visst kan det vara synd om alla 25 000 som jobbar där

själv är jag verksam inom byggsektorn å vi är 250 000 personer som åxå känner av dem bittra tiderna..vad kommer dem att göra för oss

Bra ide Frisk!frisk skrev: ........ Nä lägg ner skiten och starta en ny bilfirma som sattsar på bilar som folk vill ha! Vettiga elbilar skulle varenda svensk och kines köpa.
Nu svamlas det rejält.frisk skrev:Nä så fan heller att ska staten gå in och rädda företag! Är folk så inkompetenta så man inte sparar pengar inom ett företag för dåliga tider, inte klarar av att sälja det man tillverkar varför ska man då gå in och rädda ett sånt företag. Nä lägg ner skiten och starta en ny bilfirma som sattsar på bilar som folk vill ha! Vettiga elbilar skulle varenda svensk och kines köpa. det e jag övertygad om. men för att det ska vara genomförbart krävs ju lite hjälp från våra politiker som å ena sidan pratar om miljö och sedan fattar beslut som e mot miljön. helt obegripligt... men så e det när svenska folket inte röstar på kunnigt folk.
Låt svenska folket tjäna pengar på att producera egen el som i tyskland. Och ge sedan folket i världen en seriös elbil som konkurerar med bensin, diesel, biogas-bilar så ska ni se att en stor majoritet väljer elbil.
Och jo... tekniken för bra elbilar finns redan.. den har funnits länge nu. Men vi kanske ska låta staten ge bort miljardbelopp till volvo och saab så dom kan få fortsätta producera skit som ingen igentligen vill ha!
Saab börjar ju vara en Opel/Vauxhall med annan grill,men volvo har nog kvar mer av sin själ.Jake skrev:Statligt ägt eller inte, miljöbilar eller inte, Saab eller volvo..
Visst att de är till salu och att de haft en praktfullt inkompetent ledning (både GM å FORD). Men när de snackar om att sälja så bevisar de bara hur ibicilla de är.
SAAB automobil ett företag som ALDRIG har gått med vinst och nu har fått varumärket urvattnat, och inte ens säljer en bil. hur fan kan de tro att nån bill ha det. Bara svensk nostalgi som vill ha det kvar.
VOLVO har iallafall gått bra de senaste åren. Men de har tjänat sina pengar på XC90n. när den marknaden försvann så fanns det inte så mycket kvar. 30, 40 och 50 serien är relativt små bilar som man kan komma ganska långt med. Så har finns det ju iallafall något att bygga vidare på.
Skulle vara intressant att se en bil som är miljöoptimerad på 20 års och 25000 mil sikt istället för vinstoptimerad. Har en känsla av att den inte kommer att vara i närheten av det vi kallar miljöbil idag.
Ja med tanke på att värmepaketet i en vanlig bil har kapacitet som en villapanna är det nog tveksamtStefan skrev:Elbil i Sverige på vinter är de genomförbart? Jag menar det går ju åt en del energi för att värma kupen som i stort är gratis på en vanlig bil
En bil-bensinmotor har en verkningsgrad på sådär 15-25% så det finns lite kvar att fixa medfrisk skrev:.......................
Sen att det skulle vara på väg effektivare motorer?? Dagens bästa motorer har en verkningsgrad på 97-98%. En ytterst liten ökning av verkningsgraden och vi har uppfunnit evighetsmaskinen...
Snacka går ju!
Motorer som finns ute på marknaden med 97-98% verkningsgrad ,var då finns dessa under?frisk skrev:Jo visst e det så att batteriet i tex. Tesla Roadster vbäger 500kg. Men det gör ju nästan min motor i corvetten också om man lägger till en full bensintank. Vad spelar det för roll?? Batteriets utveckling kommer ju att gå framåt om det finns ett intresse för bilindustrin att utveckla det! Det gör det inte nu och därför har vi inte något optimalt batteri ännu. Sen förstår jag inte argumentet att batteriet är dyrt?? Det tro fan det e dyrt när det inte massproduceras. Norrmännen gör ju en elbil nu som inte kostar så mycket pengar. Danskarna med. Och ändå e det vi svenskar som har producerat bilar i många år som inte hänger med. Tycker det e skandal. Visst blir det garanterat sämre till en början med en elbil men det kan vi väl alla stå ut med för utvecklingens skull??
Det låter nästan som om du e från Örebro Ingo!?!?
-Det går aldrig....
Sen att det skulle vara på väg effektivare motorer?? Dagens bästa motorer har en verkningsgrad på 97-98%. En ytterst liten ökning av verkningsgraden och vi har uppfunnit evighetsmaskinen...
Snacka går ju!
Nog lär det finnas V8 motorer väldigt länge,faktum är att Ford sidor från början av 30talet fungerar fortfarande,kanske bättre med moderna oljor.Stefan skrev:Jag kommer köra V8 så länge det finns![]()
Länge leve Cheva
Gick fort att skriva det där inlägget, stavade ju värre än jag brukarfrisk skrev:Men åååå
hehe
Nu får du ju inte förstöra detta Jake
Allt om elbilens vara eller icke hänger ju som jag sa på att svenska regeringen sattsar ordentligt på ett enkelt och MILJÖ-mässig produktion av el. Annars fallerar ju allt såklart.
Litium jon-batterier är miljöanpassade. Innehåller ej kvicksilver, kadmium eller bly.