttkartong, i väntan på att de skall bli lika värdefulla som de första årgångarna Kalle Anka.

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Start & Speed kommer jag väl ihåg, jag började min journalist bana som reporetr för den tidningen på 80-talet :)
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Sammy Miller kommer i alla fall jag och min far ihåg. Min far hade på den tiden byggt tidtagningen på Mantorp och vi spenderaden MYCKET tid där ute. Min far stod bakom Sammy en gång när han skulle starta. Pappa har fortfarande kvar dom glasögonen som han vid det tillfället hade på sig, fortfarande med smält asfalt på.... :)
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Stingray skrev:Start & Speed kommer jag väl ihåg, jag började min journalist bana som reporetr för den tidningen på 80-talet :)
Start&Speed läste vi redan på 60-talet Tommy! Det var dock inte populärt när läraren på fysiklektionen kom på oss när vi bläddrade i den rykande färska tidningen.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Lars J skrev:
Stingray skrev:Start & Speed kommer jag väl ihåg, jag började min journalist bana som reporetr för den tidningen på 80-talet :)
Start&Speed läste vi redan på 60-talet Tommy! Det var dock inte populärt när läraren på fysiklektionen kom på oss när vi bläddrade i den rykande färska tidningen.

/Lars/
hmm... måste varit på nått universitet då??? typ studier efter kriget eller nått... :roll: :lol: :P

Jag som e så ofantligt ung har ju inte varit med om så häftiga grejer som er utan för mig började corvette-intresset när en "lekkamrat", i lågstadiet, ´s pappa hade en, då vit, corvette -73:a. Nu bor jag på samma gata och denna corvette står kvar utomhus för beskådning. Men den är inte vit längre. Grön av alger :( Han startar den en gång om året och kör en sväng på våran gata sen e det inte mer. Frågan är om tom. rosten inte har nått mer att bita i?? den har ju stått utomhus sen jag va 8 år ... hela 12 år alltså! :lol:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Colorod o S&S

Inlägg av Ingo »

Jo Start o speed köpte jag nog första gången våren 74,sedan regelbundet på hösten. Colorod blev det nog inte förrän 75 jag kom i kontakt med.
Har ju kompletterat en del i efterhand.
Alla tidningar har jag kvar ,men jag grämer mig övar att en del gamla kataloger är borta ,typ amerikan racing från 75,rogerscustom 75,flera hansenkataloger,comfort custom etc..
Skriv svar