En långdragen renoveringshistoria...
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Så det är alltså så att även om jag bara ska varva kanske 5200 och ha ett komp runt 10,5:1 så behöver jag ha Hypernautic kolvar eller tillockmed smidda?
Har fått för mig att de smidda ska ha större kolvspel och då måste man varmköra motorn innan den belastas + att priset är ett helt annat, eller?
Känns ju dumt att köpa dyrare kolvar än jag behöver så förklara gärna varför de vanliga gjutna kolvarna inte är nog bra?
Har fått för mig att de smidda ska ha större kolvspel och då måste man varmköra motorn innan den belastas + att priset är ett helt annat, eller?
Känns ju dumt att köpa dyrare kolvar än jag behöver så förklara gärna varför de vanliga gjutna kolvarna inte är nog bra?

Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Mitt råd är att satsa på kvalitet när du ändå har isär motorn och skall maskinbearbeta den.
Helst smidda eller alt hyp kolvar.
För att få rätt kam till din motor måste du ta hänsyn till bl.a:
-Varvtalsområde
-Bakaxelutväxling
-Stallspeed (om du har automat)
-Komp förhållande, räkna ut det här: http://kb-silvolite.com/calc.php?action=comp
Notera att det dynamiska kompet är det viktigaste värdet och bör inte för en gatmotor hamna över 9 för då är det risk för spikning, 8-8,5 är ok.
Ju närmare 9 du kommer ju högre oktan och quencheffekt måste måste du ha för att inte få spikningar.
Läs i min 383 tråd där finns det mesta beskrivet vad beträffar kam val.
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=5470
Helst smidda eller alt hyp kolvar.
För att få rätt kam till din motor måste du ta hänsyn till bl.a:
-Varvtalsområde
-Bakaxelutväxling
-Stallspeed (om du har automat)
-Komp förhållande, räkna ut det här: http://kb-silvolite.com/calc.php?action=comp
Notera att det dynamiska kompet är det viktigaste värdet och bör inte för en gatmotor hamna över 9 för då är det risk för spikning, 8-8,5 är ok.
Ju närmare 9 du kommer ju högre oktan och quencheffekt måste måste du ha för att inte få spikningar.
Läs i min 383 tråd där finns det mesta beskrivet vad beträffar kam val.
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=5470
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Angående kolvbyte från gjutna till smidda. Tänk på att du vikten kan skilja sig mellan smidda och gjutna särskilt om du väljer trw eller seald power. Ändrad vikt innebär att du måste balansera om motorn. Träffade på en mopar 340 som vibrerade så att det inte var kul att köra bilen. I denna så satt det för tunga seald power kolvar trots att redan original gjutna är tunga. Det skilde nästan 100g per cylinder, vilket är mycket. Vill du ha en bra snurra ska du nästa alltid balansera om du gör några ingrepp i de roterande delarna.
kolla in denna hemsida angående balansering.
http://www.turnitedcnc.se/
//Kalle
kolla in denna hemsida angående balansering.
http://www.turnitedcnc.se/
//Kalle
de borde han ju göra ivf. för de är väl ingen försegling som visar att allt är från fabrikKalle Mankan skrev:Angående kolvbyte från gjutna till smidda. Tänk på att du vikten kan skilja sig mellan smidda och gjutna särskilt om du väljer trw eller seald power. Ändrad vikt innebär att du måste balansera om motorn. Träffade på en mopar 340 som vibrerade så att det inte var kul att köra bilen. I denna så satt det för tunga seald power kolvar trots att redan original gjutna är tunga. Det skilde nästan 100g per cylinder, vilket är mycket. Vill du ha en bra snurra ska du nästa alltid balansera om du gör några ingrepp i de roterande delarna.
kolla in denna hemsida angående balansering.
http://www.turnitedcnc.se/
//Kalle

See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Mina smidda 383 Ross kolvar är fortfarande till salu........
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=5509
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=5509
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Ja, balanseras ska det!
gbak: Dina kolvar är klart intressanta, men jag måste borra upp till 040.
Hittade detta kit:
http://www.cnc-motorsports.com/product. ... p1142=1428
Men fick lite varningar på ett annat forum om KBs Hyper-kolvar. Någon som hört mer om detta?
gbak: Dina kolvar är klart intressanta, men jag måste borra upp till 040.
Hittade detta kit:
http://www.cnc-motorsports.com/product. ... p1142=1428
Men fick lite varningar på ett annat forum om KBs Hyper-kolvar. Någon som hört mer om detta?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Tyvärr så är mina kolvar +30.
Men gör inte samma misstag som jag gjorde.
Dvs köp inte kolvarna först, utan börja med att borra/hona och se hur mycket som måste tas för att cylindrarna skall gå rena.
Det kanske inte räcker med +40, utan blir +60 som för mig.
Bestäm dig däremot om du skall ha smidda eller gjutna eller hyp, eftersom du kommer att ha olika spel (beroende på vilken typ av kolv du väljer) mellan cylinder och kolv.
Men gör inte samma misstag som jag gjorde.
Dvs köp inte kolvarna först, utan börja med att borra/hona och se hur mycket som måste tas för att cylindrarna skall gå rena.
Det kanske inte räcker med +40, utan blir +60 som för mig.
Bestäm dig däremot om du skall ha smidda eller gjutna eller hyp, eftersom du kommer att ha olika spel (beroende på vilken typ av kolv du väljer) mellan cylinder och kolv.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Ja, man blir ju bara köpsugen när man ser hur billiga grejorna är att köpa i USA, med tanke på vad det kostar att slipa veven här!
Nåja, här kommer lite mer bilder:

Vet någon vad dessa markeringar betyder?

Pumphjulen.



Börjar plocka ner framvagnen inför svetsningen av ramen...

...lossar styrningen...

...släpper ner höger A-arm med domkraft för att få ut fjädern...

...högra sidan nere!

...båda sidor lossade...

...från en annan vinkel...

...framvagn och styrning ute!

Här ser man båda sprickorna på samma bild...

...och här hur den andra sprickan går runt på undersidan ända fram till hålet för fjädern.
Nåja, här kommer lite mer bilder:

Vet någon vad dessa markeringar betyder?

Pumphjulen.



Börjar plocka ner framvagnen inför svetsningen av ramen...

...lossar styrningen...

...släpper ner höger A-arm med domkraft för att få ut fjädern...

...högra sidan nere!

...båda sidor lossade...

...från en annan vinkel...

...framvagn och styrning ute!

Här ser man båda sprickorna på samma bild...

...och här hur den andra sprickan går runt på undersidan ända fram till hålet för fjädern.

Senast redigerad av janbanan24 den mån jan 31, 2011 9:54, redigerad totalt 1 gånger.
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Skulle några av dessa kolvar passa min motor i övrigt?
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jag tog chansen med Keith Black och hans Hyperkolvar
# Name Price Qty Amount
1 Clevite 77 MS909P-10 SBC 262/302/305/327/350 2.45" Large Journal 1968-1995
Available $ 19.95 1 $ 19.95
2 Clevite 77 CB663P-20 SBC 262/267/302/305/307/327/350/400 2.10"
Available $ 18.95 1 $ 18.95
3 ARP High Performance SB Chevy Main Bolts - 4-Bolt Main w/ Large Journals
Available $ 30.95 1 $ 30.95
4 ARP Chevy 305,307,350,409 High Performance 8740 Rod Bolts
Available $ 57.95 1 $ 57.95
5 SB Chevy 400 Powerforce 8" Street Balancer - External Balance -
Available $ 60.64 1 $ 60.64
6 Chevy Woodruff Crankshaft Key, Short Style
Available $ 1.50 1 $ 1.50
7 SB-Chevy Dura-Bond Performance Cam Bearings 283/302/305/327/350/400
Available $ 13.00 1 $ 13.00
8 SB-Chevy Melling Standard Volume oil pump M55
Available $ 17.95 1 $ 17.95
9 Victor Reinz SB Chevy 350 Performance Gasket Set 1967-1985
Available $ 99.95 1 $ 99.95
10 SB Chevy 267,283,302,305,307,327,350 Brass Freeze Plug kit
Available $ 9.63 1 $ 9.63
11 Chevy 383 W/ 5.700" Rod, -12cc D-cup Keith Black Pistons
Available
Options:
Bore size: .040
$ 282.95 1 $ 282.95
12 4.040 Pre fit - Total Seal Classic Race Ring Set - 5/64 5/64 3/16
Available $ 85.00 1 $ 85.00
Subtotal:
Shipping:
Tax:
Total:
$ 698.42
$ 9.95
$ 0.00
$ 708.37
Total paid: $ 708.37
Total due: $ 0.00

# Name Price Qty Amount
1 Clevite 77 MS909P-10 SBC 262/302/305/327/350 2.45" Large Journal 1968-1995
Available $ 19.95 1 $ 19.95
2 Clevite 77 CB663P-20 SBC 262/267/302/305/307/327/350/400 2.10"
Available $ 18.95 1 $ 18.95
3 ARP High Performance SB Chevy Main Bolts - 4-Bolt Main w/ Large Journals
Available $ 30.95 1 $ 30.95
4 ARP Chevy 305,307,350,409 High Performance 8740 Rod Bolts
Available $ 57.95 1 $ 57.95
5 SB Chevy 400 Powerforce 8" Street Balancer - External Balance -
Available $ 60.64 1 $ 60.64
6 Chevy Woodruff Crankshaft Key, Short Style
Available $ 1.50 1 $ 1.50
7 SB-Chevy Dura-Bond Performance Cam Bearings 283/302/305/327/350/400
Available $ 13.00 1 $ 13.00
8 SB-Chevy Melling Standard Volume oil pump M55
Available $ 17.95 1 $ 17.95
9 Victor Reinz SB Chevy 350 Performance Gasket Set 1967-1985
Available $ 99.95 1 $ 99.95
10 SB Chevy 267,283,302,305,307,327,350 Brass Freeze Plug kit
Available $ 9.63 1 $ 9.63
11 Chevy 383 W/ 5.700" Rod, -12cc D-cup Keith Black Pistons
Available
Options:
Bore size: .040
$ 282.95 1 $ 282.95
12 4.040 Pre fit - Total Seal Classic Race Ring Set - 5/64 5/64 3/16
Available $ 85.00 1 $ 85.00
Subtotal:
Shipping:
Tax:
Total:
$ 698.42
$ 9.95
$ 0.00
$ 708.37
Total paid: $ 708.37
Total due: $ 0.00
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Tjena grabbar (...och tjejer?)
Tänkte dela med mig av lite bilder igen:

Här har jag börjat slipa rent runt sprickor och trasig framvagnsinfästning.

Framvagnsinfästning borttagen, bild underifrån...

...och bild uppifrån

...och eftersom att den var i princip helt av, redan innan, så gick den ju inte få loss i en bit, utan delade ganska snabbt på sig när framvagnen var lösmonterad och huggmejseln kom till bruk!

Så kom det en knycklad låda med motordelar från CNC-motorsports!

...såg inte lovande ut när även de inre embalagen var tilltryckta!

...men allt verkar ha klarat sig, så nu ska jag börja med provmonteringen!
Önska mig lycka till!
Tänkte dela med mig av lite bilder igen:

Här har jag börjat slipa rent runt sprickor och trasig framvagnsinfästning.

Framvagnsinfästning borttagen, bild underifrån...

...och bild uppifrån

...och eftersom att den var i princip helt av, redan innan, så gick den ju inte få loss i en bit, utan delade ganska snabbt på sig när framvagnen var lösmonterad och huggmejseln kom till bruk!


Så kom det en knycklad låda med motordelar från CNC-motorsports!


...såg inte lovande ut när även de inre embalagen var tilltryckta!


...men allt verkar ha klarat sig, så nu ska jag börja med provmonteringen!
Önska mig lycka till!

Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Lycka Till !
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Tummarna upp!!
_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jodå! Jag köpte mitt från CorvetteCentral om jag inte minns fel:tommen skrev:hej, måste passa på att fråga: finns det nya Framvagnsinfästningar att köpa någonstans, nån som vet?
ja har sökt på olika sidor men inte hittat nåt...
http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... Z50000050G
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Så, nu har jag fått hjälp med svetsningen av ramen!
Här kommer några bilder...
Först högra "fjädersätet" fotat underifrån i höger hjulhus. Alla sprickor i dessa områden helsvetsades och slipades plana för att sedan täckas av en större plåtbit som skulle täcka in hela området plus att förstärka de hörn som tydligen är ganska svaga.

Här ser ni plåten ifråga innan vi började svetsa och bända den på plats. Kortet är alltså taget på bilens vänstra sida, framifrån, ni kan se turbinen på växellådan bakom skruv-tvingen.

Här syns höger sida underifrån igen, samma som första bilden, men med förstärkningsplåten färdigsvetsad.

...och här syns vänster sida fotad uppifrån, och med pilar som pekar ut de fyra förstärkta områdena.


Här kommer några bilder...
Först högra "fjädersätet" fotat underifrån i höger hjulhus. Alla sprickor i dessa områden helsvetsades och slipades plana för att sedan täckas av en större plåtbit som skulle täcka in hela området plus att förstärka de hörn som tydligen är ganska svaga.

Här ser ni plåten ifråga innan vi började svetsa och bända den på plats. Kortet är alltså taget på bilens vänstra sida, framifrån, ni kan se turbinen på växellådan bakom skruv-tvingen.

Här syns höger sida underifrån igen, samma som första bilden, men med förstärkningsplåten färdigsvetsad.

...och här syns vänster sida fotad uppifrån, och med pilar som pekar ut de fyra förstärkta områdena.

Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Tack grabbar! ...här kommer nya bilder och frågor!
Konstigt att man har nya funderingar efter varje besök i garaget!?
Började dagens övningar med att kratsa, slipa och stålborsta runt allt det vi svetsade senast, för att få en ren och fin yta att börja rostskydda och måla. Lade sedan på någon form av zinc-primer.

Lade senare på ett lager svartfärg.

Sen tog jag mig an all gammal färg som satt kvar på motorblocket och alla fula kanter med gjutskägg.

...blir betydligt finare när man får jämna av kanterna, och de som vet säger väl att det är bra för att minska risken för sprickor?

Sen såg jag att ett av loppen hade denna konstiga "kant" man känner den helt klart med fingret!
...är det något att oroa sig över?

Jag beställde ju vevlagren när blocket var på motorslip, och han sa att jag skulle köpa lager för att veven skulle vara slipad .010 och såhär är mina lager märkta:

...men när jag skulle kolla "linjebalansen" (om veven är rak eller inte) så monterade jag främre och bakre övre lagerhalvor, på med olja och dit med veven. Jag var jättevarsam och lyckades få ner veven helt rakt, men den nöp liksom fast i lagren. Men jag tänkte att det kanske gör det innan oljan fördelat sig rätt, och lagren kostar ju inte så mycket, så jag gned runt den lite ändå. Här ser man vart veven ätit i lagren:

Så jag antar att lagren får jag köpa nya och att veven inte är slipad .010 eller? ...den verkar ju vara för stor för lagren!? På veven har han skrivit "Vev 0,05+" och "Ram 0.05+" ...antar att vi pratar milimeter då?
Så jag mätte veven med skjutmått, då jag inte har någon mikrometer, och det visar 2,444 tum på främsta lagerytan. (Den som åt upp lagret ovan.)

Skulle uppskatta all hjälp ni kan ge för att få svar på dagens frågor:
1: "Borrkanten" i ena loppet. Vad är detta? Har motorverkstan klantat sig här? Allvarligt?
2: Har jag köpt fel lager eller är veven inte slipad .010?
3: Några tipps på delar att kolla över innan jag monterar tillbaks framvagnen? ...nu när den liks ligger vid sidan av bilen!
Konstigt att man har nya funderingar efter varje besök i garaget!?

Började dagens övningar med att kratsa, slipa och stålborsta runt allt det vi svetsade senast, för att få en ren och fin yta att börja rostskydda och måla. Lade sedan på någon form av zinc-primer.

Lade senare på ett lager svartfärg.

Sen tog jag mig an all gammal färg som satt kvar på motorblocket och alla fula kanter med gjutskägg.

...blir betydligt finare när man får jämna av kanterna, och de som vet säger väl att det är bra för att minska risken för sprickor?

Sen såg jag att ett av loppen hade denna konstiga "kant" man känner den helt klart med fingret!


Jag beställde ju vevlagren när blocket var på motorslip, och han sa att jag skulle köpa lager för att veven skulle vara slipad .010 och såhär är mina lager märkta:

...men när jag skulle kolla "linjebalansen" (om veven är rak eller inte) så monterade jag främre och bakre övre lagerhalvor, på med olja och dit med veven. Jag var jättevarsam och lyckades få ner veven helt rakt, men den nöp liksom fast i lagren. Men jag tänkte att det kanske gör det innan oljan fördelat sig rätt, och lagren kostar ju inte så mycket, så jag gned runt den lite ändå. Här ser man vart veven ätit i lagren:

Så jag antar att lagren får jag köpa nya och att veven inte är slipad .010 eller? ...den verkar ju vara för stor för lagren!? På veven har han skrivit "Vev 0,05+" och "Ram 0.05+" ...antar att vi pratar milimeter då?
Så jag mätte veven med skjutmått, då jag inte har någon mikrometer, och det visar 2,444 tum på främsta lagerytan. (Den som åt upp lagret ovan.)

Skulle uppskatta all hjälp ni kan ge för att få svar på dagens frågor:
1: "Borrkanten" i ena loppet. Vad är detta? Har motorverkstan klantat sig här? Allvarligt?
2: Har jag köpt fel lager eller är veven inte slipad .010?
3: Några tipps på delar att kolla över innan jag monterar tillbaks framvagnen? ...nu när den liks ligger vid sidan av bilen!
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Hej,
Snyggt målat - hoppas bara att du inte anvämde Turtle's zinkprimer för det är nog det sämsta skit som finns... Blir en tjock hinna som inte fäster tan går att skrapa bort bort med nageln ...
Känner du en kant i loppet så är det fel. Klantskalle som borrat (eg honat).
Dina lager är förstörda. Veven skall gå lätt att snurra. Motorrenoveraren har skrivit 0,05+ eller 0.05+? Vem f-n blandar mm och tum för 0.005 (tum) överdim finns väl inte? Kommer inte i håg exakta måttoleranserna för veven men nom diam är ju 2.45 tum.
MVH
MN
Snyggt målat - hoppas bara att du inte anvämde Turtle's zinkprimer för det är nog det sämsta skit som finns... Blir en tjock hinna som inte fäster tan går att skrapa bort bort med nageln ...
Känner du en kant i loppet så är det fel. Klantskalle som borrat (eg honat).
Dina lager är förstörda. Veven skall gå lätt att snurra. Motorrenoveraren har skrivit 0,05+ eller 0.05+? Vem f-n blandar mm och tum för 0.005 (tum) överdim finns väl inte? Kommer inte i håg exakta måttoleranserna för veven men nom diam är ju 2.45 tum.
MVH
MN
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jag hade någon form av sprutbar "Kallgalv" från CRC.
Har jag förstått dig rätt att om veven var slipad 010 så borde måttet ha varit runt 2.44 tum? ...vilket det var, så är lagren gjorda för att blocket ska vara linehonat 010 och inte för att veven skulle vara slipad 010?
Har jag förstått dig rätt att om veven var slipad 010 så borde måttet ha varit runt 2.44 tum? ...vilket det var, så är lagren gjorda för att blocket ska vara linehonat 010 och inte för att veven skulle vara slipad 010?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79