Kompressor alt turbo på Z06:a-07

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
worldchamp
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: mån mar 26, 2007 17:31
Ort: Gnosjö
Kontakt:

Kompressor alt turbo på Z06:a-07

Inlägg av worldchamp »

Har någon här erfarenhet av montering av kompressor eller turbo på en Z06:a?

Hur är hållbarheten på motor och drivlina?

Pris monterat och klart?

Vad blir det för Hk och Nm??

Väntar med nyfikenhet på svar.
Gillar att köra häftiga bilar, men har inte tid att skruva då idrotten tar den lilla fritid jag har.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor alt turbo på Z06:a-07

Inlägg av vette.se »

worldchamp skrev:Har någon här erfarenhet av montering av kompressor eller turbo på en Z06:a?

Hur är hållbarheten på motor och drivlina?

Pris monterat och klart?

Vad blir det för Hk och Nm??

Väntar med nyfikenhet på svar.
Med original kolvar/stakar ska du inte köra mer än max 6psi laddtryck om det ska vara driftsäkert, övriga komponenter i drivlinan är det inget problem med.
Med kompressorkit och headers + racekattar får du ut omkring 540-550hk på bakhjulen. Original har omkring 430-440hk på bakhjulen. Vi har gjort en -06 och en -08 och slutresultatet är ungefär detsamma. En tumregel är omkring 20hk/psi laddtryck.
Försöker du köra med mer laddtryck ligger kolvarna risigt till, originalkolvarna är riktigt usla. Det som inte heller hänger med är bränslesystemet, du kan i bästa fall plocka ut upp till 570-590hk med en boost-a-pump installerad, sen måste det till en större uppgradering av bränslesystemet.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar