R-Däck o oljetråg?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Björn Friberg
Nykomling
Nykomling

R-Däck o oljetråg?

Inlägg av Björn Friberg »

Hej igen! Någon som har erfarenheter av R-Däck på Corvette C5 eller liknade bil? Hooiser R6 ,Kumho ,Toyo R888, Yokohama 048R?

Byter man tråg allternativ modifierar tråget för bankörning? Eller skall det fungera som det är? har som sagt rasat min motor och borde vara ett oljebortfall eller fabrikationsfel som orsakat detta, men oljepumpen var riktig och kanalerna riktiga. Så jag funderar på om det kan vara oljebortfall vid kurvtagning?Raset inträffade vid " sportig" körning på kurviga vägar.
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

I min instruktionsbok (C6) står det att man ska fylla på en extra liter motorolja när man ska köra racing, det är väl för att oljepumpen inte ska gå torr vid kurvtagning kan man tänka. :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Borde frästa packboxarna i motorn..
-69, 502, Coupé
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: R-Däck o oljetråg?

Inlägg av vette.se »

Björn Friberg skrev:Hej igen! Någon som har erfarenheter av R-Däck på Corvette C5 eller liknade bil? Hooiser R6 ,Kumho ,Toyo R888, Yokohama 048R?

Byter man tråg allternativ modifierar tråget för bankörning? Eller skall det fungera som det är? har som sagt rasat min motor och borde vara ett oljebortfall eller fabrikationsfel som orsakat detta, men oljepumpen var riktig och kanalerna riktiga. Så jag funderar på om det kan vara oljebortfall vid kurvtagning?Raset inträffade vid " sportig" körning på kurviga vägar.
Har kört sju år med mixat Hoosier och Kumho Ecsta V700 utan problem och det på bana samt Kumho på gata också. Jag har original LS1 oljetråg men en oljepump med högre kapacitet/tryck än original samt en accusump som hjälper till vid extrem körning och för att kalla det extrem körning med höga G krafter måste du ha Hoosier slicks på bilen.
Jag kör också med LE8888 olja som inte har den otrevliga egenskapen som alla andra oljor som börjar brytas ner och får försämrad smörjförmåga vid extrema temperaturer, LE's egenskaper förbättras vid extrema temperaturer.

Det finns ingen som helst risk att köra hårt på kurviga vägar om du har rätt oljenivå(helst uppe vid maxstrecket) och som nämts tidigare rekommenderas en liter extra vid bankörning. Ras kan också bero på extrema oljetemperaturer vilket är vanligt om du har allt original.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Lånar tråden lite, tänkte testa Kumho R-däck på mina orginal fälgar!

Vilken storlek är då lämpligast?
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Nutte2 »

Hej Körde sommaren 07 med nya R888 jag och en C6 och det körde vi på strippen och race men aldrig bana. Funkade kanon mkt bra däck. Lär dock värmas för att få bra grepp :twisted: :twisted:
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av puramuk »

Nutte2 skrev:Hej Körde sommaren 07 med nya R888 jag och en C6 och det körde vi på strippen och race men aldrig bana. Funkade kanon mkt bra däck. Lär dock värmas för att få bra grepp :twisted: :twisted:
om man skor bilen med 4 st r888 hur länge håller dom ? med en normal till över trissad förare :D
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Nutte2 »

De slits mycket fortare än orginaldäck för gummiblandningen är mjukare. Ska du köra bana så hör med Anders på vette han vet vad det ska vara :D
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av 62an »

Har kört ett par år med Nitto NT01 med utmärkt resultat. Storlek 275/40-17 fram och 315/30-18 bak. Jag har dock inte originalfälgarna till det, utan CCW Classic 10,5 resp 11 tum.

Jag har nu beställt Hoosier R6 till denna säsong, men planerar att även ha en uppsättning Nitto eller Kumho som komplement. Tyvärr finns det inte så många däckalternativ för mig, eftersom det inte är så många som gör däcken i mina storlekar.

Bilen har aldrig råkat ut för "oil starvation", och då har jag kör hårt på bana många gånger. Vill du vill vara riktigt säker finns det ju torrsumpssmörjning att tillgå! :D

Glöm inte att hjulinställningarna bör justeras om man kör med R-däck på bana. Annars får man inte valuta för pengarna och däcken slits fortare.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

62an skrev: Glöm inte att hjulinställningarna bör justeras om man kör med R-däck på bana. Annars får man inte valuta för pengarna och däcken slits fortare.
vilken hjulinställning ska man ha om man köper r däck... :roll:
funkar Z06:ans som jag läste om i en annan tråd :?: :roll:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Nutte2 skrev:Hej Körde sommaren 07 med nya R888 jag och en C6
vilken storlek körde du me då :roll: :shock: :?:
det verkar ju inte finnas 275 40 18 :?
Kolla på Bettan här!
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Masterworks skrev:Lånar tråden lite, tänkte testa Kumho R-däck på mina orginal fälgar!

Vilken storlek är då lämpligast?
vill oxå veta detta :?: :?: :?:
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Nutte2 »

Körde på 295/35/18 bak. mycket bra grepp på strippen. :D
"Blue Beast"
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

hmmm. verkar vara en oläst tråd det här :shock: :roll:
eller :?: :?:
nån som vet var man köper Kumho Ecsta V700 :?:
har inte hittat dem nånstans :cry:
Kolla på Bettan här!
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: R-Däck o oljetråg?

Inlägg av forsberg »

vette.se skrev: Ras kan också bero på extrema oljetemperaturer vilket är vanligt om du har allt original.
vad ska man modifiera för att undvika detta :shock: :roll: :?:
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Nutte2 »

En högkapacitet kylare för trimmade motorer där aluminiumkylaren är typ mer än dubbelt så stor kyler mycket bättre.
En sån kommer jag att satsa på sen. :D
"Blue Beast"
Skriv svar