Hej alla Corvette vänner!
Jag var och besiktigade bilen (-92 LT1) idag och den gick igenom utan anmärkning.
Men jag reagerade på att HC värdet stigit från 0,16 till 0,99 (Gräns värdet ligger på 1.00)
Lamba värdet hade stigit från 1,00 till 1,02 alltså nästan oförändrat
CO värdet har stigit från 0,0 till 0,3
CO 2500 var oförändrat 0,1
Det som är gjort sedan förra besiktningen är att jag bytt till en ny CCM Box med det gamla chippet som satt i den trasiga boxen,K&N Luftfilter.
Den sätter inga fel koder,Jag kan inte se att det läcker i avgas systemet heller.Spridarna är förmodligen alldrig bytta på den,kan detta vara problemet?
Den har rullat 13800 mil och går jämt och rent för övrigt.
Visserligen så gick ju bilen igenom besiktningen men man börjar undra vad som är på gång.
Någon som vet vad detta kan bero på ?
Tacksam för svar.
Peter GBG
HC värde
- Peter sp2000
- Rookie
- Inlägg: 93
- Blev medlem: sön feb 25, 2007 11:24
- Ort: Göteborg
HC värde
Corvette Cab-92-Aut
luktar kassa spridare lång väg. ohmmät, alla 8a skall ligga innom 1ohm.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Då jag jobbar på Sbp ser jag detta dagligen. Var bilen riktigt varm? Brukar ge dessa symptom. Kolla genom att köra den "riktigt" varm o sen kör in om en bilprovning o be dem kolla värdena igen. Vi gör detta gratis så det bör de andra stationerna väl kunna oxå.
Mvh Jerker
Mvh Jerker
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
- Peter sp2000
- Rookie
- Inlägg: 93
- Blev medlem: sön feb 25, 2007 11:24
- Ort: Göteborg
Hej!
Har nu kollat ohm talet på samtliga spridare både med kall och varm
motor (98grader på kylvattnet) och jag får inga stora skilnader på värdet
ca 2-3/10 delar.
Hade kört ca 1mil och bilen stod still ca 10min innan jag körde in på bilprovningen.
Om jag förstått detta så är HC värdet = oförbränd kolväte = oförbränd
bensin. Rätta mig om jag har fel.
Kan då detta betyda läckande spridare?
Bilen går rent och fintför övrigt,kanske en liten aning orolig när man stannar med driven ilagd .Vid tex röd ljus.(Tomgången ligger på ca 700-800 varv med driven ilagd är detta normalt?)
Tar gärna imot fler förslag om någon annan haft samma problem.
Tack på förhand!
Peter GBG
Har nu kollat ohm talet på samtliga spridare både med kall och varm
motor (98grader på kylvattnet) och jag får inga stora skilnader på värdet
ca 2-3/10 delar.
Hade kört ca 1mil och bilen stod still ca 10min innan jag körde in på bilprovningen.
Om jag förstått detta så är HC värdet = oförbränd kolväte = oförbränd
bensin. Rätta mig om jag har fel.
Kan då detta betyda läckande spridare?
Bilen går rent och fintför övrigt,kanske en liten aning orolig när man stannar med driven ilagd .Vid tex röd ljus.(Tomgången ligger på ca 700-800 varv med driven ilagd är detta normalt?)
Tar gärna imot fler förslag om någon annan haft samma problem.
Tack på förhand!
Peter GBG
Corvette Cab-92-Aut
hc -lambda
Att bilen är varm brukar personalen på bilprovningen se till,och en corvette brukar man gärna susa några varv runt varmkörningssträckan med
,men saknas grundvärmen kanske det inte hjälper.Bilen bör har gått några mil före besiktning så den är driftvarm.
Är avgassystemet helt tätt?
Minsta läckage brukar dra upp lambdavärdet ,och ibland höjs även annat därför,åtminstone HC.
Är det länge sedan du bytte olja och bilen har bara gått kortkörning,så kan problemet ligga där.Alltid nybytt olja när man besiktar,för ligger den på gränsen brukar det räcka för att klara värdena.
Risiga stift,tättluftfilter påverkar också.

Är avgassystemet helt tätt?
Minsta läckage brukar dra upp lambdavärdet ,och ibland höjs även annat därför,åtminstone HC.
Är det länge sedan du bytte olja och bilen har bara gått kortkörning,så kan problemet ligga där.Alltid nybytt olja när man besiktar,för ligger den på gränsen brukar det räcka för att klara värdena.
Risiga stift,tättluftfilter påverkar också.
- Peter sp2000
- Rookie
- Inlägg: 93
- Blev medlem: sön feb 25, 2007 11:24
- Ort: Göteborg
Hej igen!
Stifft,kablar och luftfiltret är nytt.
Oljan och filter byttes förra våren och har gått ca 300 mil fram till denna besiktningen.
Skall byta olja och filter på bilen innan den ställs av i slutet på september
det kanske funkar med tanke på HC värdet,isåfall funkar ju vevhusventilationen ,hoppas det ialla fall.
En fråga till ang. spridarna mätte ohmen och dom låg på 11,9-12,3 ohm
Läste någon stans att ligger värdet under 12ohm så är dom kass,någon som vet detta?
Tack på förhand!
Peter GBG

Stifft,kablar och luftfiltret är nytt.
Oljan och filter byttes förra våren och har gått ca 300 mil fram till denna besiktningen.
Skall byta olja och filter på bilen innan den ställs av i slutet på september
det kanske funkar med tanke på HC värdet,isåfall funkar ju vevhusventilationen ,hoppas det ialla fall.
En fråga till ang. spridarna mätte ohmen och dom låg på 11,9-12,3 ohm
Läste någon stans att ligger värdet under 12ohm så är dom kass,någon som vet detta?
Tack på förhand!
Peter GBG

Corvette Cab-92-Aut
dubbelpost 

Senast redigerad av Jake den ons sep 17, 2008 17:56, redigerad totalt 1 gånger.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
olika spridare har olika ohm.. knöligt va
men dina verkar OK.
Annars har vi ju lambdasensorerna, men de brukar tvärdö. Justera TPS, kan ju göra att motorn fettar lite. Suger den i sig för mycket EGR, gör ju att du får olja i insugsluften? EGR ventilerna och filtren?

Annars har vi ju lambdasensorerna, men de brukar tvärdö. Justera TPS, kan ju göra att motorn fettar lite. Suger den i sig för mycket EGR, gör ju att du får olja i insugsluften? EGR ventilerna och filtren?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707