När jag sökte min Corvette för ett år sedan var min inställning att skicket på bilen var viktigare än manuell eller autamatisk låda, var bara resten av bilen OK så kunde jag ta vilken låda som helst.
Det bar sig så att den bil jag fastnade för hade automatlåda och jag har hittills inte ångrat mig.
I grunden håller jag mer att en sportbil skall vara manuell men jag gillar samtidigt att slippa veva om hela tiden, det gör jag med min vardagsbil så jag får nog av det...
Det är väl även så att preparerade automatlådor nyttjas i de flesta dragracingbilar på grund av sin säkra funktion, mindre risk för missad växel och övervarv och är därför snällare mot motor och bakaxel?
Min erfarenhet även är att gamla vajermanövrerade kopplingar som skall klara 4-500 hästar är betydligt tyngre att jobba med än Volvons hydrauliska koppling.
Har en kompis som hade träningsvärk i en vecka efter en studentkörning med sin 1968-Camarocabbe med 396á och manuell låda...
Bränsleekonomin?
Förmodligen är den sämre med de äldre automatlådorna, nyare automatlådor har väl lockup-funktion som sparar bränsle men jag vet inte om den någonsin kan bli "snål", dessutom är det nog lättare att hornen växer med en manuell låda, man busar till lite extra och då kostar det soppa igen.
Testa lite olika bilar och bilda dig en egen uppfattning, här får du nog många partiska svar.