Maxhastighet?
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Maxhastighet?
Kanske lite ointressant ämnesfråga, men...
Har som sagt en -78 där man bytt ut gamla motorn till en 6,6 liters 400cu in motor.350hk. Hastighetsmätaren på bilen går endast till 220km /h nog måste bilen göra högre farter än så???? Ngn som vet eller gissar bra vad den kan göra???
Har som sagt en -78 där man bytt ut gamla motorn till en 6,6 liters 400cu in motor.350hk. Hastighetsmätaren på bilen går endast till 220km /h nog måste bilen göra högre farter än så???? Ngn som vet eller gissar bra vad den kan göra???
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
samma
Håller med om att accelarationen är det härligaste, men det är ju alltid kul att ha en hastighetsmätare som talar om någorlunda den korrekta topphastigheten. Vet att den åtminstonde går i 200km/h och det känns som den har en del kvar att ge, men vill helst inte prova, balansen i bilen är inte den bästa, dessutom sitter det på 265 fram och 295/50/15 bak, de förbättrar inte väghållningen direkt 

- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
200
Sant 200 i C3:an är ingen höjdarupplevelse, men som sagt man måste ju prova vad skötebarnet går för 

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Har inte heller provat toppfarten, då jag tycker att det är accet som räknas och allra helst då genom att utnyttja det enorma bottenvridet. 

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Stallspeed?! I och för sig är det många pållar i stallet, men här kör vi manuellt! 

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Kolla instrument...
På original varvräknaren studsar bara nålen omkring vid acc, så jag brukar köra på gehör och kanske växla vid 4500 rpm. Ska byta fördelaren till nästa säsong för att jag tror att brytaren (fortfarande brytare i kärran...Suck!:roll:) flyter ovanpå vid högre varv. Motor är byggd (Hydralrullekam) för 2500-6000 rpm.
På original varvräknaren studsar bara nålen omkring vid acc, så jag brukar köra på gehör och kanske växla vid 4500 rpm. Ska byta fördelaren till nästa säsong för att jag tror att brytaren (fortfarande brytare i kärran...Suck!:roll:) flyter ovanpå vid högre varv. Motor är byggd (Hydralrullekam) för 2500-6000 rpm.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Läckert!johan lu skrev:Visste ni att en corvette 68 med 427L88 med rätt utväxling och öppna headders uppmättes till 296kmh i slutet på 60 talet vid testkörning

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Så här är det:susanna113 skrev:Om man har 265/50/15 fram o 295/50/15 bak, diffar hastigheten på det den visar och verkligheten p g a däckdimensionen???
Diametern på bakhjulet gånger pi ger omkretsen, Det är omkretsen på hjulet som avviker från originalet om man inte väljer rätt profil när man breddar. Ju mer man breddar ju lägre profil för att behålla rät omkrets.
Dina 295/50-15 är 50% av 295 mm höga. Din fälg är 15 " Diametern blir alltså (2*0.5*255)+ (15*25,4)= 255+3810 = 406,5 mm = 0,4065 m
Du kan ju bara mäta höjden på hjulet det gåt lika bra men blir inte lika exakt.
Omkretsen nu då 0,4065 * pi = 1,276410 m
Om växellådan släpper igenom motorns varvtal rent (låst) är ju ofta så på högsta växeln så kommer du alltså 1,276410 m/3.08 /bakaxelns reduktion så kommer du alltså 0,414418 m på ett varv som motorn går.
Multiplicera sen med 60 och antalet varv så är det klart.
Hej,
Terner skrev: "Dina 295/50-15 är 50% av 295 mm höga. Din fälg är 15 " Diametern blir alltså (2*0.5*255)+ (15*25,4)= 255+3810 = 406,5 mm = 0,4065 m"
Nja, det blev inte mycket till däck på den fälgen
295*0,5 = 147,5 mm * 2 = 295 mm = total höjd på däcket
Fälgens diameter = 381 mm
Fälg + däck diameter = 381 + 295 mm = 676 mm = 0,676 m
Hjulets omkrets = pi * 0,676 m = 2.126 m
Sedan stämmer det bra men man måste dela 1000 för att få km/h
((Varvtalet/bakaxelutväxlingen)*60)/1000 --> km/h
/Hagge
Terner skrev: "Dina 295/50-15 är 50% av 295 mm höga. Din fälg är 15 " Diametern blir alltså (2*0.5*255)+ (15*25,4)= 255+3810 = 406,5 mm = 0,4065 m"
Nja, det blev inte mycket till däck på den fälgen

295*0,5 = 147,5 mm * 2 = 295 mm = total höjd på däcket
Fälgens diameter = 381 mm
Fälg + däck diameter = 381 + 295 mm = 676 mm = 0,676 m
Hjulets omkrets = pi * 0,676 m = 2.126 m
Sedan stämmer det bra men man måste dela 1000 för att få km/h
((Varvtalet/bakaxelutväxlingen)*60)/1000 --> km/h
/Hagge
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje