styrservocylinder

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Stefan G
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

styrservocylinder

Inlägg av Stefan G »

Hej!
jag har köpt en ny styrservocylinder som jag har tänkt att byta när jag får lite mindre att göra. (Bilen är en C3 från 1974).
Frågan är om det är något jag behöver tänka på när jag byter den? Det är väl bara att lossa slangarna,skruva bort den gamla cylindern , dit med den nya, tillbaka med slangarna och fylla på olja.

Eller behöver man justera in den nya på något sätt och behöver den luftas efteråt och hur gör man det isåfall :?:

/Stefan
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Ta kort på hur slangarna sitter, annars om du förväxlar dom så kommer den att slå (passa fingrarna) annars vad jag vet så e det inga konstigheter
Du kan ju låta servoburkslocket va av och vrida hjulen höger - vänster ngra gånger och på så sätt lufta

http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Stefan G
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Stefan G »

Det var en smart ide att ta kort på slangarna, det ska jag göra.
Tack för tipset

/Stefan
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Du kan fylla cylinden genom att dra kolvstången ut och in några gånger innan du monterar fast kolvstången i fästet i ramen. Detta undviker att du piskar upp en massa skum i servopumpen då du startar upp med luft i systemet...

Får du problem med att hjulen drar sig åt något håll utan attt du rör ratten kan "nolla" styrningen genom att hissa upp framvagnen och skruva på skruven under metallkåpan på servoventilen.

/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Vad fick du ge för styrservocylindern? Har själv läckage,men vet inte riktigt var det kommer ifrån, om det är cylindern eller slangarna ...
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Cylindern kan ju renoveras om den läcker, ganska enkelt jobb.
Stefan G
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Stefan G »

Nexxus skrev:Vad fick du ge för styrservocylindern? Har själv läckage,men vet inte riktigt var det kommer ifrån, om det är cylindern eller slangarna ...
Jag fick ge 1500 kr för cylindern. Jag har en granne som tar hem delar från USA och säljer på lokala bilutställningar m.m. Så jag köpte en av honom.

/Stefan
Stefan G
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Stefan G »

Johan Fräjdin skrev:Cylindern kan ju renoveras om den läcker, ganska enkelt jobb.
Jag funderade på det men sen fick jag höra från flera håll att det ofta är den kromade "cylinderpinnen" som är sliten och då räcker det inte att byta packningar. Så jag tog det säkra före det osäkra. Men om det är någon som vill köpa en styrcylinder som läcker är det bara att kontakta mig.

/Stefan
Skriv svar