Känsliga punkter?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Känsliga punkter?

Inlägg av CoolvetteC3 »

Jag vill hissa bilen i vinter men inte mer än att hjulen går fria.

Anledningen är ett lågt garage och en portautomatik som bygger neråt och om jag hissar upp bilen så att hjulen är avlastade blir det onödigt nära automatiken.

Jag vill ändå avlasta hjulen och eventuellt ta av dom och den enda chansen blir då att lyfta ute vid hjulen, då förblir ju fjädringen nertyngd, i motsats till resultatet om jag lyfter i ramen eller i diffen.

Frågan är om de bägge punkterna på bilderna markerade med röda pilar klarar att fungera som lyftpunkter utan att skadas eller deformeras, se bilderna:

Bild

Bild

När hjulen är avtagna så tänkte jag palla upp naven på något sätt, exakt hur får jag se när det blir aktuellt.
Ingvar i LA (Landskrona)

www.ihansson.se
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Bred »

Ursäkta att jag inte direkt besvarar din fråga, men är lite nyfiken på en sak. Varför kan du inte hissa bilen i frambalken, lossa hjulen, lägga klotsar under frambalken runt domkraften och sänka ner igen. Likadant på bakaxeln.

Ska jag vara ärlig gillar jag inte någon av de punkterna du markerat, men det är bara för att jag alltid använder framvagnen och bakaxeln.

Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

håller med
Lyft
Ta av hjul
och sänk ned på träklotsar längds ramen
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Precis jag brukar lyfta framför bakhjulen på balken och ta bort hjulet,sen ser man ju hur mycket man behöver lägga dit så inte skivan tar i backen.
samma fram men jag brukar lägga en större träbit imellan frambalken och domkraften så inte den skadas..
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Chrippe »

Framvagnsbalken är ingen önkvärd punkt att lyfta upp corvetten i det finns en del som fått SPRICKOR allternativt KNÄCKT balk efter mycket lyftande med domkraft under den .
Jag själv lyfter upp den med domkrafterna bakom fram hjulen i rammen , för att sedan sätta pallbockar fram till på krängnings hämmaren bygelfäste. Då håller sig ramen rak om man även pallar upp framför bakhjulen på ramen .

CoolvetteC3 NEJ! Ingen av dom punkterna du angav är bra.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Vid ett tillfälle (vid början av min Corvette karriär) lyfte jag framvagnen mitt under framvagnsbalken.
Såg senare att balken vek in sig någon cm, just där jag lyft.

Så det är definitivt inget bra ställa att sätta garagedomkraften där!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

tar man en stor träkloss som är större än balken och lägger imellan funkar det,men hissar man direkt på så blir den inte snygg
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Håller med Chrippe och de andra, lyft inte i dessa punkter !

Du kan ju tömma däcken på luft så fär du ngn centimeter mer att spela på (alltså efter att du petat in domkraften under ramen bakom framhjulen/framför bakhjulen, pys ut luft och stoppa in pallbockar eller ngt annat stabilt mellan garagegolvet och ramen, ta bort hjulet och sänk domkraften och låt ramen vila på stödet mellan denna och golvet).
//Hagge
Skriv svar