Då var det dags att besikta bilen för första gången med nya motorn. Förutom blocket är det en LG G5X1-E kam, AFR 225 toppar, LG headers med racekatalysatorer.
Jag var lite förutseende och åkte och kollade avgasvärdena i början på oktober. Med en vassare kam är det problem med värdet på tomgång, det kommer ut oförbränt bränsle. HC-värdet var 800++
Jag väntade på att mappningsgurun Anders på vette.se, skulle komma hem från semestern för att om möjligt få hjälp med att få ner HC-värdet. I med E85, upp med tomgångsvarvet till max samt en specialmappning just för besiktningen med så mager blandning vi bara vågade. Anders tipsade om en duktig svetsare som kunde sätta tre katalysatorer efter varann, så han trodde nog inte riktigt att åtgärdena skulle räcka.
Till besiktningen hemma i Högdalen den 31/10 kl. 15.40. Jag dånar in i besiktningshallen och all verksamhet avstannar. Jag har tur och får en kille som är raceintresserad som besiktningsman. Han kände t.o.m. igen mig och bil från Tullinge Raceway. När vi närmar oss miljökontrollen väntar två andra besiktningmän och jag börjar ana oråd. Inga problem, dom var bara där för att hjälpa till med mätutrustningen. HC-mätaren visade på 78 och bilen blev godkänd med blankt papper
God Jul!
Tomten