Maxhastighet?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 243
Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
Ort: södertälje

Maxhastighet?

Inlägg av susanna113 »

Kanske lite ointressant ämnesfråga, men...
Har som sagt en -78 där man bytt ut gamla motorn till en 6,6 liters 400cu in motor.350hk. Hastighetsmätaren på bilen går endast till 220km /h nog måste bilen göra högre farter än så???? Ngn som vet eller gissar bra vad den kan göra???
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

ough...

Den kan säkert göra mer men om den gör 170 så tycker jag nog att det är intressantere hur fort du tar dig dit.
Det sköna med v8:or är hur vridet bara skjuter dig fram utan att du egentligen fattar hur fort det går.
Koppla ur hastighetsmätaren och njut hehe
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 243
Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
Ort: södertälje

samma

Inlägg av susanna113 »

Håller med om att accelarationen är det härligaste, men det är ju alltid kul att ha en hastighetsmätare som talar om någorlunda den korrekta topphastigheten. Vet att den åtminstonde går i 200km/h och det känns som den har en del kvar att ge, men vill helst inte prova, balansen i bilen är inte den bästa, dessutom sitter det på 265 fram och 295/50/15 bak, de förbättrar inte väghållningen direkt :D
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

200 knyck i en C3:a :shock:
Hua.... Jag vill inte åka med :wink:
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

har varit uppe i mer än 200 går finfint
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 243
Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
Ort: södertälje

200

Inlägg av susanna113 »

Sant 200 i C3:an är ingen höjdarupplevelse, men som sagt man måste ju prova vad skötebarnet går för :D
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Har inte heller provat hur fort den går..Hatar motorväg.. :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Har inte heller provat toppfarten, då jag tycker att det är accet som räknas och allra helst då genom att utnyttja det enorma bottenvridet. :twisted:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Ahh bottenvridet ja....
Vilken stallspeed ska man ha på en 454 med vrålvrid och 400 pållar??

Ja menar så att man kan skrämmas lite men ändå kunna köra den normalt.

Terner
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

2800 har jag och jag e nöjd!! :wink:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

frisk skrev:2800 har jag och jag e nöjd!! :wink:
Vad har du för låda?
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Stallspeed?! I och för sig är det många pållar i stallet, men här kör vi manuellt! :wink:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

OK fattar vinken...

Låt oss ta det på ett annat sätt då:

Vid vilken hastighet och varvtal lägger du in ettan, tvåan , trean, fyran för att få max vrid/hp? Hur många instrument behöver du kolla för att det ska funka haha.

Med en rätt justerad automat e de ju bara att gasa eller ??

Terner
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Har varvat 5800 varv på 3:an med 3.08 utvxl och 255/60-15 th400 låda..

någon som vet vad det är för toppfart?? mätaren ordentligt i botten.
lite lagom otäckt bakom ratten... =)
-69, 502, Coupé
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Kolla instrument...

På original varvräknaren studsar bara nålen omkring vid acc, så jag brukar köra på gehör och kanske växla vid 4500 rpm. Ska byta fördelaren till nästa säsong för att jag tror att brytaren (fortfarande brytare i kärran...Suck!:roll:) flyter ovanpå vid högre varv. Motor är byggd (Hydralrullekam) för 2500-6000 rpm.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
johan lu

Inlägg av johan lu »

Visste ni att en corvette 68 med 427L88 med rätt utväxling och öppna headders uppmättes till 296kmh i slutet på 60 talet vid testkörning
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

johan lu skrev:Visste ni att en corvette 68 med 427L88 med rätt utväxling och öppna headders uppmättes till 296kmh i slutet på 60 talet vid testkörning
Läckert! 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Th400 :wink:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Jonathan skrev:Har varvat 5800 varv på 3:an med 3.08 utvxl och 255/60-15 th400 låda..

någon som vet vad det är för toppfart?? mätaren ordentligt i botten.
lite lagom otäckt bakom ratten... =)
Med lite enkel matematik så ör det 247.3 km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

mätarn kan väl inte vara i botten då???
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Nej den borde visa mindre eftersom omkretsen på bakhjulen är lite större än original...
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 243
Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
Ort: södertälje

Inlägg av susanna113 »

Om man har 265/50/15 fram o 295/50/15 bak, diffar hastigheten på det den visar och verkligheten p g a däckdimensionen???
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 243
Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
Ort: södertälje

Inlägg av susanna113 »

Har nu toppat den på 220km/h och det var ingen behaglig upplevelse, men lite kul var det...... :D
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

susanna113 skrev:Har nu toppat den på 220km/h och det var ingen behaglig upplevelse, men lite kul var det...... :D
Kamikaze? :lol: :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne »

Är allting bara i ordning med styrning och hjulupphängningar, Så går det fint att åka 240 på motorvägen. Men fan vad det brummar och blåser i håret när man kör nercabatt.

Janne 289
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

susanna113 skrev:Om man har 265/50/15 fram o 295/50/15 bak, diffar hastigheten på det den visar och verkligheten p g a däckdimensionen???
Så här är det:

Diametern på bakhjulet gånger pi ger omkretsen, Det är omkretsen på hjulet som avviker från originalet om man inte väljer rätt profil när man breddar. Ju mer man breddar ju lägre profil för att behålla rät omkrets.

Dina 295/50-15 är 50% av 295 mm höga. Din fälg är 15 " Diametern blir alltså (2*0.5*255)+ (15*25,4)= 255+3810 = 406,5 mm = 0,4065 m

Du kan ju bara mäta höjden på hjulet det gåt lika bra men blir inte lika exakt.


Omkretsen nu då 0,4065 * pi = 1,276410 m

Om växellådan släpper igenom motorns varvtal rent (låst) är ju ofta så på högsta växeln så kommer du alltså 1,276410 m/3.08 /bakaxelns reduktion så kommer du alltså 0,414418 m på ett varv som motorn går.

Multiplicera sen med 60 och antalet varv så är det klart.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hej,

Terner skrev: "Dina 295/50-15 är 50% av 295 mm höga. Din fälg är 15 " Diametern blir alltså (2*0.5*255)+ (15*25,4)= 255+3810 = 406,5 mm = 0,4065 m"

Nja, det blev inte mycket till däck på den fälgen :wink:

295*0,5 = 147,5 mm * 2 = 295 mm = total höjd på däcket

Fälgens diameter = 381 mm

Fälg + däck diameter = 381 + 295 mm = 676 mm = 0,676 m

Hjulets omkrets = pi * 0,676 m = 2.126 m

Sedan stämmer det bra men man måste dela 1000 för att få km/h

((Varvtalet/bakaxelutväxlingen)*60)/1000 --> km/h

/Hagge
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Jo ibland går det bara för fort både i bilen och huvet.

Men principen är rätt eller hur.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Terner skrev: "Men principen är rätt eller hur."

Japp !

/Hagge
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 243
Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
Ort: södertälje

Inlägg av susanna113 »

Tackar. så om jag räknat rätt blir det 211 km/h på 5100varv????
Skriv svar