Så här är det med elmotorer,att stora elmotorer ha rrätt hög verkningsgrad,och då pratar jag STORA.,alltså inget som går att ha i en bil.frisk skrev:Bara så ni vet så sitter jag och myser lite...![]()
Vi har fått igång en debatt på ett stendött forum ju! hehe
Ok. Jag tog väl i lite mycke, men det behövs ju feta rubriker för att få igång nåra av er. Du skriver Ingo först att elbilar e skit sen börjar du diskutera solceller som ett bra alternativ. Jag misstänker att du tänker på dom nya solcellerna som håller på att utvecklas av flera svenska företag uppe i norra sverige bla.?Men då behöver vi ju ett sånt där batteri ju som va omöjligt i med dagens teknik. Något du säger dig veta mycket om eftersom du säljer bly?? Men ok.. solcellerna kanske ska leverera spänning till nån uppvärmd ratt att hålla i för bekvämlighetens skull. Tänk hur dom klarade av häst och vagn för inte så många decenier haha.
När det gäller verkningsgrad på elmotorer så undrar jag var ni får era konstiga siffror ifrån?? E det från skrothandlarn det med??
![]()
![]()
Och nej jag har aldrig röstat på miljöpartiet och det kommer jag troligtvis heller aldrig göra. Jag tycker bara att det finns så förbaskat mycket man kan göra , inte bara för miljöns skull utan även för utvecklingens skull. Jag är nog en av corvetteägarna som spottar ut flest avgaser per mil...
nu får jag inte skriva mer för frugan.... återkommer!
Men om du har en elmotor och ligger på max,så börjar den gå varm,så en elmotor för att driva en bil med 95% verkningsgrad,glöm det.
Och problem med batterier går ju inte att undgå,alla fantasibatterier man hittat på var antingen aldeles för dyra eller så höll dom inte vad dom lovade.
Blybatterier har den fördelen att dom är bara att återvinna och tillverka ett nytt.
men det är mycket hokuspokus runt blybatterier också,och inga av nymodigheterna har riktigt hållit vad dom lovat,det blir passiviseringar. ett vanligt bilbatteri stoppar kanske fem år i snitt,och då djupurladdas dom aldrig,en djupurladddning och passiviseringen börjar.
Fritidsbatterier är ju bättre i det fallet,men då ger dom inte lika mycket effekt istället.
Så att idag påstå att det finns elbilar och att det fungerar är bullshit.
Angående solceller,har man ju dels hittat på ett billigare sätt att tillverka celler på med liknande effekt som gamla sorten,och så har man kommit på att montera linser på solcellen för att öka effekten,så där händer saker,men optimismen är reltivt stor också