Insats gänga i blocket..?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast

Insats gänga i blocket..?

Inlägg av Joakim »

Hej!!

Jag har lite frågor angående att sätta i en insats gänga i blocket på min 350. Det är gängorna till en av topplocksbultarna som är mindre bra, de hade satt i en annan lite längre bult i det ena hålet, kanske för att få det att "ta" lite mer.
Mina frågor är var kan man köpa 7/16-14 typ Helicoil insats gängor i Sverige…?? Och hur mycket material har man kvar runt gängorna innan man är ute i vattenkanalen… går det att göra en sådan här reparation..??

Jag såg att det fanns färdiga kit att köpa på andra sidan Atlanten.

Mvh Jocke.
Corvette SB Convertible -72
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av claesson »

Hej jocke!
inga problem att sätta i en insatts gänga för 7/16-14 Helicoil man borrar upp hålet till 12,5mm vill jag minnas sedan är de bara och gänga upp med en Helicoil gängtappen och skruva i insattsen. Dom flesta verkstäder har dom här insattserna och gängtappar finns de ingen verkstad du kan låna tappen av ? Gamla volvo Bm verkstäder och harley davidson verkstäder är ett hett tips då dom använder tum mycket. annars kostar tappen drygt 200kr+ moms. insattser betalade jag en 10 kr st vid en HD verkstad.
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Joakim »

Hej Claesson!!

Tack för hjälpen!!
Jag hittade en sats att köpa på amazon.com, det kändes som om det blev ganska billigt $9,99 för grejerna och $12 för frakten, det stod att det skulle var en 29/64 borr till detta, tror att det blir 11,5 mm om jag inte räknade fel och det är ju lätta att hitta.

Bild

Mvh Jocke
Corvette SB Convertible -72
Skriv svar